مقالات آموزشی (دوربین مداربسته)

mojtaba_br

همراه نمونه
2015-09-21
406
41
0
مقالات آموزشی (دوربین مداربسته)
انواع دوربین مداربسته مورد استفاده در سیستم های حفاظتی:
دوربین های مداربسته دارای تنوع مارک، نوع و قیمت در بازار هستند. اکثر دوربین مداربسته ها فاقد لنز هستند و با توجه به نیاز باید لنز تهیه و بر روی آن ها نصب گردد.

کیفیت دوربین مداربسته با توجه به تعداد خط تصویر تعیین می گردد که به آن TVline گفته می شود. کیفیت مورد قبول از TVline 300 آغاز می گردد و بهترین کیفیت TVline 600 است. این دوربین ها فراسوی آنالوگ و یا دیجیتال بودن، خروجی تصویر آنالوگ 75 هرتز را دارند که سیگنال های تولید شده توسط کابل coaxial (تصویر) به بخش ضبط تصاویر انتقال می یابد. برخی از انواع دوربین های پیشرفته دارای منوی تنظیم هستند که به صورت دیجیتال روشنایی، وضوح، رنگ و ... را در تنظیم می کنند. البته این نوع ها گران تر نیز هستند.



دوربین مداربسته چرخشی و زوم دار (Speed Dome)
دوربین های بسیار قدرتمندی جهت تصویر برداری در سیستم های دوربین مداربسته می باشند بطوری که در محیط های باز و سالن های تولیدی بزرگ در مواردی بهترین گزینه انتخاب می باشد. در محیط های خود بجای استفاده از چند دوربین مداربسته برای کنترل محل میتوان از یک دوربین مداربسته چرخشی و زوم دار(Speed dome ) استفاده نمود بطوریکه این دوربین مداربسته ها قابل چرخش 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی می باشند و قابلیت بزرگنمایی تصویر بصورت اپتیکال از خصوصیات بارز این نوع دوربین مداربسته ها می باشد.از معایب این نوع دوربین مداربسته ها که برخی از مصرف کنندگان آن ابراز می دارند این است که امکان کنترل و تصویر برداری از همه نقاط در یک لحظه را دارا نمی باشند. دوربین های ثابت این مزیت را دارند که همه وقت از محیط نصب شده تصویر برداری کنند. در مواردی که حساسیت برای ضبط کلیه رخداد های اتفاق افتاده ضروری می باشد دوربین های ثابت توصیه می شود و در کنار آن اگر از این نوع دوربین مداربسته (چرخشی) نیز استفاده شود.این نوع دوربین ها در دو نوع (قابل استفاده در محیط داخلی و قابل استفاده در محیط خارج ( عایق در برابر رطوبت و گردو غبار) در بازار موجود می باشد). این دوربین مداربسته های چرخشی و زوم دار به نسبت دوربین مداربسته های ثابت گرانتر می باشد ولی خیلی خیلی بهتر از دوربین مداربسته های ثابت کارایی دارد.اکثر دوربین مداربستههای استفاده شده در این نوع بسته ها قابلیت دید در شب را دارند و با حداقل نور محیط ثابلیت تصویر برداری را دارند.

دوربین مداربسته مادون قرمز (دید در شب)
این دوربین مداربسته دارای لنزهایی مجهز به LED مادون قرمز است از این رو در تاریکی مطلق نیز قدرت دریافت تصویر را نیز دارد. این دوربین مداربسته ها غالبا ضد آب نیز هستند. دسته بندی این دوربین مداربسته ها با توجه به مقاومت در برابر نفوذ آب، تعداد و قدرت LEDهای مادون قرمز و مشخصات تصویرشان صورت می گیرد.

234.JPG


انواع لنز و لوازم جانبی دوربین مداربسته
لنز در همه دوربین های مداربسته به منظور دریافت تصویر مورد استفاده قرار گرفته است، که با توجه به نوع دوربین لنزها نیز متفاوت هستند. از این رو می توان به لنزهای ثابت یا fix، لنز متغیر یا vari focal، لنز manual Iris، لنز AutoIris، لنز با قابلیت بزرگنمایی یا زوم و یا حتی لنزهای مربوط به mini camera، Dome camera و لنزهای Board اشاره نمود.



تجهیزات جانبی دوربین مداربسته
سیستم های مدار بسته علاوه بر اجزایی که به آن ها اشاره شد ممکن است دارای اجزای دیگر نیز باشند که در موارد خاص از آن ها استفاده می شود. مثلا می توان به تجهیزات دوربین speed Dome اشاره کرد. یکی دیگر از این اجزا محفظه دوربین مداربسته یا housing، پایه و کاورها، multiplexerها و Quadها است.



نمایش و ضبط تصویر
VCR خانگی (Domestic VCR)
ساده‌ترین و ارزانترین راه برای ضبط تصاویر گرفته شده به وسیله دوربین‌ها استفاده از VCR ‌های خانگی است. این دستگاه‌های معمولا امکان ضبط 8 ساعت تصویر را برای شما ایجاد می‌کنند که البته می‌توانید با استفاده از سیستم کنترل ضبط تصاویر تنها تصاویر دارای حرکت را ضبط کنید.

معایب: بیشتر VCR‌های خانگی دارای زمان Take up نسبتا بالایی هستند.(زمان Take up به تاخیر دستگاه بین گرفتن دستور ضبط و شروع ضبط گفته می‌شود)

در صورتی که از VCR برای ضبط تصاویر تلویزیون استفاده می‌کنید, در صورت انتخاب دوربین به عنوان ورودی قادر به ضبط تصاویر دیگری مانند تصاویر تلویزیون نخواهید بود.

مزایا: بسیار کم هزینه. این هزینه کم این امکان را به شما خواهد داد تا از یک VCR جداگانه برای ضبط تصاویر دوربین‌ها استفاده کنید.

با این حال استفاده از VCR در سیستم‌های مداربسته حرفه‌ای کاملا منسوخ شده است اما برای یک سیستم ساده خانگی می‌تواند انتخاب خوبی باشد



ویدئو تایم لپس (Domestic VCR)
این دستگاه‌ها تقریبا شبیه به VCR‌های خانگی هستند با این تفاوت که شما می‌توانید تعداد فریم‌های ضبط شده تصویر را تغییر دهید. این قابلیت این امکان را به شما می‌دهد تا تصاویر را برای مدت بیشتری ضبط کنید. این دستگاه میذتواند طوری تنظیم شود تا تصاویر را برای مدت 24, 240 و یا 960 ساعت بر روی نوارهای ویدئویی معمولی ضبط کند.

معایب: هرچه مدت ضبط تصاویر را افزایش دهید فاصله بین فریم‌های ضبط شده نیز افزایش می‌یابد و تصاویر از حالت واقعی دور می‌شوند.

مزایا: قابلیت ضبط طولانی. قیمت نسبتا مناسب. این دستگاه‌های همچنین دارای قابلیت‌هایی مانند آلارم یا بازنویسی خود کار بر روی نوار نیز هستند.



DVR -digital video recorder
DVR دستگاهی است که تصاویر آنالوگ را از دوربین مداربسته دریافت کرده و پس از تبدیل آنها به اطلاعات دیجیتال آنها را ضبط می‌کند. معمول‌ترین حافظه مورد استفاده در این دستگاه‌ها هارد دیسک‌های معمولی هستند. این دستگاه با توجه به نوع قابلیت نصب تعداد مختلفی هارد دیسک را دارند.

از DVRها می‌توان در ترکیب با مالتی پلکسر و سیستم موشن دتکتور استفاده کرد. DVRها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

-standalone : ان دستگاه امکان ضبط و نمایش تصاویر را برای شما فراهم می‌آورد.

- PC-based: این دستگاه بر روی رایانه نصب شده و امکان استفاده و ظبط تصاویر بر روی رایانه را فراهم می‌آورد.

مزایا: دستگاه‌های DVR تقریبا تمامی قابلیت‌های گفته شده در مورد دستگاه‌های قبلی مانند ضبط و نمایش چند تصویر هم زمان, آلارم, موشن دتکتور و ... را دارا می‌باشند که نصب سیستم دوربین مدار بسته را بسیار آسان می‌کند.

رزولیشن تصاویر ضبط شده نسبتا بالا است.

دسترسی به تصاویر با توجه به زمان و تاریخ ضبط به راحتی امکان پذیر است.

پس از گرفتن کپی کیفیت تصاویر به هیچ وجه کاهش نمی‌یابد.

ظرفیت بالای ضبط تصاویر نیاز به تعویض دائم نوار را از بین می‌برد.

امکان ضبط تصاویر مدتی قبل از تشخیص حرکت نیز وجود دارد.

اتصال آسان دستگاه ِDVR به شبکه یا اینترنت امکان مشاهده تصاویر از راه دور را فراهم می‌آورد.

معایب: هزینه نسبتا بالا. (البته ممکن است در ابتدا هزینه این دستگاهDVR بالا به نظر برسد اما قابلیت‌های این دستگاه نسبت به قیمت ان استفاده از این دستگاه‌DVR را بسیار معقول کرده است)



سوئیچر (Switcher)
سوئیچر دستگاهی است که می‌توان به وسیله آن تصاویر دوربین‌های متفاوت را به طور نوبتی بر روی مانیتور نمایش داد. خروجی نمایش داده شده را همچنین می‌توان ضبط نیز کرد. برای ضبط تصاویر می‌توان از یک VCR استفاده کرد. باید توجه داشت که تصاویر ضبط شده به وسیله سوئیچر Real-time هستند و می‌توانند دارای کیفیت بالایی باشند. از این رو هنوز نیز از افراد حرفه‌ای ترجیح می‌دهند از سوئیچر استفاده کنند و می‌توان گفت قابلیت ضبط Real time در سوئیچر باعث شده که تا حدودی محدودیت سوئیچر در ضبط تنها یک تصویر در نظر گرفته نشود.

به طور کلی استفاده از سوئیچر در سیستم‌هایی توصیه می‌شود که نباید هزینه نصب آنها بالا باشد.

مزایا: ساده, ارزان, تصاویر real time و با کیفیت

معایب: در لحظه تنها می‌تواند یک تصویر یک دوربین را ضبط کند.



کواد (Quad splitter)
کواد دستگاهی است که از قابلیت نمایش چهار تصویر همزمان بر روی مانیتور برخوردار است. از این دستگاه‌ها زمانی استفاده می‌شود که نیاز به نمایش چندین (حداکثر چهار) تصویر بر روی مانیتور باشد. این دستگاه‌ها نیز مانند سوئیچر تنها می‌توانند تصویر نمایش داده شده بر روی مانیتور را نمایش دهند.

مزایا: ساده, قابلیت نمایش چند تصویر همزمان

معایب: تنها می‌تواند تصویر یک دوربین یا چهار دوربین را در اندازه یک چهارم تصویر ضبط کند.



مالتی پلکسر (Multiplexer)
مالتی پلکسر دستگاهی است که امکان ضبط چند تصویر را در اندازه کامل و به صورت همزمان فراهم می‌کند. این دستگاه مالتی پلکسر همچنین امکانات نظارتی بیشتری را در مقایسه با کواد و سوئیچر فراهم می‌کند. این دستگاه ‌ها می‌توانند چندین تصویر را به طور همزمان نشان دهند و از انعطاف پذیری بالایی برای به وجود آوردن روشذهای مختلف نظارتی برخوردارند.

چه زمانی باید از مالتی پلکسر استفاده کرد

به طور کلی استفاده از مالتی پلکسر بیشتر در سیستم‌های مدار بسته پیچیده‌تر که نیاز به سیستم نظارتی سطح بالایی دارند یا در مواردی که نیاز به ضبط تمامی تصاویر دوربین‌ها به طور همزمان وجود داشته باشد استفاده می‌کنند.

مزایا: ضبط همه تصاویر دوربین‌ها به طور همزمان, امکان فراهم آوری سیستم نظارتی پیچیده‌تر, امکان مشاهده مناطق بزرگ با استفاده از نمایش چند تصویر از دوربین‌های مختلف

معایب: عدم ضبط تصاویر به صورت Real-time, افزایش قیمت کلی سیستم نصب شده .



در مالتی پلکسر مشکل هر دو دستگاه کواد و سوئیچر در عدم توانی ضبط چند تصویر همزمان حذف شده اما باید به این نکته توجه داشت که تصاویر فرستاده شده از دوربین به طور غیر همزمان به مالتی پلکسر می‌رسند. این تصاویر نمی‌توانند مستقیما در VCR ذخیره شوند چون این دستگاه تنها قابلیت ذخیره یک تصویر در هر لحظه را دارد. بنابراین مالتی پلکسر تصاویر دوربین‌های مختلف را به نویت در حافظه VCR ذخیره می‌کند. در این حالت این دستگاه می‌تواند تا 50 تصویر از دوربین‌های متفاوت را در یک ثانیه ذخیره کند و در زمان باز کردن فایل‌های تصویری نیز مالتی پلکسر تصاویر مربوط به یک دوربین مداربسته را به طور منظم نمایش می‌دهد
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر