همه چیز درباره سهره+ (عكس)

Atash

افتخاری
2013-07-17
1,568
3,723
0


[FONT=arial,helvetica,sans-serif]سهره ها انواع مختلفی دارند که نیمی از آنها آوازه خوان هستند. آواز خواندن سهره بریده بریده است و نفسش مانند قناری زیاد نیست اگر آواز قناری را یاد بگیرد بازهم قطعه قطعه می خواند . در خارج از ایران چندین نوع سهره را با قناری جوجه کشی نموده اند مانند سهره آوازخوان و سهره معمولی[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]​
sehre.jpg
در خارج از ایران چندین نوع سهره را با قناری جوجه کشی نموده اند مانند سهره آوازخوان و سهره معمولی ( سهره بروجردی ) و سیسکین قرمز (red or hooded siskin )که قناری قرمز رنگ حاصل جفت گیری قناری با این نوع سیسکین قرمزاست . در ایران فقط سهره معمولی را با قناری ماده جفت می اندازند، که حاصل آنرا سهره قناری گفته و این پرنده خنثی میباشد که جوجه های نر آن زیاد آواز میخوانند و نفسشان از سهره بیشتر است و ماده های سهره قناری نیز تخم بدون نطفه میگذارند و شاید برای بزرگ کردن جوجه های سایر پرنده ها مورد استفاده باشند. بهترین نوع سهره را میتوان سهره آواز خوان (voice singer siskin ) دانست که صدای بسیار بلندی دارد با قطعه هایی مانند آواز بلبل که با سوت نت ها را اجرا میکند و آنقدر صدای گرم و دلنشینی دارد که هر چه آواز بخواند شنونده از خواندنش سیر نمیشود به عکس سهره معمولی و پیشانی قرمز که ریز و تند میخوانند این نوع سهره نت هایش را شمرده و با صدای بم می خواند .
goldfinch1.jpg
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]طول قد سهره آواز خوان تا ۱۵ سانتی متر میرسد و در اروپا – غرب آسیا و در شمال غربی افریقا زندگی میکند . این نوع سهره به صورت زوج زندگی میکنند . سهره معمولی در تمام نقاط دنیا یافت میشود . قدش تا ۱۳ سانتی متر میر
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]سد[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif] .[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]نر و ماده سهره هم رنگ میباشند و دانه و حشره میخورند . سهره های معمولی و پیشانی قرمز بصورت جفتی یا دسته جمعی زندگی میکنند . هر بار سه تا هفت تخم میگذارند که در مدت ۱۴ روز تخم ها به جوجه تبدیل میشود . جوجه سهره دارای سر و پشت برنگ نخودی مایل به خاکستری و بدنی پر از خط و خال قهوه ای رنگ است .سهره ها پرواز موجی و رقص مانند دارند . علاوه بر سهره معمولی در ایران سهره پیشانی قرمز ( سهره کرمانی ) نیز زیاد یافت میشود که این سهره نیز در حدود ۱۱سانتی متر طول بدنش میباشد و آواز خوان خوبی است . این پرنده نیز سه تا چهار تخم میگذارد که در مدت دو هفته به جوجه تبدیل میشود و بیست روزه جوجه ها به حد رشد میرسند .غذای سهره در طبیعت دانه و حشره است لیکن در قفس به او عمدتا دانه میدهند . دانه مورد علاقه سهره ها شاهدانه است که طبیعت گرم دارد وبسیار پرچرب ومحرک میباشد ارزش غذایی شاهدانه شامل ۱۶.۳ درصد پروتیین و ۳۲.۲ درصد چربی و ۴.۳ درصد املاح معدنی است.[/FONT][/FONT]​

1307563961_pict0001.jpg
توصیه میشود علاوه برشاهدانه به سهره سایر دانه ها از جمله تخم کتان – تخم کاهو – تخم کاسنی شلغم – کلم ارزن و... بهمراه میوه چون سیب و سبزیجات مانند کاهو و کلم داده شود . تخم کاسنی برای لاغر کردن سهره و همچنین آماده شدن آن مفید است . سهره ها را چنانچه در یک قفس بزرگ و بصورت دسته جمعی نیز نگهداری کنیم آواز خواهند خواند لیکن توصیه میشود جوجه سهره را از دو ماهگی به بعد در یک قفس کوچک و مجزا قرار دهند تا زودتر رام شده و بهتر پرورش یابد . برای تسریع در این کار قفس جوجه سهره را در کف زمین و در محل شلوغ با رعایت احتیاط های لازم قرار میدهند تا زودتر رام گردد . علیرغم اینکه حضور سهره در کنار قناری موجب خواهد شد که قناری نیز قدری سرکش و ترسو شود لیکن برای بهتر شدن آواز سهره او را در کنار قفس قناری نگهداری میکنند

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]تفاوت سهره نر با ماده: پرنده نر و ماده بسیار مشابه می باشند ولیتفاوت هایی نیزدارندکه به شرح ذیل می باشد
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]:

[FONT=arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
693px-De_Stieglitz_lat_Carduelis_carduelis.jpg
1- تنها پرنده نر آواز می خواند و آواز ماده آرام و کوتاه بودهو بسیاربه ندرت شنیده می شود .
2- سرخی صورت در پرنده نر وسعت بیشتری نسبت بهپرنده ماده دارد.یکی از بهترین روش ها برای تشخیص سهره نر و ماده این است که در سهره نر رنگ سرخصورت گسترش بیشتری داشته و از چشم ها نیز عبور می کند ولیدر سهره مادهرنگ سرخ صورت تا میانه چشم ها امتداد دارد.
3- سبیل پرنده نر به رنگ سیاهبراق می باشد در حالی کهسبیل پرنده ماده دودی و یا بور است .
4- شانه بال در پرنده نر سیاه رنگ بوده ولیدر پرنده مادهسیاه متمایل به خاکستری می باشد.
5- پرنده جوان فاقد رنگ قرمز ، سیاه و سفیددر سر بوده و در قسمت سینه دارای رگه، رگه هایی تیره رنگ می باشد.
6- منقار سهرهنر بزرگ تر از منقار سهرهماده می باشد و بنابراین یک روش ساده در انتخاب جوجه سهره نر توجه به اندازهمنقار آن است.
6- جوجه سهره حلب نسبت به جوجه سهره معمولی خاکستری تر دیده می شود.


پرورش ونگه داری سهره

1سهره در قفسی با ابعاد قفس قناری شاداب تر از قفس های کوچک و معمول خواهد بود .در قفس بزرگ می توان از سهره جوجه نیز گرفت.

2در هنگام تولید مثل پرنده ماده بین 3 تا 7 تخم می گذارد که تخم ها به رنگ سفید متمایل به آبی بوده و نقاط ریز قرمز یا قهوه ای در یک طرف تخم ها دیده می شود . پرنده ماده به مدت 14 روز روی تخم ها می خوابد . در این مدت پرنده نر برای ماده غذا می آورد که ممکن است دانه و یا حشره باشد . در این هنگام پرنده نر در اوج مستی بوده و بال های خود را به صورت آویزان نگه می دارد . دو هفته نیز طول می کشد تا جوجه ها آماده ترک لانه فنجانی شکل شوند . لانه ای که معمولاً در ارتفاع 2 تا 10 متری از سطح زمین و در میان شاخه های درخت ساخته می شود.


3
سیستم تنفسی سهره بسیار حساس بوده و نباید این پرنده را در محل هایی با تهویه نامناسب و یا گرد و غبار و دود قرار داد دود سیگار نیز برای سهره حالت سمی دارد

4
وجود نور کافی در رنگ پذیری سهره های جوان از اهمیت زیادی برخوردار است . در نور کم رنگ سرخ صورت پس از اولین پر ریزان به رنگ نارنجی و یا حتی زرد تبدیل می شود.


5
وجود آب تازه روزانه جهت آشامیدن و نیز وجود آب روزانه جهت آب تنی پرنده اثر بسیار زیادی در شادابی پرنده دارد.

6
اگر تمایل دارید سهره شما همچون سهره های آزاد در طبیعت از کمترین حساسیت به شرایط جوی برخوردار باشد و حتی در شرایط بد جوی هم مقاوم بوده و آواز بخواند باید از همان ابتدا پرنده را در محیط باز پرورش دهید معمولاً سهره هایی که در محیط داخل منزل نگهداری می شوند چنانچه به محیط آزاد و در معرض تغییرات جوی قرار گیرند دچار پر ریزان بی موقع و قطع آواز می شوند.

7
اندازه سهره در آواز سهره نقشی ندارد ولی بهتر است در هنگام خرید سهره هایی با دم ، منقار و پاهای بلند تر را انتخاب کنید.

8
اگر قصد جوجه گیری از سهره با قناری و یا سایر سهره ها را دارید باید بدانید که سهره شما باید در اوج مستی بوده و رام باشد. سهره در اوج مستی با بال هایی آویزان به آوازخوانی می پردازد و در این هنگام رنگ منقار سهره سفید متمایل به صورتی است.
9جهت رام کردن سهره باید قفس سهره کوچک بوده و در محلی پر رفت و آمد و کم خطر و در نزدیکی سطح زمین قرار گیرد . از دست زدن به سهره جداً خودداری نمایید. روش پیشنهادی این است که سهره را در یک قفس کوچک قرار داده و با یک افشانه گر آب هر روز مقداری آب روی حیوان افشانه کنید حال حیوان را در محلی پر رفت و امد قرار دهید در این حالت حیوان مشغول خشک کردن و تمیز کردن خود شده و خود را به دیواره های قفس نکوبیده وچون مشغول خشک کردن خود است رفت و امدها نیز برای ان معمولی شده و بعد از مدتی شما سهره ی رامی خواهید داشت.

10
جوجه سهره قابلیت یادگیری آواز سایر سهره ها و یا قناری را دارد.
11سهره ماده در زمان مستی آواز می خواند ولی آواز سهره ماده کوتاه تر و آرام تر از سهره نر بوده و تنوع کمتری دارد.
12جوجه حاصل از تلقیح سهره با قناری و سایر سهره ها به جز سهره حلب عقیم است . جوجه حاصل از سهره معمولی و سهره حلب اصطلاحاً زاغ سر نامیده می شود.

13
سهره ها را چنانچه در یک قفس بزرگ و بصورت دسته جمعی نیز نگهداری کنیم آواز خواهند خواند لیکن توصیه میشود جوجه سهره را از دو ماهگی به بعد در یک قفس کوچک و مجزا قرار دهند تا زودتر رام شده و بهتر پرورش یابد . برای تسریع در این کار قفس جوجه سهره را در کف زمین و در محل شلوغ با رعایت احتیاط های لازم قرار میدهند تا زودتر رام گردد . علیرغم اینکه حضور سهره در کنار قناری موجب خواهد شد که قناری نیز قدری سرکش و ترسو شود لیکن برای بهتر شدن آواز سهره او را در کنار قفس قناری نگهداری میکنند.
14برای نگهداری سهره در منزل شما باید سهره را در قفس های کوچک نگهداری کنید تا سهره زودتر رام شود.قفس های مخصوص سهره در بازار به وفور یافت می شود.برای جیره غذایی سهره باید در اوایل خرید که سهره هنوز وحشی است از شاهدانه استفاده کرد ولی بعد از گذشت یکی دو ماه باید کم کم شاهدانه قطع شود و در عوض تخم کتان و کمی تخم کاهو جای آن را بگیرد طوری که فقط چند دانه شاهدانه بیشتر در ظرف غذا نباشد.فقط باید دقت داشت که این عمل به آرامی و به تدریج انجام شود چون سهره در صورت لاغر شدن دیگر به حالت اول باز نمی گردد و از بین می رود.بعد از مدتی تخم کاهو را نیز باید قطع کرد.تخم کتان باعث آرامتر شدن سهره و شاهدانه باعث مست شدن و گیج شدن بیشتر سهره می شود.سهره را باید در جای پر رفت و آمد نگهداری کرد تا کم کم رام شود.

جفت انداختن سهره با قناری

علاقه مندانی که سهره هائی نر با صدایی زیبا پرورش می دهند این پرنده را با قناری های ماده از نژادهای مختلف جفت نموده و از آنها (دو رگه) تکثیر و پرورش می دهند.
برای تولید سهره قناری موارد زیر را می توان انجام داد:
1) سهره نر با سن 4 سال و حتی بیشتر رام بوده و آرام می باشد.
2) سهره نر را به صورت تنها در محلی که پرنده دیگری را نبیند نگهداری نمایید.
3)مقدار کم غذای تخم مرغی برای سهره در نظر بگیرید و حداقل در هفته سه روز این غذا را در اختیار سهره قرار دهید.تغذیه اصلی سهره با شاهدانه باشد و مقدار کم هفت تخم نیز در دسترس او قرار دهید.
4) سهره مذکور می باید مست شود و به صورت آواز خوانی نماید .آواز خوانی باید به نحوی باشد که زمانی که قفس سهره را در دست خود دارید پرنده بازهم آواز بخواند. به قول معروف پرنده پرو شود. ظرف مخصوص آبتنی به صورت یک روز در میان در دسترس سهره قرار داده شود.
5) یک قناری ماده که از لحاظ جثه درشت نباشد را انتخاب نمایید.قناری ماده چنانچه از نژاد مختلف قناری رنگی – حمال – با قناری فرعی باشد مناسب ترخواهد بود.
6) قفس قناری ماده را برای مدتی در میان قفس دو قناری نر مست که قرص می خواند قرار دهید به نحوی که قفس را بپوشانید که قناری ماده نرها را نبیند.
7) داخل قفس ماده یک دانه مناسب قرار دهید . ظرف مخصوص آبتنی به صورت یک روز در میان در دسترس قناری داده شود.
8) قناری ماده زمانی که کاملاً آماده شد و تمایل به جفت گیری و لانه سازی را نشان داد به محلی که قفس سهره قرار دارد ببرید و قفس او را در کنار قفس سهره قرار دهید.
9) بعد از حدود 3 روز - به تشخیص شما هم بستگی دارد – سهره را به داخل قفس قناری ماده وارد نمایید .
10) توصیه می شود برای اینکه یک سهره مناسب داشته باشید همواره در بین قناریهای ماده که به صورت مجزا از نرها نگهداری می کنند جوجه سهره پرورش دهید که طی دوران رشد خود بتوانید به راحتی با قناری ها خو بگیرید وقناری های ماده نیز به سهره عادت کنند.
16623_Stillits-SEJ-190407-4.jpg
منبع محیط زیست ما ... - همه چیز درباره سهره (معمولی)
[/FONT]
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: بچه کرد

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر