مقایسه گلکسی اس 8 با آیفون 7: پرچمدار جدید در مقابل قدیم!

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر



در حال حاضر، آیفون 7 این شرکت به عنوان پرچمدار خاص برند اپل، در مقابل گلکسی اس 8 قرار می‌گیرد. به بیان دیگر، در صورتی که کاربری قصد انتخاب بهترین گوشی مجهز به iOS را داشته باشد فعلا گزینه اول او آیفون 7 یا آیفون 7 پلاس خواهد بود. در صورتی که اندروید گزینه انتخابی خریدار باشد، بدون شک گلکسی اس 8 یا نسخه پلاس آن به عنوان گزینه ارجح، در دسترس خواهد بود.

شرکت اپل در سال جاری میلادی از دو یا سه آیفون جدید رونمایی خواهد کرد. کوپرتینویی‌ها قرار است از آیفون 8 به عنوان محصول جدیدی که به مناسبت دهمین سالگرد رونمایی از آیفون تولید شده و از مشخصات سطح بالایی هم بهره می‌برد رونمایی کنند.


با وجود این، در حال حاضر، آیفون 7 این شرکت به عنوان پرچمدار خاص برند اپل، در مقابل گلکسی اس 8 قرار می‌گیرد. به بیان دیگر، در صورتی که کاربری قصد انتخاب بهترین گوشی مجهز به iOS را داشته باشد فعلا گزینه اول او آیفون 7 یا آیفون 7 پلاس خواهد بود. در صورتی که اندروید گزینه انتخابی خریدار باشد، بدون شک گلکسی اس 8 یا نسخه پلاس آن به عنوان گزینه ارجح، در دسترس خواهد بود.


با این تفاسیر و البته با درنظر گرفتن رقابت سنتی بین پرچمدارهای اپل و سامسونگ، بد نیست در ادامه این دو گوشی هوشمند را به صورت شانه به شانه بررسی کنیم.


صفحه‌نمایش: گلسی اس 8 پیروز بلامنازع




با نگاه دقیق به مشخصات آیفون 7 و گلکسی اس 8 مطمئنا به این نتیجه خواهید رسید که این دو پرچمدار از بسیاری جهات رقیب هم به حساب می‌آیند اما مطمئنا در بخش صفحه‌نمایش، چنین رقابتی وجود ندارد.


گلکسی اس 8 از صفحه‌نمایش 5.8 اینچی از نوع Super AMOLED با رزولوشن 1440 در 2960 پیکسل بهره می‌برد. ترکیبی که تراکم 570 پیکسل در هر اینچ را به همراه خواهد داشت. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه این محصول، 83.6 درصد بوده و از پوشش گوریلا گلس 5 نیز در این صفحه‌نمایش استفاده شده است.
آیفون 7 از صفحه‌نمایش 4.7 اینچی IPS LCD با نور پس زمینه LED بهره می‌برد. این صفحه‌نمایش، از رزولوشن 1334 در 750 پیکسل بهره‌مند شده که تراکم 326 پیکسل در هر اینچ را به همراه خواهد داشت. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه این محصول نیز 65.6 درصد است.
بدون شک باید صفحه نمایش گلکسی اس 8 را بزرگ‌ترین مزیت رقابتی آن در مقابل آیفون 7 به حساب آورد.


صفحه‌نمایش 5.8 اینچی OLED گلکسی اس 8 چشم‌نواز بوده و تقریبا تمام بخش جلویی گوشی را پوشش می‌دهد. این صفحه‌نمایش، شارپ‌تر و با نور بیشتر در مقایسه با نمونه استفاده شده در آیفون 7 پیش روی شما قرار خواهد گرفت. این در حالی است که کنتراست آن نیز به مراتب بیشتر است. گلسی اس 8 اولین گوشی هوشمندی است که استاندارد Mobile HDR Premium را دریافت کرده است. به این ترتیب با دستگاهی روبرو خواهید بود که برای مشاهده ویدئوهای با کیفیت هنگام حمل و نقل و جابه‌جایی، پیش روی شما قرار می‌گیرد.


درنظر داشته باشید که رزولوشن گلکسی اس 8 برای صرفه جویی در مصرف باتری، به طور پیش فرض روی 2220 در 1080 پیکسل قرار گرفته اما با همین رزولوشن هم همچنان چند گام از صفحه‌نمایش آیفون 7 پیش است. شاهد همین امر باعث شده اپل به دنبال استفاده از صفحه‌نمایش OLED در آیفون 8 باشد.
شاید تنها مزیت احتمالی صفحه‌نمایش آیفون 7 در مقابل صفحه‌نمایش گلکسی اس 8، تخت بودن آن باشد. گلکسی اس 8 از صفحه‌نمایش خمیده از دو طرف بهره می‌برد که سامسونگ نام Infinity Display را برای آن انتخاب کرده است. با وجود این، برخی کاربران این ترکیب را دوست ندارند و از طرف دیگر، پنل خمیده ممکن است باعث لمس تصادفی صفحه‌نمایش،‌ آن هم به کرات شود.




طراحی: گذشته در مقابل آینده




بخش طراحی، برد دوم گلکسی اس 8 سامسونگ را به ثبت می‌رساند. نسبت بالای صفحه‌نمایش به بدنه باعث شده علی‌رغم استفاده از صفحه‌نمایشی در ابعاد بزرگ، ابعاد گلکسی اس 8 همچنان کوچک بماند.
گلکسی اس 8 از ابعاد 148.9 در 68.1 در 8 میلی‌متر بهره می‌برد و 155 گرم وزن دارد. در طرف دیگر، آیفون 7 از ابعاد 138.3 در 67.1 در 7.1 میلی‌متر بهره‌مند شده و 138 گرم وزن دارد.
طراحی گلکسی اس 8 گامی بزرگ به سمت پیشرفت به حساب می آید. سامسونگ موفق شده صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر از آنچه در آیفون 7 پلاس (5.5 اینچی) شاهد هستیم را در بدنه‌ای که تنها کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از ساختار آیفون 7 است جا دهد.
البته آیفون 7 هم مزایای خاصی را در بخش طراحی پیش روی کاربران قرار می‌دهد. به عنوانمثال، بدنه آلومینیومی آیفون 7 در قسمت پشتی از دوام و استقامت بیشتری در مقایسه با ترکیب شیشه‌ای در گلکسی اس 8 بهره می‌برد و بازکردن قفل گوشی با استفاده از سنسور تشخیص اثرانگشت نیز ساده‌تر خواهد بود.
سامسونگ در گلکسی اس 8 سنسور تشخیص اثرانگشت را در بخش پشت گوشی تعبیه کرده است. قرارگرفتن این سنسور در کنار دوربین ممکن است باعث لکه دار شدن لنز دوربین شود. سامسونگ از این مشکل آگاه بوده و از همین رو هشدار نرم‌افزاری را برای یادآوری پاک کردن سنسور دوربین پیش روی کاربران قرار داده است.


گلکسی اس 8 از سیستم تشخیص چهره و اسکن چشمی هم بهره می‌برد که باز کردن قفل گوشی را ساده‌تر کرده است. این محصول، در بخش طراحی از مزیت استفاده از کارت حافظه جانبی تا ظرفیت 256 گیگابایت، ورودی 3.5 میلی‌متری هدفون و همچنین استاندارد بالاتر IP68 به منظور مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار ( در مقایسه با استاندارد IP67 در آیفون 7) بهره‌مند شده است. در نظر داشته باشید که مقاومت هر دو گوشی در برابر نفوذ آب، 30دقیقه خواهد بود اما IP68 این مقاومت را تا عمق 1.5 متری پیاده‌سازی خواهد کرد و برای IP67 این مقاومت تنها یک متر خواهد بود).




دوربین: فرصت سوزی سامسونگ




سامسونگ دو سال پیش بود که تاج قدرت‌ در بازار دوربین گوشی‌های هوشمند را از اپل ربود. این قدرت‌نمایی ادامه داشته تا حتی گلکسی اس 8 هم عملکرد بهتری را در مقابل آیفون 7 به نمایش گذاشته و عکس‌هایی با کیفیت بالاتر را به ثبت برساند. با وجود این، سامسونگ در گلکسی اس 8 از دوربین تقریبا مشابه با گلکسی اس 7 استفاده کرده است. این شرکت کره‌ای تصمیم‌ گرفته به روزرسانی‌های نرم افزاری نظیر ترکیب چندعکس برای ایجاد بهترین نتیجه را در دوربین جدید ادغام کند اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این دوربین نمی‌تواند عملکردی فراتر از غول امروز حوزه دوربین گوشی‌های همراه یعنی گوگل پیکسل ایکس ال را به نمایش بگذارد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد سامسونگ راه را باز گذاشته تا اپل با عرضه آیفون 8 بتواند پرچمدار این شرکت را به زیر بکشد.


در بخش عملکرد دوربین جلو شاهد رقابت نزدیک‌تری هستیم. گلکسی اس 8 در بخش دوربین سلفی از ماژول 8 مگاپیکسلی با دیافراگم سریع f/1.7 بهره می‌برد و آیفون 7 به ماژول 5 مگاپیکسلی با دیافراگم کندتر f/2.2 تجهیز شده است. البته در این بخش نمی‌توان پیروزی بی قید و شرط سامسونگ را اعلام کرد.




عملکرد: iOS روان و بی ادعا!


اگر پیگیر اخبار مربوط به گلکسی اس 8 بوده‌اید مطمئنا نام داک DeX شرکت سامسونگ را هم شنیده‌اید. این داک جذاب می‌تواند گوشی هوشمند شما را در قالب پرداخت هزینه 150 دلاری به یک کامپیوتر دسکتاپی تبدیل کند. ارتباط با مانیتور از طریق درگاه HDMI برقرار شده و صفحه‌کلید و ماوس هم با اتصال یو اس بی متصل خواهند شد. در این حالت می‌توانید از نسخه ویژه اندروید با رابط کاربری دسکتاپی استفاده کنید.
این اقدام، هوشمندانه بوده و می‌تواند تا حدودی صرفه جویی در هزینه‌های کاربران را به همراه داشته باشد. با وجود این به نظر نمی‌رسد چنین ترکیبی به عنوان کامپیوتر شخصی اصلی کاربران استفاده شود. وقتی نگاهی به بخش نرم‌افزاری گلکسی اس 8 داشته باشید، مشاهده خواهید کرد که سامسونگ همچنان به استفاده از تاچ ویز علاقمند است تا همه گزینه‌ها را با نسخه استوک اندرویدی آن جایگزین کند.
به این ترتیب، دو فروشگاه نرم‌افزاری، دو ماشین حساب، دو مرورگر وب و دو سرویس پرداخت همراه یا حتی دو ساعت را روی گوشی خود خواهید داشت. گلکسی اس 8 حتی به جدیدترین نسخه اندروید هم مجهز نشده است. در حالی که اندروید 7.1 حدودا از شش ماه پیش به بازار عرضه شده، گلکسی اس 8 از اندروید 7.0 بهره می‌برد.


در بخش مولفه‌های سخت‌افزاری، گلکسی اس 8 از پردازنده هشت هسته‌ای اسنپ دراگون 835 شرکت کوالکام بهره می‌برد که چهار هسته Kryo با فرکانس کاری 2.35 گیگاهرتز و چهار هسته با فرکانس 1.9 گیگاهرتز را در خود جا داده است. پردازشگر گرافیکی Adreno 540 در کنار 4 گیگابایت رم نیز در این محصول استفاده شده است. نسخه اروپایی و آسیایی گلکسی اس 8 هم از تراشه اکسینوس 8895 در کنار پردازشگر گرافیکی ARM Mali-G71 MP20 و چهار گیگابایت رم بهره‌مند شده است.
در طرف مقابل، آیفون 7 از تراشه A10 Fusion مجهز به پردازنده چهار هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی شش هسته‌ای و در نهایت، دو گیگابایت رم بهره می‌برد.
نتایج تراشه‌های اسنپ دراگون 835 و اکسینوس 8895 در اپلیکیشن‌های بنچمارک هرچقدر هم بهبود یافته باشد بازهم نمی‌توان تجربه‌ای مشابه با آنچه در قالب پاسخگویی روان و بدون مشکل، از iOS و‌ آیفون 7 شاهد هستیم را در مقابل داشته باشیم.
البته در بحث عملکرد می‌توانید از مزایای موجود در گلکسی اس 8 نظیر بلوتوث 5.0 ( سرعت دو برابر و پوشش چهار برابر در مقایسه با بلوتوث 4.2) و شبکه LTE (4G) با سرعتی که حالا به یک گیگابیترسیده بهر ببرید. البته درنظر داشته باشید که اکثر این استانداردها، در‌ آینده به کار شما خواهند آمد و در حال حاضر، استفاده از آن‌ها چندان عملیاتی نیست.




عملکرد باتری: مدیریت ویژه iOS


سال گذشته شاهد عملکرد خوب باتری گلکسی اس 7 سامسونگ بودیم اما در سال جاری به نظر می‌رسد سامسونگ یه گام به عقب رفته است. روی کاغذ، ظرفیت 3000 میلی آمپرساعتی در گلکسی اس 8 در مقابل ظرفیت 1960 میلی آمپرساعتی باتری آیفون 7 باید پیروز را مشخص کند. این در حالی است که iOS همواره با کم‌ترین ظرفیت باتری ممکن، بهترین عملکرد را به نمایش گذاشته است. اگرچه گلکسی اس 8 از ظرفیتی مشابه با آنچه در باتری گلکسی اس 7 شاهد بودیم بهره‌مند شده اما افزایش اندازه صفحه‌نمایش به میزان 0.7 اینچ، تاثیر منفی روی عملکرد باتری به جا گذاشته است. با این تفاسیر، اگر باتری گلکسی اس 8 عملکرد نزدیک به گلکسی اس 7 را به نمایش بگذرد باید این امر را نتیجه یک معجزه دانست.


شاید از نظر عملکرد باتری، گلکسی اس 8 در حد بسیار جزئی عملکرد بهتری در مقایسه با آیفون 7 داشته باشد (آیفون 7 پلاس عملکرد به مراتب بهتری را به نمایش خواهد گذاشت) اما سامسونگ فرصت بدست آمده برای پیشتازی بی قید و شرط را از دست داده است.


در بخش قابلیت‌های شارژ، گلکسی اس 8 بار دیگر از آیفون 7 پیشی می‌گیرد. بهره‌مندی از تکنولوژی شارژ سریع می‌تواند شارژ 50 درصدی را در مدت زمان 15 دقیقه برای کاربران کاربران گلکسی اس 8 به همراه داشته باشد. باتری این محصول در مدت زمان یک ساعت، به طور کامل شارژ خواهد شد. در طرف مقابل، حتی با استفاده از شارژ آی‌پد هم آیفون 7 نمی‌تواند عملکردی نزدیک به گلکسی اس 8 را به نمایش بگذارد. علاوه بر این، امکان استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم هم در گلکسی اس 8 وجود دارد. شارژ بی‌سیمی که بازهم سریع‌تر از شارژ استاندارد آیفون 7 باتری را آماده استفاده خواهد کرد.


به‌نظر می‌رسد اپل در این بخش از قافله عقب مانده اما خوشبختانه در آیفون 8 شاهد تکنولوژی‌های جدیدی در این بخش خواهیم بود.
بالاخره به این پرسش می‌رسیم که آیا احتمال انفجار یا آتش‌سوزی گلکسی اس 8 وجود دارد؟ احتمالا با چنین حادثه‌ای روبرو نخواهید شد زیرا سامسونگ از سیستم کنترل کیفیت 8 مرحله‌ای استفاده کرده تا از ایمنی کامل پرچمدار جدید خود مطمئن شود. این در حالی است که دوام و عملکرد باتری گلکسی اس 8 هم بهبود یافته است. به این ترتیب، ظرفیت باتری گلکسی اس 8 پس از گذشت یک سال، تنها 5 درصد کاهش خواهد یافت. این رقم برای رقبای سامسونگ از 15 تا 20 درصد است. علاوه بر این، گلکسی اس 8 از قابلیت شارژ با استفاده از درگاه یو اس بی نوع C بهره می‌برد که به نظر می‌رسد اپل هم باید به دنبال استفاده از آن در پرچمدار جدید خود باشد.




قیمت و فضای ذخیره‌سازی


گلکسی اس 8 در قالب نسخه مجهز به 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی به بازار عرضه شده است. این در حالی است که آیفون 7 را می‌توانید در قالب نسخه‌های مجهز به 32، 128 و 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی خریداری کنید. در نظر داشته باشید که گلکسی اس 8 امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی را نیز از طریق به کارگیری کارت حافظه جانبی فراهم می‌کند.
در حال حاضر گلکسی اس 8 با قیمتی از 2750000 تا 4350000 تومان در بازار کشورمان عرضه شده است. این در حالی است که آیفون 7 را می‌توانید با قیمتی از 2550000 تا 3730000 تومان خریداری کنید. با خرید گلکسی اس 8 هدفون‌های AKG (با قیمت 99) دلار نیز پیش روی شما قرار خواهد گرفت که گزینه‌ای به مراتب با کیفیت‌تر در مقایسه با هدفون‌های آیفون 7 اپل است.




سخن پایانی


اگر در نظر شما، سخت‌افزار، اولویت بیشتری در مقابل نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند دارد، گلکسی اس 8 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این در حالی است که اگر تمرکز شما روی بحث نرم‌افزاری است، آیفون 7 پیشنهاد ما به شما خواهد بود. در واقع انتخاب گزینه مناسب از میان این دو محصول، اولویت دادن به سخت‌افزار یا نرم‌افزار خواهد بود.




منبع: علاءالــــــــــــدین مـوبایــــــــــــل
مرکـــز و مــــرجع تلفن همراه در ایران
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر