مهمترین آزمایش فیزیک ذرات پس از «بوزون هیگز»

بچه کرد

مدیر تالار ورزشی
2013-10-22
1,156
1,206
0
مهمترین آزمایش فیزیک ذرات پس از «بوزون هیگز»

محققان آمریکایی جزئیات طرحی را منتشر کرده‌اند که یکی از مهمترین آزمایشات فیزیکی جهان پس از بوزون هیگز عنوان می‌شود.

محققان آزمایشگاه فرمی (Fermilab) خارج از شیکاگو قصد دارند پرتویی از ذرات موسوم به نوترینوها (neutrinos)‌ را از میان یک مسیر 1300 کیلومتری در دل سنگ‌ها در عمق 30 کیلومتری زیر سطح زمین عبور دهند.

این پروژه با هدف افزایش درک محققان در خصوص نحوه شکل‌گیری جهان انجام می‌شود.

پروژه عظیم LBNE با بودجه 1.5میلیارد دلاری نیازمند مشارکت کشورهای مختلف جهان است؛ یک میلیارد دلار از این هزینه توسط آمریکا تأمین می‌شود و ایتالیا و هند نیز آمادگی خود را برای مشارکت در این طرح اعلام کرده‌اند.

انگلیس نیز حدود 33 میلیون دلار را متقبل شده است و 9 دانشگاه این کشور از جمله منچستر، کمبریج، آکسفورد و کالج دانشگاهی لندن وظیفه ساخت آشکارساز غول‌پیکر نوترینو را برعهده خواهند داشت.

پروفسور «استفان سولندر» از محققان دانشگاه منچستر و آزمایشگاه فرمی تأکید می‌کند: این آزمایش گام مهم دیگری در فیزیک ذرات محسوب شده و مهمترین آزمایش از زمان آغاز تحقیقات در خصوص ذره بوزون هیگز عنوان می‌شود که انقلابی در درک محققان از فیزیک ایجاد خواهد کرد.

تغییر در نوترینوها

حدود 16 سال قبل محققان ژاپنی دریافتند که نوترینوها در زمان سفر ازحرکت بسمت زمین از نوعی به نوع دیگر تغییر پیدا می‌کنند.

اما این کشف با تئوری فیزیک زیر اتمی موجود قابل توضیح نیست؛ درک نحوه تغییر نوترینوها در هنگام برخورد با زمین می‌تواند به رمزگشایی از اسرار شکل‌گیری جهان منجر شود.

براساس برخی نظریه‌ها، پس از انفجار بزرگ (Big Bang) مقادیر مساوی از ماده و ضد ماده وجود داشت که همدیگر را خنثی می‌کردند.

«سولندر» خاطر نشان می‌کند: می دانیم که میزان ماده بیشتر از ضد ماده است و نوترینوها کلید درک علت بیشتر بودن ماده است؛ نوترینوها اطلاعات ارزشمندی در خصوص منشأ جهان در اختیار محققان قرار می‌دهند.

این شانس وجود دارد که با عبور نوترینوها از دل سنگ‌ها در عمق زمین بتوان تغییر آنها از نوعی به نوع دیگر را شناسایی کرد.

پروژه LBNE شامل تولید پرتویی است که چند تریلیون نوترینو را در هر ثانیه از عمق 30 کیلومتری زیر سطح از میان یک مسیر سنگی بطول 1300 کیلومتر از ایلینویز به آشکارساز بزرگ در داکوتای جنوبی ارسال می‌کند.

مراحل ساخت آشکارساز و عملیاتی شدن این پروژه حدود 10 سال بطول می‌انجامد.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر