نرخ بیکاری فارغ‎التحصیلان دانشگاهی اعلام شد

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


به گزارش خبرنگار ایسنا در لرستان، کوروش پرند در کارگروه اشتغال استان، بیان کرد: در شورای عالی اشتغال سه طرح برای ایجاد اشتغال پایدار مصوب کردیم که شامل طرح توانمندسازی و آموزش‎های مهارتی برای روستائیان، عشایر، مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار، توسعه کسب و کارهای کوچک، متوسط و مشاغل خانگی و طرح ارتقا شایستگی‎های حرفه‎ای دانشجویان و دانش‎آموختگان کشور هستند.


وی ادامه داد: در سفرهای استانی ریاست جمهوری دکتر روحانی برای ایجاد اشتغال در مناطق مرزی و محروم به فنی و حرفه‎ای دستور دادند تا بحث اشتغال روستائیان و عشایر مدنظر قرار گیرد و طرح توانمندسازی آموزش‎های مهارتی را برای آنها در نظر گرفته‎ایم که قسمتی از بودجه این طرح در تبصره 20 قانون بودجه یعنی 10 درصد معادل 130 میلیارد تومان به سازمان فنی و حرفه‎ای به منظور مهارت آموزش روستائیان تخصیص داده شد و برنامه‎ریزی کردیم این طرح را جلو ببریم.


پرند با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور در سکونت‎گاه‎های غیررسمی، حاشیه‎نشینی در شهرهاست، بیان کرد: اگر نسبت به 15 سال گذشته آسیب‎شناسی صورت گیرد متوجه خواهید شد حاشیه‎نشینی و سکونت‎گاه‎های غیررسمی منجر به ایجاد مشکلات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شده و البته مهاجرت روستاییان به شهرها و مهاجرت به شهرهای بزرگ مزید بر علت است.


وی ادامه داد: در تهران هم مناطق حاشیه‎ای و سکونت‎گاه‎های غیررسمی وجود دارند که مشکلاتی را برای این شهر نیز ایجاد کرده است.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: افزایش سرانه مهارت‎های آموزشی، توانمندسازی نیروی انسانی در مناطق روستایی، عشایری، محروم و مرزی به منظور ارتقا سطح درآمد ساکنان این مناطق، جلب مشارکت معتمدین محلی در جهت بهبود وضعیت معیشتی و توسعه مناطق روستایی و عشایری و محروم و مرزی و استفاده متوازن از امکانات کشور، فراهم کردن بستر مناسب جهت تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی از اهداف طرح اول است.


وی ادامه داد: نیازسنجی‎های آموزشی با هدف تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، تدوین و بازنگری منابع آموزشی و کمک آموزشی، جذب و تربیت مربی آموزش، آماده‎سازی فضای تجهیزات آموزشی لازم، مشاوره و اجرای آموزشی، آزمون و صدور گواهینامه، ارزیابی و اثربخشی طرح و ارائه بازخورد، هشت گام طرح نیازسنجی آموزشی است.


پرند با تاکید بر اینکه شعار دیپلماسی مهارت را در سازمان فنی و حرفه‎ای کشور دنبال می‎کنیم، تاکید کرد: استانداردهای طراحی شده فوق‎العاده کوتاه و عملیاتی را در نظر داریم و بیشتر بر حوزه مهارت و سپس دانش نگرش داریم.


وی ادامه داد: بیشتر تمرکز ما روی نگرش مهارتی بوده و فلسفه این آموزش‎ها مبتنی بر آموزش سیار است. از تجهیزات سیاری که در اختیار روستائیان و عشایر قرار دارند استفاده می‎شود و البته استفاده از فناوری اطلاعات برای آموزش‎ها نیز مدنظر است.


رئیس سازمان فنی و حرفه‎ای کشور گفت: 21 میلیون روستایی داریم که تعداد قابل توجهی از آنها شاغل هستند، برای 6 میلیون نفر افراد شاغل 30 ساعت آموزش و برای یک میلیون افراد بیکار حداقل سرانه آموزشی که در نظر گرفته شده است 120 ساعت است.


وی ادامه داد: آموزش، تولید، بازاریابی و فروش طرح سوم پیشنهادی و مصوبه شورای عالی اشتغال است که با توجه به اینکه در شرایط تحریم و با رشد اقتصادی منفی 0.6 درصد به سر می‎بریم این طرح می‎تواند تاثیر مثبت داشته باشد و چنانچه بخواهیم بیکاری را حل کنیم باید به یک رشد اقتصادی بین 7 تا 8 درصدی برسیم که در شرایط فعلی این رشد محقق نخواهد شد.


رئیس سازمان فنی و حرفه‎ای کشور با بیان اینکه در حوزه پتروشیمی 2000 میلیارد تومان هزینه می‎شود و در نهایت برای این تعداد فرصت شغلی ایجاد خواهد شد، افزود: این در حالیست که استفاده از مشاغل خانگی، اشتغالزایی خرد، کسب و کار کوچک و متوسط اشتغال فراوان ایجاد می‎کند اما برخی از آنها ممکن است افزایش ارزش افزوده نداشته باشند.


رئیس سازمان فنی و حرفه‎ای کشور ادامه داد: به طور متوسط بین 20 تا 25 میلیون هزینه می‎شود که یک فرد به اشتغال برسد و مهم‎ترین موضوع در این مدل بازسازی، بازاریابی و برندسازی است.


وی با انتقاد از اینکه در مراحل قبل از تولید به طرح و مواد اولیه به صورت حرفه‎ای توجه نشده است، بیان کرد: متاسفانه این عاملی شده که قیمت تمام شده جنس تولید شده بالا و کیفیت آن پایین باشد.


پرند افزود: صندوق کارآفرین به ازای هر کار آفرینی که در عرصه تولید وارد شود مبلغ صد میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‎کند.


وی گفت: می‎خواهیم در حوزه سنگ خام، کشت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، تراش و فرآوری سنگ‏‎‎‏‎های قیمتی، صنایع دستی، تابلوفرش، صنایع غذایی کار را جلو ببریم و در این باره برش استانی ایجاد کرده‎ایم.


این مقام مسوول یادآور شد: یکی از معضلات جامعه ما وجود دانش آموختگان دانشگاهی است که البته بسیاری از کشورها نیز با این معضل مواجه‎اند اما درصد این امر در این کشورها متفاوت است.


رئیس سازمان فنی و حرفه‎ای کشور اضافه کرد: بیشترین نرخ بیکاری در دو رشته علوم کامپیوتر(IT، سخت‎افزار و نرم‎افزار) با 27.2 درصد و رشته کشاورزی (محیط زیست و شیلات) با 27 درصد است با توجه به اینکه هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم از این تعداد 1.5 میلیون فقط در 20 رشته گرایشی متمرکزند و این نشان می‎دهد که رشته‎های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار کشور نیست؛ البته گروه‎های آموزشی، مقاطع تحصیلی و نوع دانشگاه نیز با این مشکلات مواجه‎اند.


وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در کشور رشته تکنسین حرفه‎ای نداریم، یادآور شد: قطعا در آینده معضل بیکاری ما به مقاطع ارشد و دکترا شیب پیدا می‎کند که هدف من از ارائه این طرح‎ها تامین نیروی انسانی ماهر موردنیاز بازارکار، تمرکز بر توسعه مراکز دانشگاهی فنی دو حرفه‎ای، کارآموزشی دانشجویان به شیوه نوین که وارد صنعت و کشاورزی شوند و آموزش توام با تحصیلات است.


پرند گفت: با اجرای این طرح 60 درصد کسانی که وارد مرحله کارورزی می‎شوند مهارت لازم را کسب و وارد بازار کار می‎شوند. همچنین افراد در کارآموزی نوین طی هشت ترم از امکانات فنی و حرفه‎ای استفاده و آموزش‎های خاص را می‎بینند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: سحریی

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر