هفت میلیون ایرانی به آب مروارید مبتلا می شوند

Nafas

افتخاری
2014-03-18
687
697
0
تهــــــــــــران

تهران-ایرنا-رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: آمارهای جهانی نشان می دهد که 10 درصد جمعیت جهانی به آب مروارید (کاتاراکت) مبتلا می شوند که باتوجه به این آمار هفت میلیون ایرانی در آینده این بیماری را تجربه خواهند کرد.


81298110-5928283.jpg


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر «علیرضا زالی» امروز چهارشنبه در مراسم گشایش هفدهمین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران اظهار کرد: یکی از مهمترین مباحثی که باید در حوزه نظام سلامت به آن توجه ویژه ای کرد ابتلا افراد به آب مروارید است که در آینده به دلیل جمعیت سالمندی در کشور به آن مبتلا می شوند.

به گفته وی یکی از علت های اصلی کاهش بینایی در افراد میانسال و سالمندان ابتلا به بیماری آب مروارید است که نیازمند توجه خاص در این زمینه است.

زالی یادآور شد:حدود 80 درصد از افرادی که مبتلا به آب سیاه (گلوکوم) از بیماری و مشکلات بیماری خود ندارند.

وی ادامه داد: حدود 700 هزار تا 1 میلیون نفر در ایران مبتلا به آب سیاه هستند.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: اگر درمان بیماری های چشمی مانند آب مروارید و آب سیاه به موقع صورت نگیرد مراحل پیچیده ای از درمان را بیماران باید تجربه کنند.

وی با اشاره به وضعیت غربالگری در کشور اضافه کرد:بحث حوزه غربالگری به صورت جدی است و در این زمینه سنجش بینایی در کودکان قبل از ورود به دبستان یکی از اقدامات بسیار خوبی است که در کارنامه نظام سلامت می درخشد.

زالی افزود:طرح آمبلیوپی (اطمینان از سلامت چشم کودک از نظر تنبلی) یکی از موفق ترین برنامه هایی بود که در چند سال گذشته به اجرا درآمد و توانست ازخطر جدی نابینایی 250 هزارنفر در کشور پیشگیری کند.

وی همچنین ادامه داد: در اجرای این طرح اپتومتریست ها نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و توانستند کیفیت زندگی این افراد را تغییر دهند.

زالی گفت:در نظام بیماریابی و غربالگری جمعیت در حال خطر آمبلیوپی زمان طلایی مهم است که از سن 2.5 سالگی تا 12 سالگی سیستم عصبی آنان شکل می گیرد.

زالی با بیان اینکه بیماریابی در نظام سلامت از اهمیت خاصی برخوردار است گفت:نظام غربالگری را باید بیش از گذشته توسعه دهیم.

وی ادامه داد: در نظام سلامت خدمات اپتومتری رو به فزونی و تغییرات ساختاری جمعیتی و خدمات متنوع اپتومتری برای سالمندان قابل تعریف است.

به گفته وی ترویج فرهنگ استفاده از عینک آفتابی برای همگان به خصوص کودکان در کشور می بایست مورد توجه قرار گیرد و این تغییر فرهنگ به دست اپتومتریست ها است.

زالی همچنین افزود:اپتومتریست ها علی رغم بی مهری ها که در سال های اخیر بر آنها صورت گرفته همواره در بخش خدمت رسانی به مردم از هیچ کوششی فرو گذار نکرده اند.

به گفته وی در حال حاضر جایگاه اپتومتری در نظام سلامت کشور بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد.

زالی یاد آور شد: اپتومتریست ها بیش از سایر رشته های در معرض تداخلات فرا رشته ای قرار گرفته اند و همین شرایط باعث شده افراد غیر علمی و بی مهارت وارد این حوزه شوند.

وی افزود:اپتومتری جنبه تجاری و بازرگانی ندارد و با سلامت مردم در ارتباط است و نظام پزشکی در تلاش است که پروانه اپتومتری از پروانه کسب جدا کند که در این راستا نیازمند همکاری انجمن ها، وزارت بهداشت و گروه های صنفی هستیم .

رییس سازمان نظام پزشکی به بیمه خدمات اپتومتری اشاره کرد و گفت: بیمه ها خدمات اپتومتری را تحت پوشش قرار دهند که از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و در این زمینه باید سازمان های بیمه گر اقداماتی را برای پوشش قرار دادن اپتومتریست ها در نظر بگیرند.

زالی افزود: در انگلیس از سال 2000 به بعد به دلیل فضای مناسب حرفه ای اپتومتریست ها در نظام غربالگری بیش از 60 درصد افت بینایی تقلیل یافت.

__________________
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: S A F A

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر