نظرات نويسندگان و تاريخ نويسان در مورد شخصيت كوروش بزرگ

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
هرودت ((هرودت)) كوروش را پادشاهي ساده بلند همت و رادمرد و شجاع مي داند كه با انديشه هاي خردمندانه اش پارسيان را از باجگزاري رهايي بخشيد و بزرگترين ملت جهان را ساخت و براي آنها نيرومندترين پادشاهي هاي جهان را پيريزي كرد . به عقيده هرودوت كوروش با اتباع خود رفتاري مشفقانه مهربان و پدرانه داشت. او بخشنده آداب دان و رعيت نواز بود و چون هميشه خير و سعادت اتباع خود را ميخواست‘ ايرانيان او را پدر خواندند.
هرودوت همچنين كوروش را جنگ آوري آزموده ودورانديش‘ دوستي وفادار و برازنده و پادشاهي پاكدل و آزاده و نرمخوي و شايسته ستايش تصور مي كند.

افلاطون افلاطون مي نويسدكوروش سرداري بزرگ بود.در زمان او ايرانيان از آزادي برخوردار بودند و بر بسياري ازملتهاي ديگر دنيا فرمانروايي مي كردند.بعلاوه او به همه مللي كه زير فرمانروايي اوقرار گرفتند‘حقوق مردم آزاد بخشيد.اين امر سبب شد كه همه او را ستايش ميكردند.سربازان او پيوسته براي وي آماده جانفشاني بودند و بخاطر او از هر خطرياستقبال مي كردند.اگر در بين اتباع او مرد خردمندي بود كه راي و نظر او مي توانستبراي ديگران سودمند باشد‘ نه تنها كوروش به وي حسد نمي ورزيد بلكه به وي پاداش نيزعطا مي كرد.بدين سبب كشور ايران زيررهبري كوروش از هر لحاظ پيشرفت كرد مردم آن نيزاز آزادي و رفاه بي سابقه اي برخوردار بودند و آن چنان نسبت به يكديگر محبت ميورزيدند كه گويي همه با يكديگر خويشاوندي دارند.

گيرشمن گيرشمن باستان شناس فرانسوي درباره كوروش ميگويد: كمتر پادشاهي است كه پس از خود مانند كوروش چنين نام نيكي باقي گذاشته باشد.كوروش سرداري بزرگ سخي و نيكو خواه بود.او آنقدر خردمند بود كه هر زماني كشورتازه اي تسخير مي كرد به آنها آزادي مذهب مي داد و فرمانرواي جديد از بين بوميان آنسرزمين انتخاب مي كرد. او شهرها را غارت و ويران نمي كرد. ملتهاي آنها را قتل عام نمي نمود بلكه به آنها آزادي ميداد.
ايرانيان كوروش را پدر و يونانيان كه سرزمينشان بوسيله كوروش تسخير شده بود وي را سرور و قانونگذار مي ناميدند و يهوديان او را مسيح خداوند مي خواندند.

ديودوروسسيسولوس ديودوروس سيسولوس تاريخ نويس مشهور نوشته است كوروش پسركمبوجيه و ماندان دختر پادشاه ماد در دلاوري و كارآيي خردمندانه ‘ حزم و ساير خصائل نيكو سرآمد مردم روزگار خود بود.در رفتارش با دشمنان داراي شجاعتي كم نظير و دركردارش نسبت به زير دستان پاك انديش و انسان دوستانه بود و از اين رو پارسيان او راپدر مي خواندند.

گزنفون گزنفون با آن كه يوناني بوده در كتاب Cyropaedia و يا تربيت كوروش ‘ آن چنان از كوروش تجليل بعمل آورده كه ميتوان گفت هيچ كس تا كنون از پادشاهي آنقدرتمجيد نكرده است.گزنفون دراين كتاب از كوروش بصورت يك انسان كامل يك سرمشق بيمانند زمامداري و يك مربي ايده آل و يك رهبر عاليقدر نام برده است.گزنفون مي نويسد‘ كوروش نابغه بزرگي بود كه درتمام عمر از هدفي مقدس و عالي پيروي مي كرد. او دست انسانها و طالب علم و حكمت وراستي و درستي بود. كوروش عقيده داشت پيروزي بر كشوري اين حق را براي سردار پيروزايجاد نميكند كه ملت شكست خورده را اسير كند.
در هنگام جنگ بايد سعي كرد كه آتش جنگ به كشاورزان و مردم غير سپاهي سرايت نكند و شهر شكست خورده را نبايد غارت كرد. كوروش موفق شد حتي ملتهاي شكست خورده را نيز شيفته خود كند بطوري كه پارسيان او راپدر خواندند و ملتهايي كه بوسيله كوروش مغلوب شده بودند او را خداوندگار مي ناميدند . كوروش برترين مرد تاريخ دنيا‘ بزرگترين ‘ بخشنده ترين ‘ پاك دل ترين و دريادلترين مردان بود و بزرگترين هواخواه فرهنگ و آموختن بشمار مي رفت.

ويليم دورانت ويليم دورانت تاريخ نويس و فيلسوف نامدارامريكايي درباره كوروش مي نويسد كوروش از افرادي بود كه براي فرمانروايي آفريده شدهبود.به گفته امرسون همه از وجود او شاد بودند.روش كوروش در كشور گشايي حيرت انگيزبود.او با شكست خوردگان با جوانمردي و بزرگواري رفتار مي كرد و نسبت به دشمنانش مهربان بود.بهمين دليل است كه يونانيان درياره او داستانهاي بيشماري نوشته و او رابزرگترين جهان قهرمان دانسته اند.
كوروش خوش چهره و نيكو اندام بود و سلسله هخامنشي راكه يكي از سلسله هاي بزرگ پادشاهي ايران است بوجود آورد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Atash

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر