نکاتی جالب در مورد شیرآلات ساختمانی و راهنمای خرید

nazi75

New member
2016-01-30
33
4
0
Faucets-1-2.-300x297.jpg





۱-۱-۱. تعریف:

شیرآلات عبارتند از مجموعه‌ای از قطع کننده‌ها که در انتهای خطوط لوله‌های آب نصب می‌شوند و عمل قطع و وصل کردن جریان آب و تنظیم شدت جریان و ترکیب آب سرد و گرم را با هم به عهده دارند. بطور کلی شیرها به دو نوع بهداشتی و صنعتی تقسیم می‌شوند که در اینجا نوع بهداشتی توضیح داده شده است.
۱-۱-۲. کاربردها:

علاوه بر قطع و وصل جریان آب و تنظیم جریان و ترکیب آب سرد و گرم با هم، کاربرد دیگر شیرآلات بهداشتی، از لحاظ زیبایی و نمای داخلی می‌باشد که امروزه به اولویت اول تبدیل شده است و نکته بعدی صرفه‌جویی در مصرف آب می‌باشد (شکل ۱).
۱-۱-۳. اجزاء تشکیل دهنده:


  • تعریف جزء: شیرآلات معمولاً بصورت یکپارچه در کارخانه تولید و فروخته می‌شوند به همین دلیل به صورت یک جزء ساختمانی می‌توان آن را در نظر گرفت.
  • مشخصات فنی: به طور کلی شیرآلات از دو جنس آلیاژهای برنج یا سرب خشک ساخته می‌شوند و تنها روکش‌های آنهاست که تفاوت‌های ظاهری در آنها ایجاد می‌کند. از میان این دو جنس برنج بهتر از سرب خشک عمل می‌کند. زیرا سرب پس از مدتی دچار خوردگی شده و علاوه بر آن از نظر بهداشتی نیز زیانهایی را در پی خواهد داشت. به همین دلیل این نوع شیرآلات از نظر استاندارد مورد تایید نیستند و غیر بهداشتی محسوب می‌شوند. مطابق استاندارد ۶۶۷۹ و ۱۵۴۶ کلیه قسمت‌های فلزی بکار رفته در ساخت شیرآلات بهداشتی (به استثنای دستگیره) از آلیاژ برنج باید باشند. در هر صورت قطعات در تماس با آب نباید از آلیاژ برنجی با بیش از ۲/۵ درصد سرب باشند. انواع روکش‌هایی که برای شیرآلات کاربرد بیشتری دارند عبارتند از: برنج، برنز، مس و استیل که از میان آنها اگر استیل استنلس اصل باشد، از دیگر اجناس بهتر است. چرا که هم مقاومت بهتری در برابر پوسیدگی دارد و هم به خاطر ظاهرش کمتر لکه‌های آب را نشان می‌دهد و از لحاظ زیبایی هم مناسب‌تر است. سایر موار هم مثل برنز یا مس تنها آبکاری برنز و مس هستند و بیشتر جنبه تنوع بخشی دارند و شاید به خاطر رنگ زرد یا قرمزی که دارند حس نوستالژیک به خریداران بدهد (شکل ۲).
کلیه مواد مورد مصرف در ساخت شیرآلات بهداشتی که در تماس با آب هستند، باید از جنسی انتخاب شوند که در مقابل آب تا دمای ۹۰ درجه سانتیگراد و محیط استفاده مقاوم بوده و حین مصرف هیچگونه خوردگی نسبت به سایر قطعات مورد استفاده در شیر نداشته باشند. همچنین نباید سمی بوده و هیچگونه تغییر در کیفیت ظاهر و رنگ، بو و طعم آب آشامیدنی مصرفی ایجاد کنند. در ضمن نباید منجر به رشد باکتری‌ها و به خطر انداختن سلامت انسان شوند.
سطوح خارجی آب کروم داده شده و پوشش نیکل کروم باید مطابق الزامات استانداردهای بندهای ۲-۲ و ۶-۲ استاندارد شماره ۶۶۷۹ باشند. بعد از جنس فلز مورد استفاده در شیرآلات، آبکاری دارای اهمیت فراوان است که می‌تواند در مقاومت شیر تاثیر بسزایی داشته باشد و هرچه کیفیت آبکاری بهتر باشد شیرآلات دیرتر فرسوده می‌شوند. مثلاً اگر شیرآلاتی دارای آبکاری ۲۵ میکرونی باشد و روکش آن هم استیل واقعی باشد، از نظر کیفی عمری بسیار طولانی خواهد داشت. حداقل ضخامت آبکاری برای نیکل ۱۰ میکرون و کروم ۰/۳ میکرون است. در مورد شیرهای مخلوط آب گرم در سمت چپ و آب سرد در سمت راست قرار دارد.
انواع شیرآلات شامل شیرآلات ساده، کلاسیک، اهرمی، پدالی، چشمی (اتوماتیک) می‌باشد (شکل‌های ۳ تا ۹).
در گذشته تنها شیرهای واشری در بازار موجود بود اما اکنون شیرآلات بسیار متنوعی را در چهار گروه واشری، پدالی، اهرمی و چشم الکترونیکی که به چشمی معروف شده است، در انواع مدلها و رنگ‌ها می‌توان دید. آلیاژ برنج گران‌تر از سرب است و تولید کنندگان متخلف تا حد امکان از سرب استفاده می‌کنند تا هزینه تولید خود را کاهش دهند.
شیرهای ساده: شیری است که تنها برای کنترل جریان آب نصب می‌شود و عمل مخلوط کردن آب سرد و گرم مانند شیرهای مخلوط را انجام نمی‌دهند. این شیرها دارای اجزای زیر هستند که با بیشتر شیرهای دیگر، مشابه می‌باشند.
- بدنه
- دیسک: که در شیرهای توپی و مخروطی همان توپ یا استوانه مخروطی است.
- نشیمنگاه: که محل نشستن دیسک و یا واسط بدنه و دیسک یا همان واشر است. اغلب از جنس نرمی ساخته می‌شود تا کار آب‌بندی را انجام دهد.
- دسته و فلکه: فلکه یا دسته به دیسک وصل می‌شود. معمولاً با چرخاندن فلکه شیر باز یا بسته می‌شود.
شیرهای پدالی: بهترین انتخاب برای اماکن عمومی شیرهای پدالی یا غیر لمسی به دلیل عدم نیاز به انرژی مانند برق و باتری در قیاس با شیرهای الکترونیکی است. اما آنها هم در هنگام استفاده با مشکلاتی مواجه‌اند. در مدلهای جدید شیرهای پدالی قابلیت‌هایی مانند تنظیم مقدار و دمای آب سرد و گرم و پدال جمع‌شونده جهت سهولت نظافت در نظر گرفته شده و بر مزیت‌های آن افزوده شده است. این شیرها در مکانهایی مانند مدارس، بیمارستانها، کلیه مراکز پزشکی، هتل‌ها، مساجد، رستوران‌ها و … قابل استفاده‌اند. از دیگر مزایای انواع پدالی و چشمی عدم تماس دست با شیر است که مانع انتقال بیماریهای واگیردار عفونی و پوستی می‌شود و به خاطر سرعت قطع آب در میزان مصرف آب و حتی انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود. از این رو برای اماکن عمومی بهترین انتخاب هستند.
شیرهای اهرمی: شیرهای اهرمی خود به دو مدل ایستاده و دیواری تقسیم می‌شوند که نوع ایستاده معمولاً در روشویی و سینک ظرف‌شویی استفاده می‌شود و نوع دیواری در حمام و توالت مورد استفاده است. البته گاهی از نوع دیواری نیز در روشویی و سینک ظرفشویی استفاده می‌شود. در شیرهای اهرمی به جای مغزی از یک کارتریج استفاده می‌شود. کارتریج‌ها در دو نوع پلاستیکی و سرامیکی موجود هستند که نوع سرامیکی آن مرغوب‌تر است و محصول کشورهای اروپایی به خصوص اسپانیا و ایتالیا مطلوب‌تر می‌باشد. نوع پلاستیکی آنها از رینگ‌های پلاستیکی o شکل درون یک کارتریج استوانه‌ای برای کنترل جریان آب استفاده می‌کند. برخی شیرها و سردوش‌ها نیز به چراغ‌های LED مجهزند که جنبه تزئینی دارد. در این نوع شیرها بر اساس دمای آب رنگ چراغ‌های LEDاین شیرآلات می‌کند و این چراغ‌ها انرژی خود را از فشار آب بدست آورده و نیاز به برق و باتری ندارند. برخی شیرها هم مجهز به سیستم نمایش دمای آب هستند. در ساخت این شیرها استاندارد ۶۶۷۹ موسسه استاندارد ایران باید رعایت گردد.
شیرهای کلاسیک: دسته‌ای دیگر از شیرها، شیرهای واشری یا کلاسیک هستند که باید مطابق استاندارد ۱۵۴۶ موسسه استاندارد ایران ساخته شوند.
شیرهای الکترونیکی(چشمی): در برخی شیرهای الکترونیکی با استفاده از وبلاتور که هوا را داخل آب کرده و آب را بصورت حباب بیرون می‌ریزد، صرفه جویی بیشتری در مصرف آب می‌شود. البته با نصب سرشیرهای مختلف و ترکیب هوا و آب در انواع دیگر شیرآلات نیز می‌توان مصرف آب را کاهش داد. اساس کار شیرآلات الکترونیکی بر مبنای ارسال و دریافت نور مادون قرمز می‌باشد یعنی کاملاً الکترونیکی بوده و بدون تماس دست و تنها با قرار دادن دست مصرف کننده در میدان دید سنسورهای مادون قرمز شروع به کار می‌کنند. همچنین قابلیت استفاده همزمان از برق و باتری را دارند و در صورت قطع برق از باتری استفاده می‌کنند. در صورتی که یک جسم ثابت در مقابل سنسور قرار گیرد بعد از یک مدت زمان مشخص مثلاً ۴۵ ثانیه جریان آب قطع می‌شود. همچنین جهت صرفه‌جویی در مصرف آب سردوش‌هایی نیز در بازار موجود است که با ترکیب آب و هوا و کنترل جریان خروجی آب و حالت‌های مختلف پاشش می‌تواند تا ۵۰% مصرف آب را کم کنند.
در مورد شیرهای چشمی می‌توان از باتری به جای برق استفاده کرد ولی قیمت شیرهای چشمی نسبتا گران است. برای مثال قیمت یک عدد شیر چشمی حدود ۳/۰۰۰/۰۰۰ ریال است.
شیر پیسوار (Piece ware): شیر ساده‌ای است که معمولاً قبل از اتصال لوله‌های آب سرد و گرم به شیرهای مخلوط نصب می‌گردد. در واقع رابط بین لوله‌کشی و شیر مخلوط است و هدف از نصب آن این است که در صورت خرابی شیرهای مخلوط با بستن آنها بتوان جریان آب را قطع کرده و به تعمیر و یا تعویض آنها پرداخت. شیرهای پیسوار معمولاً یا از جنس برنجی با آب کاری نیکل کروم هستند و یا از جنس پلاستیک‌های فشرده‌اند و البته امروزه بیشتر از شیرهای پیسوار فیلتردار که دارای فیلتری از جنس استنلس استیل هستند استفاده می‌شود تا از ورود اجسام خارجی به داخل شیر مخلوط جلوگیری شود و از کارتریج شیر اهرمی محافظت شود. محل دیگر شیرهای پیسوار برای پر کردن سیفون توالت فرنگی یا شرقی است.
شکل ۱. امروزه شیرآلات بهداشتی در کنار کاربرد اصلی خود، یکی از فاکتورهای زیبایی در ساختمان‌ها نیز محسوب می‌شوند.
Faucets-2-1.-300x203.jpg
شکل ۲. نمونه‌ای از شیرآلات برنجی
Faucets-3-1.-300x224.jpg
Faucets-3-2.-300x239.jpg
Faucets-3-3.-225x300.jpg
شکل ۳. نمونه‌ای از شیرهای ساده
Faucets-4-1.-300x199.jpg
Faucets-4-2.-300x170.jpg
شکل ۴. نمونه‌ای از شیرهای کلاسیک
Faucets-5-1.-300x229.jpg
Faucets-5-2.-214x300.jpg
Faucets-5-3.-300x300.jpg
شکل ۵. نمونه‌هایی از شیرهای اهرمی
Faucets-6-1.-193x300.jpg
Faucets-6-2.-300x300.jpg
Faucets-6-3.-300x163.jpg
Faucets-6-4.-225x300.jpg
شکل ۶. نمونه‌هایی از کاربرد شیرهای پدالی در آشپزخانه به همراه ساختار آنها
Faucets-7-1.-258x300.jpg
Faucets-7-2.-203x300.jpg
Faucets-7-3.-200x300.jpg
شکل ۷. نمونه‌هایی از شیرهای چشمی (الکترونیکی)
Faucets-8-1.-270x300.jpg
Faucets-8-2.-231x300.jpg
Faucets-8-3.-300x296.jpg
شکل ۸. شیرهای چشمی (الکترونیکی) به همراه ساختمان شماتیک آنها
Faucets-9-1.-300x300.jpg
Faucets-9-2.-300x300.jpg
Faucets-9-3.-300x300.jpg
Faucets-9-4.-300x258.jpg
Faucets-9-5.-300x225.jpg
شکل ۹. نمونه‌هایی از شیرهای برنزی


  • اصطلاحات بازار و نکات مهم خرید:
شیرآلات معمولاً بصورت کلی یا یک دست کامل خریداری می‌شوند. یک دست کامل شیرآلات معمولاً شامل:
شیرتوالت، شیر حمام، شیر روشویی، شیر سینک ظرفشویی می‌باشد. همچنین شیر سینک ممکن است با علمی ثابت یا علمی متحرک که اصطلاحاً شاوری گفته می‌شود خریداری شود. شیرهای پیسوار نیز در سایزهای ۱/۲ و ۳/۸ در بازار موجود بوده و باید به پلاستیکی یا برنجی بودن آن توجه داشت.
بسیاری از برندهای معروف جهان برای کاهش هزینه‌های تولید و البته ارزان شدن محصولاتشان با استفاده از شرکت‌های تولیدی چینی تحت لیسانس، محصولاتشان را روانه بازار هدف می‌کنند. بنابراین نمی‌توان زیاد به نام‌های کشورهای اروپایی در این صنعت دل بست. برای خرید شیر ابتدا نوع شیر را باید مشخص کنیم که بستگی به محل مصرف دارد. امروزه شیرآلات اهرمی محبوب‌ترین نوع است. اما برای مکانهای عمومی یا مکان‌هایی که بحث صرفه‌جویی آب اولویت دارد باید به سراغ شیرهای پدالی و چشمی رفت و اگر به دنبال شیرآلات ارزان قیمت هستیم و سهولت استفاده زیاد برایمان مهم نباشد شیرهای واشری توصیه می‌گردد. امروزه شیرهای تک اهرمی با قابلیت جدا شدن سر شیر (شلنگی) برای آشپزخانه و شیرهای تک اهرمی ایستاده برای سرویس روشویی استفاده می‌گردد و دیواری‌های اهرمی مناسب سرویس بهداشتی هستند. هم اکنون در کمتر آشپزخانه‌ای شیرهای دیواری را می‌بینیم. مگر اینکه به سفارش مشتری این نوع شیر استفاده شده باشد، آن هم برای همخوانی با دیگر جزئیات ساختمان، بنابراین عرف بازار هم اکنون این گونه است که شیرهای ایستاده دارای کاربردی دو منظوره در بخش‌های مختلف ساختمان هستند بطوری که هم در آشپزخانه کاربرد دارند و هم در روشویی سرویس بهداشتی اما مدل‌های دیواری معمولاً در سرویس بهداشتی استفاده خواهند شد. کارشناسان معتقدند در مدل‌های دیواری با توجه به اینکه محل خروج آب با ارتفاعی نسبتاً زیاد نسبت به سینک ظرفشویی نصب خواهد شد، موجب پاشش آب به اطراف شده و معمولاً مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. نکته مهم دیگری که در هنگام خرید باید مورد توجه قرار داد این است که در مورد شیر سینک، آشپزخانه و روشویی سوراخ‌های تعبیه شده روی سینک مطابق شیر خریداری شده باشد یا از صفحه‌های زیر شیر مناسب استفاده کنید تا از حفره‌های اضافی پشتیبانی کند. نکته مهم دیگر خدمات پس از فروش است. هرچند شیرآلات بهداشتی در ذهن ما از ساختمان ساده‌ای برخوردارند اما با توجه به گسترش و تنوع مدل‌های گوناگون در جهان و استفاده از برخی فناوری های نوین در این نوع لوازم کم کم وقت آن رسیده که برای انتخاب نمونه مورد نظرمان به خدمات پس از فروش آنها نیز توجه ویژه داشته باشیم، چون نه تنها کیفیت لعاب و روکش و جنس مغزی این لوازم باید قابل اعتماد باشد بلکه تهیه و تعویض قطعات یدکی نیز باید برای انتخاب خریداران مورد نظر باشد. بنابراین بهترین گزینه این است که قبل از خرید، به کارخانه تولید کننده شیر مورد نظر و البته کشور سازنده یا وارد کننده آن و خدمات پس از فروش و گارانتی آن دقت کنیم چون در صورت ایجاد مشکل اگر این عوامل برای شما وجود نداشته باشد ممکن است مجبور به تعویض کل شیر گردید. به عنوان مثال در برخی شیرها کارتریج خاصی به کار رفته که در صورت خراب شدن آنها اگر توان تهیه آنها را در بازار داخلی کشور نداشته باشیم مجبور خواهید شد که کل شیر را تعویض کنید که برای شما تجربه‌ای گران خواهد بود. البته این تنها نقطه ضعف نیست بلکه با توجه به تنوع کنونی بازار و ورود تکنولوژی‌های الکترونیک در برخی شیرآلات اگر از برندهایی که به صورت عمده وارد ایران نشده‌اند و خبری از نمایندگی آنها نیست خرید کرده باشید باید آمادگی این مشکلات را داشته باشید. بنابراین خدمات پس از فروش به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مهمترین عامل در هنگام خرید است. با توجه به تنوع گسترده بازار فروش شیرآلات ساختمانی در سراسر جهان بدون تردید برخی از طرح‌ها دارای لوازم و تجهیزات جانبی هستند مثل شیرآلاتی که همزمان قابلیت اتصال به سیستم تصفیه آب را دارند یا آنهایی که برای پر کردن قابلمه شیر مجزا در کنار سینک برایتان مهیا کرده‌اند. اما باید به این نکته توجه داشت که هرچقدر لوازم جانبی شیرآلات بیشتر باشد، اگر این لوازم جانبی دچار نقص شوند، مشکلات بیشتر خواهد شد. از گذشته‌های دور تاکنون استفاده از شیرآلات طلا نشانه طبقه اجتماعی بالا یا ثروت افراد بوده است. اما امروزه استفاده از تزئینات بدلی مثل نگین‌ها و تجهیزات اضافه در شیرآلات توانسته راه شیرهای تزئینی و زیبا را به منازل اقشار متوسط جامعه نیز باز کند (شکل ۱۰). اما باید توجه داشت هرچند که این تزئینات سبب زیبایی بیشتر محصولات می‌گردد ولی هزینه نگهداری از این نوع شیرآلات به مرور زمان بیشتر از هزینه خرید آنهاست. در اینجا به بررسی ویژگی‌های برند سدال که یکی از بهترین برندهای موجود است، می‌پردازیم:
- برند Sedal برترین برند کارتریج دنیا می‌باشد به گونه‌ای که اکثر شیرآلات مطرح دنیا از این کارتریج استفاده می‌کنند.
- سرامیک مورد استفاده در کارتریج Sedal ساخت کشور اسپانیا (بارسلون)، محصول کارخانه سرامیک آلمان می‌باشد که بهترین تولیدکننده سرامیک دنیاست.
- ویژگی قابل ذکر در کارتریج‌های Sedal اسپانیا این است که حتی کوچکترین قطعه آن در کشور اسپانیا تولید و مونتاژ می‌شود.
- کارخانه Sedal اسپانیا از مجهزترین آزمایشگاه‌های تست فنی کارتریج و قوی‌ترین تیم طراحی دنیا برخوردار است که از لحاظ کنترل کیفیت کارتریج و تست فنی تک تک قطعات، قویترین عملکرد را دارد.
- کارخانه Sedal اسپانیا نوآورترین کارخانه کارتریج‌سازی دنیا بوده و جدیدترین کارتریج‌های روز دنیا را با عملکردهای متفاوت طراحی و تولید کرده و به بازار جهانی عرضه می‌نماید. این کارتریج‌ها با طراحی جدید عمدتاً در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب، انرژی و همچنین صرفه‌جویی در مواد اولیه در تولید شیرآلات هستند.
- مزیت اصلی برای مشتریان استفاده کننده از کارتریج Sedal، عمر طولانی و مفید از نظر کیفیت این کارتریج‌هاست.
- کارتریج‌های Sedal اسپانیا کلیه استانداردهای اروپایی و امریکایی را دارا بوده که در کاتالوگ، دفترچه و سایت این شرکت ذکر شده است.
- مونتاژ قطعات کارتریج‌های Sedal تماماً توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک و رباتیک انجام می‌گیرد. در این روش تولید خطای انسانی در روند مونتاژ به صفر می‌رسد. دستگاه‌های رباتیک خط تولید و مونتاژ تماما ساخت شرکت اسپانیایی SMB می‌باشد که از شرکت‌های اقماری گروه Sedal است (شکل‌های ۱۱ تا ۱۲).
Faucets-10-1.-300x237.jpg
Faucets-10-2.-300x300.jpg
شکل ۱۰. نمونه‌هایی از شیرهای تزئینی و شیرهای آبکاری به رنگ طلایی
Faucets-11-1.-300x267.jpg
Faucets-11-2.-300x300.jpg
Faucets-11-3.-300x300.jpg
شکل ۱۱. نمونه‌هایی از کارتریج‌های تولید کمپانی سدال اسپانیا
Faucets-12-1.-123x300.jpg
Faucets-12-2.-78x300.jpg
شکل ۱۲. دو نمونه از تولیدات شرکت سدال
۱-۱-۴. نحوه اجرای کلی:

تولید شیرآلات معمولاً در ۵ مرحله اصلی ریخته‌گری، ماشین‌کاری، پرداخت‌کاری، آبکاری، مونتاژ هستند.
ماده اولیه‌ای که در ریخته‌گری و شیرآلات استفاده می‌شود فلز آلیاژی برنج است. برنج آلیاژی از مس و روی می‌باشد که نسبت آن دو در آلیاژ تعیین‌کننده نوع برنج با توجه به مورد استفاده آن است. از این فلز به خاطر کاربردهای خاص و شکل و رنگ آن در مکان‌های مختلفی استفاده می‌کنند و در صنعت شیرآلات بهداشتی به خاطر مقاومت در برابر اکسایش از آن استفاده می‌شود. آلیاژ برنج با رنگ معروف به زرد برنجی، در برابر کدر و لکه‌دار شدن مقاوم است. مس داخل برنج خاصیت میکروب‌کشی به آن می‌دهد.
- ریخته‌گری: ریخته‌گری شامل ۳ نوع قالب‌های ماسه‌ای و قالب‌های دایکست و قالب‌های ویژه می‌باشد. ریخته‌گری به صورت ماسه‌ای همان ریخته‌گری سنتی است که در آن قالب‌هایی یک بار مصرف از جنس ماسه ساخته می‌شود و پس از ریختن مواد مذاب در آن و سرد شدن با زدودن ماسه‌ها، محصول مورد نظر بدست می‌آید، کیفیت سطوح بدست آمده توسط این روش بسیار نازل و دارای خلل و فرج فراوان است و حتی پس از پرداخت هم دارای سطحی ناهموار است. ریخته‌گری به روش دایکست هم بیشتر برای تولید قطعات آلومینیومی و آلیاژهای روی استفاده می‌شود. ریخته‌گری با استفاده از قالب‌های ویژه یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین روشهای ریخته‌گری است که شیرآلات باکیفیت و مرغوب عمدتاً از این روش تولید می‌شوند. قالب معمولاً قبل از بارریزی گرم می‌شود و برای تولید قطعات ریختگی مرغوب همواره بایستی درجه حرارت قالب را کنترل نمود. از دیگر مزایای این روش می‌توان به دقت ابعادی خوب، سطح تمام شده مناسب، کیفیت متالوژی بالای قطعات تولید شده و عیوب ریخته‌گری کم اشاره کرد.
- ماشین‌کاری: ماشین‌کاری شکل دادن قطعه حاصل از مرحله ریخته‌گری با تراش و برش به وسیله ماشین‌های ابزار است. در ماشین‌کاری قطعات، بر حسب نوع کار از ماشین‌های تراش، فرز، مته، صفحه تراش و دریل ساده استفاده می‌شود.
- پرداخت‌کاری: پرداخت‌کاری خود دارای دو مرحله، سمباده‌زنی و پولیش می‌باشد. در مرحله سمباده‌زنی سطح قطعات ماشین‌کاری شده، توسط نوارهای چرخان سمباده ساییده می‌شوند تا پلیسه‌ها و ناهمواری‌های سطح کار، صاف و یکدست شوند. سپس در قسمت پولیش با همراهی واکس‌های پولیش سطح کار براق و صیقلی می‌شود تا برای مرحله آبکاری آماده شوند.
- آبکاری: فرآیند آبکاری دارای سه بخش آماده‌سازی قطعات، آبکاری نیکل و آبکاری گرم است.
آماده‌سازی قطعات برای آبکاری: برای دست آوردن یک سطح فلزی مناسب برای آبکاری نخستین عملی که با دقت باید صورت گیرد تمیز کردن قطعه است. زیرا چسبندگی خوب زمانی بوجود می‌آید که فلز پایه، سطحی کاملاً تمیز و مناسب داشته باشد. بدین علت تمام لایه‌ها و یا قشرهای مزاحم دیگر از جمله کثیفی‌ها، لکه‌های روغنی واکس، لایه‌های اکسید که روی قطعه در درجه‌های بالا ایجاد می‌شوند را باید از بین برد. عملیات آماده‌سازی شامل، چربی‌زدایی، تمیز کردن توسط اسید رقیق و آبکشی است.
آبکاری نیکل: نیکل رنگی سفید شبیه به نقره دارد که کمی مایل به زرد است و به راحتی صیقل‌پذیر و دارای خاصیت انبساط و انقباض و جوش‌پذیری بوده و مغناطیسی می‌باشد. آبکاری با نیکل اساساً به منظور ایجاد یک لایه براق برای یک لایه بعدی مانند کروم و به منظور فراهم آوردن جلای سطحی خوب و مقاومت در برابر خوردگی برای قطعات برنجی و حتی بر روی پلاستیک‌هایی که با روش‌های شیمیایی فلزکاری شده‌اند به کار می‌رود. در مرحله آبکاری نیکل، قطعه را آن قدر در وان الکترولیت نگه می‌دارند که لایه‌ای از نیکل به ضخامت حداقل ۱۰ میکرون بر روی آن تشکیل شود.
آبکاری کروم: روکش‌های لایه کروم رنگی شبیه نقره، سفید مایل به آبی دارند. قدرت انعکاس سطح کروم کاری شده و کاملاً صیقلی شده در حد ۶۵% است. این عدد برای نقره ۸۸% و نیکل ۵۵% می‌باشد. در حالی که خاصیت انعکاس نقره و نیکل با گذشت زمان ضایع می‌شود در مورد کروم تغییری حاصل نمی‌شود. لایه‌های کروم قابل جوشکاری نبوده و رنگ‌کاری و نقاشی را نمی‌پذیرد. کروم در مقابل گازها و مواد قلیایی و نمکها مقاوم است. از این رو پوشش بسیار خوبی برای شیرآلات بهداشتی محسوب می‌شود. اما در برابر اسیدها ضعیف می‌باشد. به همین دلیل برای تمیز کاری شیرآلات فقط و فقط باید از سرکه رقیق شده با آب استفاده کرد. با توجه به اینکه پوشش‌های کروم الکترولیتی سطح مورد آبکاری را بطور کامل نمی‌پوشانند از این رو کروم کاری تزئینی هرگز به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه همواره آن را به عنوان پوشش نهایی بر روی روکشی که حفاظت سطح را در مقابل خوردگی ضمانت می‌نماید به کار می‌رود. معمولاً به عنوان پایه محافظ از نیکل استفاده می‌شود. در مرحله آبکاری کروم قطعه را آن قدر در وان الکترولیت نگه می‌دارند که لایه‌ای از کروم به ضخامت حداقل ۰/۳ میکرون بر روی آن تشکیل شود.
- مونتاژ: در مرحله مونتاژ شیرآلات بهداشتی اهرمی پس از کنترل مشخصات ظاهری قطعه آبکاری شده کارتریج‌های عمدتاً اروپایی بر روی شیرآلات نصب می‌شوند. پس از آن تست فشار تحت فشار ۵ اتمسفر طبق استاندارد ملی ایران انجام می‌شود. پس از مرحله تست شیرآلات خشک و تمیز شده سپس تقسیم بندی و آماده ارائه به مصرف‌کننده می‌گردد.
کارتریج‌ها که همان حکم مغزی در شیرهای کلاسیک را دارند و با بالا و پایین کردن اهرم جریان آب را قطع و وصل می‌نمایند و انواع مختلفی دارند که نوع مرغوب آن کارتریج سرامیکی فیلتردار می‌باشد. معمولاً کارتریج‌ها خارجی هستند و مارک‌های سدال و سیتکو و کراپ معروف‌تر می‌باشند.
۱-۱-۵. هزینه‌ها:

برندهای مختلف شیرآلات داخلی و خارجی در بازار موجود است و قیمتها بسیار متفاوت می‌باشد. بطوری که گاهی قیمت یک دست شیرآلات آشپزخانه خارجی تا ۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال نیز می‌رسد. اما قیمت‌های معمول بازار که عمدتاً بصورت تکه یا سرویس کامل به شما ارائه می‌شود برای شیرهای تکی از ۹۵۰/۰۰۰ ریال تا ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال است و برای سرویس کامل از ۲/۵۰۰/۰۰۰ ریال تا ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال متغیر است.
۱-۱-۶. شرایط نگهداری پس از اجرا:

برخی مصرف‌کنندگان با تصور اینکه شیرهای اهرمی خراب می‌شوند آنها را دور می‌اندازند. اما این شیرها مشروط بر اینکه استاندارد باشند هرگز خراب نمی‌شوند، بلکه بعد از چند سال (برحسب استفاده) نیاز به تعویض کارتریج دارند که مانند مغزی شیرهای واشری می‌توان آن را تعویض کرد. با تمام مزایایی که در مورد شیرهای اهرمی و چشمی وجود دارد، اما قیمت شیرهای واشری که برای همه آشنا هست بسیار ارزان‌تر است. همچنین شیرآلات واشری به سهولت و با تعویض واشر یا مغزی تعمیر می‌شوند اما شیرهای اهرمی برای تعمیر به تکنسین نیاز دارند. شیرهای اهرمی نسبت به شیرهای واشری دیرتر خراب می‌شوند. برای تمیز کردن شیرآلات به هیج وجه نباید از اسیدهای مختلف استفاده نمود بلکه می‌توان از سرکه رقیق شده با آب استفاده کرد.
۱-۱-۷. توالی اجرا:

بهترین زمان برای نصب شیرآلات پس از اتمام کلیه کارهای ساختمانی و نصب سینک و کابینت و لوازم بهداشتی می‌باشد.
۱-۱-۸. کنترل کیفی و فاکتورهای تعیین کننده:

موارد زیر باید در نظر گرفته شود:
- متناسب با نیاز مشتری و محل نصب انتخاب شود.
- دارای خدمات پس از فروش مناسب و قطعات یدکی باشد.
- دارای استاندارد باشد.
- در صورت خرید شیرآلات خارجی دقت شود که منطبق بر استاندارد بوده و از برنج یا استنلس استیل ساخته شده باشد.
- سطح آن به طور مناسب و با ضخامت‌های گفته شده در استاندارد مربوطه آبکاری شده باشد.
- طراحی زیبا داشته باشد و با سایر تزئینات محل نصب هماهنگ باشد.
موارد زیر نشانه عدم کیفیت لازم برای استفاده و اجرا می‌باشد:
- دارای استاندارد نبوده و در ساخت آن سرب استفاده شده باشد.
- دارای خدمات پس از فروش مناسب نبوده و قطعات آن در بازار موجود نباشد.
- متناسب با محل مصرف نباشد مثلاً شیرآلات کلاسیک برای مکان‌های عمومی مناسب نیست و به تعمیر و نگهداری زیاد نیاز پیدا می‌کند.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر