معماری عجیب غار خربس

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
غار خربس در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای درگهان قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی آن که تعجب و شگفتی هر بیننده را بر می‌انگیزد، معماری صخره‌ای غار است.


دردل ارتفاعات این منطقه آثار باشکوهی از معماری صخره ای دیده می شد که به عقیده برخی از محققین نیایشگاه پیروان آیین میترائیسم یا آناهیتا بوده است . قدمت این اثر به دوره مادها می رسد . غار های خربس بر پیشانی كوهی مشرف به ساحل جنوبی جزیره 4 دهانه غار از درون به هم پیوسته در ارتفاع 20 تا 30 متر به چشم می خورد كه به غار های خربس ( xarbes) شهرت دارند كه گفته می شود از دوره ماد ها هستند . این غار ها كه از پدیده های كهن زمین شناختی به شمار می روند همراه با دیگر پدیده ها و كوهها و خود جزیره قشم دنباله چین خوردگی های رشته كوههای زاگرس هستند كه در هزاره های گذشته از زیر آب سر برآورده اند.


این غار ها از درون با مجموعه دهلیز ها و تالار ها و اتاقهای متعدد به ابعاد 5/5*4 متر و چشمه ها و روزنه های گوناگونی كه رو به شمال و جنوب قرار دارند موید حضور مردمانی از دورانهای كهن در این جزیره هستند . پیداست كه دست آدمیان به مرور زمان و به منظور كاربرد های گوناگون شكل و سیمای این غارها و دیواره های آنها را دگرگون ساخته و مناسب نیاز های خود در آورده است. ساختار راز آمیز این غار ها و قرار گرفتن آن بر بلندی این عقیده را دامن زده كه اینجا در روزگار مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است.











 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر