نکات مهم در تعمیرات کولر گاز و سایر کولر ها
بهار که از نیمه می گذرد، گرمای هوا بر لطافت نسیمش غالب می شود. این جاست که باید آرام آرام به فکر مقدمات ورود به فصل گرم سال شویم و خود را به خنکای مصنوعی وسایل سرمابخش بسپاریم. بسیاری از مردم برای رهایی از این گرمای طاقت فرسا به کولرهای آبی پناه می برند اما راه اندازی و سرویس کردن آنها که چند ماهی است بلااستفاده بوده اند حکایتی دارد. شست وشوی کف، تعویض پوشال، تعویض تسمه، روغن کاری قسمت های مختلف کولر و آبگیری و راه اندازی آن را به اصطلاح
پوشال ها را به موقع عوض کنید
خیلی ها تصور می کنند نیازی نیست همه ساله پوشال های کولر تعویض شود. این موضوع در جایی که لوله کشی های آب بدون املاح باشد صدق می کند و افراد می توانند پوشال کولرشان را هر ۳ یا حتی ۴ سال تعویض کنند اما در بیش تر نقاط کشورمان رسوبات آب خیلی زود روی خرده چوب های پوشال می نشیند و کار نفس گیری کولر را سخت می کند. پوشال های مناسب برای کولرهای خانگی معمولا ۸۷ سانتی متر هستند که برای کولرهای ۴۵۰۰ وات به کار برده می شوند. قبل از این که پوشال ها را در پوشال گیر کولر بیندازید بهتر است آنها را خوب خیس کنید. این طوری پوشال ها خرد نمی شود و بهتر در جایشان قرار می گیرند.
کولر را با دقت بشویید
وقتی با کولری که حدود چند ماهی خاک خورده است روبه رو هستید، برای راه اندازی دوباره آن چاره ای جز شست وشو ندارید. بدنه کولرتان نباید برق داشته باشد. برای این کار بهتر است از یک فازمتر استفاده کنید. برای اطمینان بیشتر می توانید پمپ آب کولر را خارج کنید و پس از شست وشو و آبگیری دوباره آن را جا بیندازید. حالا راحت می توانید با شستن داخل بدنه کولر کارتان را شروع کنید. احتمالا داخل کولر پر از خاک خواهد بود، پس در شستن این بخش از کولر دقت بیشتری داشته باشید. بعد نوبت کف کولر است تا حسابی تمیز شود.
روغن کاری یادتان نرود
روغن کاری یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش های راه اندازی مجدد کولر است، هر چند روغن کاری کولر جزو مواردی است که در طول تابستان نیز باید در هر ماه به طور مرتب انجام شود. پمپ آب، دینام و یاتاقان ها بخش های متحرک کولر هستند که نیاز به روغن کاری دارند. روغن کاری نکردن این قطعات باعث سفت کار کردن آن ها و گاهی سوختن شان می شود.
تسمه کولر را دریابید
اگر می خواهید دینام کولرتان سالم بماند باید از سلامت تسمه کولر هم مطمئن شوید. برای اطمینان از این موضوع کافی است به ظاهر تسمه نگاه کنید. اگر تسمه ترک خوردگی، بریدگی یا افتادگی پیدا کرده بهتر است آن را تعویض کنید. درآوردن و جا انداختن تسمه هم چندان کار سختی نیست. برای درآوردن آن می توانید تسمه را از سمت پایین به طرف خودتان بکشید و از محور خارج کنید.
مراحل پایانی سرویس کولر را فراموش نکنید
در بخش پایانی سرویس کولر باید به ریزه کاری های آن توجه کنید تا از کارآیی درست این وسیله خانگی مطمئن شوید. دقت داشته باشید که سبد پمپ آب شکستگی نداشته باشد چرا که باعث ورود آشغال به داخل پمپ و سوختن آن خواهد شد. در این مرحله هم به عملکرد شناور توجه داشته باشید و اگر دیدید خوب کار نمی کند می توانید آن را تعویض کنید. پس از مرحله آبگیری، پوشال گیرهای سمت چپ و راست را سرجایشان قرار دهید و پمپ آب را بزنید. در این مرحله آب باید به صورت مساوی در 3 بخش جریان داشته باشد.
چند باور غلط درباره کولرها
کولرتان نیم سوز شده است
اصطلاحی به نام نیم سوز شدن وجود ندارد. کولر یا سالم است یا سوخته. اصطلاح نیم سوز شدن از آن جا می آید که کولر در ظاهر بی دردسر کار می کند اما از آن بوی سوختگی می آید. در چنین حالتی باید به فکر تعویض یا تعمیر پمپ آب یا دینام کولر باشید.
هر چه آب موجود در کولر بیش تر باشد، باد خنک تری ایجاد می کند
میزان آب داخل کولر هم حد استانداردی دارد و اگر بیش تر از آن باشد، برای کولر خوب نیست. میزان آب باید به اندازه ۲ یا 3 بند انگشت از کف کولر بالاتر باشد.
اگر کولر بدون آب کار کند، دینامش می سوزد
خیلی ها معتقدند اگر کولر بدون پمپ آب کار کند، دینام یا همان موتور کولر می سوزد درصورتی که عملکرد این ۲ وسیله برقی کولر ارتباط مستقیمی به هم ندارند.
روغن کاری برای کولر لازم نیست
تعریف سرویس کردن کولر در ذهن بعضی ها تنها به مرحله شست وشوی آن خلاصه می شود اما روغن کاری کولر جزو ملزومات هر ساله این وسیله پراستفاده است. اگر می خواهید عمر کولرتان بالا رود، در طول تابستان حداقل ۳ بار آن را با روغن مناسب روغن کاری کنید.
بهار که از نیمه می گذرد، گرمای هوا بر لطافت نسیمش غالب می شود. این جاست که باید آرام آرام به فکر مقدمات ورود به فصل گرم سال شویم و خود را به خنکای مصنوعی وسایل سرمابخش بسپاریم. بسیاری از مردم برای رهایی از این گرمای طاقت فرسا به کولرهای آبی پناه می برند اما راه اندازی و سرویس کردن آنها که چند ماهی است بلااستفاده بوده اند حکایتی دارد. شست وشوی کف، تعویض پوشال، تعویض تسمه، روغن کاری قسمت های مختلف کولر و آبگیری و راه اندازی آن را به اصطلاح
برای مشاهده لینک نیاز به ثبت نام دارید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
یا
برای مشاهده لینک نیاز به ثبت نام دارید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
یا تعمیرات کولر آبی می گویند. سالم بودن دینام، پمپ آب، شناور و درست کار کردن آن ها ازجمله کارهایی هستند که باید در هر نوبت سرویس کردن کولر توسط
برای مشاهده لینک نیاز به ثبت نام دارید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
مورد توجه قرار گیرند.برای سرویس کردن کولر خانه تان، خودتان هم می توانید بدون نیاز به یک
برای مشاهده لینک نیاز به ثبت نام دارید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
یا
برای مشاهده لینک نیاز به ثبت نام دارید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
یا
برای مشاهده لینک نیاز به ثبت نام دارید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
آستین ها را بالا بزنید و با این کار هزینه های خانواده را کاهش دهید.پوشال ها را به موقع عوض کنید
خیلی ها تصور می کنند نیازی نیست همه ساله پوشال های کولر تعویض شود. این موضوع در جایی که لوله کشی های آب بدون املاح باشد صدق می کند و افراد می توانند پوشال کولرشان را هر ۳ یا حتی ۴ سال تعویض کنند اما در بیش تر نقاط کشورمان رسوبات آب خیلی زود روی خرده چوب های پوشال می نشیند و کار نفس گیری کولر را سخت می کند. پوشال های مناسب برای کولرهای خانگی معمولا ۸۷ سانتی متر هستند که برای کولرهای ۴۵۰۰ وات به کار برده می شوند. قبل از این که پوشال ها را در پوشال گیر کولر بیندازید بهتر است آنها را خوب خیس کنید. این طوری پوشال ها خرد نمی شود و بهتر در جایشان قرار می گیرند.
کولر را با دقت بشویید
وقتی با کولری که حدود چند ماهی خاک خورده است روبه رو هستید، برای راه اندازی دوباره آن چاره ای جز شست وشو ندارید. بدنه کولرتان نباید برق داشته باشد. برای این کار بهتر است از یک فازمتر استفاده کنید. برای اطمینان بیشتر می توانید پمپ آب کولر را خارج کنید و پس از شست وشو و آبگیری دوباره آن را جا بیندازید. حالا راحت می توانید با شستن داخل بدنه کولر کارتان را شروع کنید. احتمالا داخل کولر پر از خاک خواهد بود، پس در شستن این بخش از کولر دقت بیشتری داشته باشید. بعد نوبت کف کولر است تا حسابی تمیز شود.
روغن کاری یادتان نرود
روغن کاری یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش های راه اندازی مجدد کولر است، هر چند روغن کاری کولر جزو مواردی است که در طول تابستان نیز باید در هر ماه به طور مرتب انجام شود. پمپ آب، دینام و یاتاقان ها بخش های متحرک کولر هستند که نیاز به روغن کاری دارند. روغن کاری نکردن این قطعات باعث سفت کار کردن آن ها و گاهی سوختن شان می شود.
تسمه کولر را دریابید
اگر می خواهید دینام کولرتان سالم بماند باید از سلامت تسمه کولر هم مطمئن شوید. برای اطمینان از این موضوع کافی است به ظاهر تسمه نگاه کنید. اگر تسمه ترک خوردگی، بریدگی یا افتادگی پیدا کرده بهتر است آن را تعویض کنید. درآوردن و جا انداختن تسمه هم چندان کار سختی نیست. برای درآوردن آن می توانید تسمه را از سمت پایین به طرف خودتان بکشید و از محور خارج کنید.
مراحل پایانی سرویس کولر را فراموش نکنید
در بخش پایانی سرویس کولر باید به ریزه کاری های آن توجه کنید تا از کارآیی درست این وسیله خانگی مطمئن شوید. دقت داشته باشید که سبد پمپ آب شکستگی نداشته باشد چرا که باعث ورود آشغال به داخل پمپ و سوختن آن خواهد شد. در این مرحله هم به عملکرد شناور توجه داشته باشید و اگر دیدید خوب کار نمی کند می توانید آن را تعویض کنید. پس از مرحله آبگیری، پوشال گیرهای سمت چپ و راست را سرجایشان قرار دهید و پمپ آب را بزنید. در این مرحله آب باید به صورت مساوی در 3 بخش جریان داشته باشد.
چند باور غلط درباره کولرها
کولرتان نیم سوز شده است
اصطلاحی به نام نیم سوز شدن وجود ندارد. کولر یا سالم است یا سوخته. اصطلاح نیم سوز شدن از آن جا می آید که کولر در ظاهر بی دردسر کار می کند اما از آن بوی سوختگی می آید. در چنین حالتی باید به فکر تعویض یا تعمیر پمپ آب یا دینام کولر باشید.
هر چه آب موجود در کولر بیش تر باشد، باد خنک تری ایجاد می کند
میزان آب داخل کولر هم حد استانداردی دارد و اگر بیش تر از آن باشد، برای کولر خوب نیست. میزان آب باید به اندازه ۲ یا 3 بند انگشت از کف کولر بالاتر باشد.
اگر کولر بدون آب کار کند، دینامش می سوزد
خیلی ها معتقدند اگر کولر بدون پمپ آب کار کند، دینام یا همان موتور کولر می سوزد درصورتی که عملکرد این ۲ وسیله برقی کولر ارتباط مستقیمی به هم ندارند.
روغن کاری برای کولر لازم نیست
تعریف سرویس کردن کولر در ذهن بعضی ها تنها به مرحله شست وشوی آن خلاصه می شود اما روغن کاری کولر جزو ملزومات هر ساله این وسیله پراستفاده است. اگر می خواهید عمر کولرتان بالا رود، در طول تابستان حداقل ۳ بار آن را با روغن مناسب روغن کاری کنید.