نقد و بررسی اتومبیل سوپر اسپرت 2015 Koenigsegg One

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


نگاهی به اتومبیل سوپر اسپرت 2015 Koenigsegg One


مقدمه


اگر از افراد فوق‌العاده علاقه‌مند و پیگیر در زمینه‌ی خودرو و اخبار روز اتومبیل‌های دنیا نباشید، این امکان وجود دارد که تاکنون نام کمپانی "Koenigsegg" یا " کوئنیگ زگ " را نیز نشنیده‌ باشید. کمپانی کوئنیگ زگ در واقع یک شرکت خودروسازی سوئدی محسوب می‌شود که فعالیت خود را در زمینه‌ی طراحی و تولید اتومبیل‌های سوپر اسپرت و سرعتی متمرکز کرده است. این شرکت خودروسازی در سال 1994 میلادی تاسیس شد و در سال 2002 توانست مجوز تردد را کسب نماید؛ بنابراین اتومبیل‌های این شرکت سوئدی هم‌اکنون می‌توانند به جز پیست‌های مسابقه در مناطق شهری و مسکونی نیز تردد داشته باشند.


اتومبیل Koenigsegg One 2015 یا "کوئنیگ زگ وان 2015" در واقع یکی از جدیدترین خودروهای اسپرت تولیدشده توسط شرمت کوئنیگ زگ به شمار می‌رود که از هر نظر خودرویی فوق‌العاده خواهد بود. ما در این مقاله قصد داریم که نگاهی دقیق‌تر به این اتومبیل و جنبه‌های عملکردی و طراحی آن داشته باشیم؛ بنابراین با مجله‌ی بیست ستون و بررسی اختصاصی اتومبیل "کوئنیگ زگ وان 2015" همراه باشید.


مشخصات کلی اتومبیل


برند: کوئنیگ زگ (Koenigsegg)
سبک: کوپه (Coupe)، دو سرنشین
سیستم مولد قدرت: موتور 8 سیلندر V شکل میل‌سوپاپ رو (Overhead Camshaft) مجهز به سردکن سیال موتور (Intercooler) و توروبوشارژر دوبل (twin-turbocharged) با بلوک آلومینیومی و سیستم تزریق سوخت انژکتوری
تعداد سوپاپ: 32 عدد
حجم موتور: 5065 سی‌سی
قدرت نهایی: 1341 اسب بخار در دور 7500 دور در دقیقه‌ای
گشتاور نهایی: 1371 نیوتن متر در دور 6000 دور در دقیقه‌ای
سرعت نهایی: 440 کیلومتر ساعت
سیستم انتقال قدرت: 7 مرحله‌ای نیمه‌خودکار
لاستیک‌ها: 104.8 اینچی
طول خودرو: 4.5 متر
عرض خودرو: 2 متر
ارتفاع خودرو: 1.15 متر
وزن نهایی: 1406 کیلوگرم
شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت: 2.5 ثانیه



طراحی و ظاهر


اتومبیل "کوئنیگ زگ وان 2015" یک خودروی تمام اسپرت بوده و ظاهر آن نیز بر اساس همین امر طراحی شده است. سبک طراحی خودرو از نوع کوپه و دو در و دو سرنشینه در نظر گرفته شده و درهای آن توسط جک‌های فوق‌العاده پیشرفته به سمت بالا باز و بسته خواهند شد.





کمپانی کوئنیگ زگ در بخش عقب این خودرو از باله‌ای اختصاصی استفاده کرده که علاوه بر زیبایی خاص خود منجر به افزایش شتاب و سرعت اتومبیل نیز شده و در جنبه‌های عملکردی آیرودینایمیکی خودرو فوق‌العاده موثر است. بال عقب این اتومبیل با زاویه‌ی مناسب 31 درجه‌ای طراحی شده که در سرعت نهایی خودرو یعنی 440 کیلومتر بر ساعت نیروی آیرودینامیکی برابر با 930 کیلوگرم را تولید خواهد کرد.





ابعاد این اتومبیل برابر با 1.15*2*4.5 متر بوده و وزن نهایی آن معادل با 1406 کیلوگرم است. کمپانی کوئنیگ زگ اعلام کرده که نسخه‌ی اصلی این اتومبیل که قرار شده با قیمتی در حدود 2،850،000 دلار به بازار عرضه گردد 20 کیلوگرم سبک‌تر از نسخه‌ی کنونی آن خواهد بود. لاستیک‌های خودروی "کوئنیگ زگ وان 2015" از فیبر کربن ساخته شده و از این نظر نسبت به سایر لاستیک‌های آلیاژی تا 50 درصد سبک‌تر و درعین‌حال چهار برابر مقاوم‌تر است.





اما گذشته از جنبه‌های طراحی ظاهری فوق‌العاده دقیق و حساب شده‌ی این اتومبیل، طراحی داخلی و اتاق آن‌هم فوق‌العاده جالب‌توجه بوده و از نکات حائز اهمیت این خودرو به شمار می‌رود. همان‌گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید اتاق داخلی خودروی "کوئنیگ زگ وان 2015" فوق‌العاده زیبا بوده و درعین‌حال امکانات پیشرفته‌ای را در اختیار سرنشینان و به ویژه‌ی راننده‌ی اتومبیل قرار می‌دهد.





کمپانی کوئنیگ زگ در این خودرو از سیستمی با نام اختصاصی "Active System" استفاده کرده که به طور اتوماتیک عملکرد سیستم تعلیق اختصاصی، دیفرانسیل، پارامترهای آیرودینامیکی و ثبات حرکتی و ... آن را کنترل خواهد کرد. در کنسول میانی این خودرو شما امکانات الکترونیکی و دیجیتالی فوق‌العاده پیشرفته‌ای را در اختیار خواهید داشت که بنا به شرایط و موارد مورد نیاز خود می‌توانید از آن‌ استفاده نمایید.





شایان ذکر است که خودروی "کوئنیگ زگ وان 2015" از سیستم کاهش اتوماتیک نویز و صدایی ناهنجار نیز بهره‌مند است که به موجب آن سرنشینان داخلی خودرو در سرعت‌های فوق‌العاده بالا تنها صدایی در مقیاس 20 دسی‌بل را خواهند شنید.








سیستم مولد قدرت


اتومبیل "کوئنیگ زگ وان 2015" از موتوری هشت سیلندر و V شکل میل‌سوپاپ رو (Overhead Camshaft) مجهز به سردکن سیال موتور (Intercooler) و توروبوشارژر دوبل (twin-turbocharged) با بلوک آلومینیومی و سیستم تزریق سوخت انژکتوری بهره‌مند است. سردکن سیال موتور یا "اینترکولر " در اتومبیل‌ها به منظور القای اجباری موتور درون‌سوز‌ (توربوشارژر و سوپرشارژر) برای سنجیدن کارایی حجمی سیال و افزایش چگالی در یک فرآیند هم‌فشار استفاده می‌شود. بدین سبب میزان شتاب خودرو فوق‌العاده تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش می‌یابد.





در سیلندرهای این خودرو مجموعا 32 سوپاپ به کار گرفته شده که 16 عدد از آن‌ها سوپاپ دود و 16 عدد دیگر سوپاپ گاز هستند؛ بنابراین با توجه به هشت سیلندر بودن موتور این خودرو می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که در هر سیلندر آن از چهار سوپاپ (دو سوپاپ دود و دو سوپاپ گاز) استفاده شده است. بدین سبب عملکرد موتور و هر یک از سیلندرهای خودرو در دو زمان مکش و تخلیه فوق‌العاده بهبود خواهد یافت.





ظرفیت موتور هشت سیلندر اتومبیل "کوئنیگ زگ وان 2015" برابر با 5065 سی‌سی و قدرت نهایی تولیدی توسط آن معادل با 1341 اسب بخار در دور 7500 دور در دقیقه‌ای خواهد بود. همچنین موتور این اتومبیل قادر است که گشتاوری نهایی برابر با 1371 نیوتن متر را در دور 6000 دور در دقیقه‌ای تولید نماید.








سیستم انتقال قدرت


سیستم انتقال قدرت به کار گرفته شده در خودروی "کوئنیگ زگ وان 2015" از نوع 7 مرحله‌ای و نیمه‌خودکار است. گیربکس نیمه‌خودکار یا نیمه اتوماتیک گونه‌ای از جعبه‌دنده‌ محسوب می‌شود که دنده‌های آن به طور تمام‌خودکار تعویض نخواهند شد. این گیربکس‌ها در واقع نوع پیشرفته‌تر گیربکس‌های دستی یا Manual هستند که در آن‌ها راننده نیازی به کلاچ گیری به منظور تعویض دنده نداشته و فرآیند کلاچ گیری به طور اتوماتیک و توسط سیستم‌های الکترونیکی و هیدرولیکی انجام می‌شود.





به‌طورکلی سیستم انتقال قدرت و گیربکس نوع 7 مرحله‌ای و نیمه‌خودکار در خودروهای سوپر اسپرت یا فرمول یک استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال اتومبیل "بوگاتی ویرون " (Bugatti Veyron EB 16.4) که هم‌اکنون یکی از سرعتی‌ترین خودروهای موجود در جهان است از سیستم انتقال قدرت 7 مرحله‌ای و نیمه‌خودکار بهره‌مند می‌باشد.


عملکرد این گیربکس فوق‌العاده در کنار موتور هشت سیلندر و پیشرفته‌ی خودروی "کوئنیگ زگ وان 2015" منجر شده که این اتومبیل بتواند به سرعت نهایی برابر با 440 کیلومتر در ساعت دست پیدا کرده و ظرف مدت‌زمان کمتر از 2.5 ثانیه شتاب خود را از 0 به 100 کیلومتر در ساعت برساند.





جمع‌بندی و نتیجه‌گیری


بدون تردید اتومبیل "کوئنیگ زگ وان 2015" یا همان Koenigsegg One 2015 هم‌اکنون یکی از سرعتی‌ترین و قدرتمندترین اتومبیل‌های طراحی و ساخته شده توسط کمپانی‌های خودروسازی و اسپرت‌ساز محسوب می‌شود. این خودرو به واقع از نظر سرعت و طراحی آیرودینامیکی یک اتومبیل بی‌نظیر بشمار می‌رود. ما در ادامه به جنبه‌ای طراحی و عملکردی این خودرو نمراتی از 0 تا 5 را خواهیم داد.


طراحی و ظاهر: 5.0
سیستم مولد قدرت: 5.0
سیستم انتقال قدرت: 5.0
هندلینگ و فرمان‌پذیری: 4.75
ثبات و پایداری: 5.0
مجموع: 5.0


مترجم: امین رضائیان-bistsotoon.com
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر