موزه ملی ایران آماده میزبانی از الواح هخامنشی

zelzeleh

افتخاری
2013-10-22
446
738
0
تهران


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آمادگی موزه ملی ایران برای میزبانی از الواح هخامنشی خبر داد و گفت: امیدواریم با استمرار روند حقوقی، به زودی شاهد بازگرداندن این اشیای تاریخی به کشور باشیم.






خبرگزاری میراث فرهنگی ـ مسعود سلطانی‌فر، اظهار کرد: موزه ملی ایران آماده‌ی میزبانی از این اشیای تاریخی است و امیدواریم با استمرار روند حقوقی، به زودی شاهد بازگرداندن این اشیای تاریخی به کشور باشیم.


معاون رئیس جمهور با اشاره به حکم دادگاه ایالتی شیکاگو امریکا درباره‌ی الواح هخامنشی گفت: بر اساس مصوبه سال 1314 هیات دولت وقت، 30 هزار قطعه از الواح به دست آمده در کاووش‌های تخت جمشید، در قالب 50 صندوق برای انجام کارهای مطالعاتی به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو ارسال شد. تا این‌که در سال 1327، 150 قطعه و در سال 1380، 200 قطعه دیگر از این الواح به کشور بازگردانده شدند.


او بیان کرد: در دهه گذشته پیرو شکایت خانواده‌های جمعی از قربانیان یک حادثه انفجار که به دادگاه فدرال ایالت شیکاگو ارائه شد، حکمی مبنی بر حراج الواح مذکور و پرداخت غرامت به خانواده‌ی قربانیان صادر شد.


وی افزود: با توجه به جنبه فرهنگی اشیای مذکور و این‌که نقش ایران در آن به اثبات نرسید، حکمی در دادگاه تجدید نظر مبنی بر نقض حکم دادگاه بدوی صادر و بر پایه این حکم حراج اشیای مذکور منتفی شد.


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره به تعداد قابل توجه بناها و محوطه‌های تاریخی که نیازمند شناسایی، ثبت و مرمت هستند ، منابع اختصاص یافته به این موضوع را بسیار ناچیز برشمرد و برنامه‌ریزی برای سیاست‌های جدید با هدف صیانت از میراث فرهنگی کشور را ضروری دانست.


 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر