معرفی گیاه annona scleroderma

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


نام علمی: ANNONA SCLERODERMA
خانواده یا تیره گیاهی: ANNONACEAE - آنوناسه
بومی: جنوب مکزیک، گوآتمالا، هندوراس
نام های دیگر: cawesh ، chirimoya ، cahuex
نیاز به نور محیط: متوسط
نیاز به آب: متوسط
دمای ایده آل: نواحی گرم
خاک: کمی اسیدی،مرطوب و حاصلخیز


آنونا اسکلرودرما:



خصوصیات گیاهشناسی:


گیاه "آنونا اسکلرودرما" یکی از درختان میوه جنس آنونا بوده که کمتر شناخته شده می باشد. این درخت میوه هایی تولید می کند که دارای پوستی زبر و خشن بوده که مقاومت آن را در برابر حمله حشرات افزایش می دهد. گوشت و پوست سخت میوه ها دارای ارزش غذایی بالایی است. این گیاه، در صورت کشت وسیع می تواند به عنوان یک میوه برای صادرات، تولید شود.
ارتفاع این درخت به حدود 15 تا 20 متر رسیده و دارای برگ های نیزه ای به طول 10 تا 25 سانتیمتر و عرض 5 تا 8 سانتیمتر می باشد. سطح رویی برگ ها براق و سطح زیرین آنها دارای کرک های کوچک می باشد. برگ ها دارای دمبرگی به طول 3 سانتیمتر هستند. گل ها به رنگ زرد مایل به سبز بوده و دمبرگ های بیرونی دارای برجستگی های طولی می باشند. میوه ها به صورت کروی و به قطر 5 تا 10 سانتیمتر وجود دارند. میوه های رسیده عمدتاً بدون تغییر رنگ از درختان ریزش می کنند. گوشت میوه کرم رنگ بوده و دارای بافتی نرم و مزه ای شیرین می باشد.



شرایط محیط رشد:


این گونه ها معمولاً در نواحی شیبدار اطلس و جنوب گوآتمالا در ارتفاعات 300 تا 1000 متری می رویند. در این نواحی که دارای خاک های بسیار حاصلخیز و آتشفشانی است، فصل گرم و خشک کوتاه و بارندگی سالیانه حدود 4000 میلیمتر وجود دارد.
میوه های این گیاهان، اواخر دسامبر و آوریل رسیده و بیشترین عملکرد را تولید می کنند.
گیاهان جوان به مکان های سایه یا سایه – آفتاب برای رشد بهتر نیاز دارند. مکان های آفتابی سبب کوتاه شدن و حجیم شدن درخت خواهد شد.
این گیاه به مناطقی با آب و هوای گرم نیاز داشته و مقاومت آن نسبت به سرما کم است.
استفاده از چند بار کوددهی در سال سبب بهبود رشد و افزایش عملکرد گیاه خواهد شد.
خاک های کمی اسیدی با آبیاری منظم برای این گیاه مناسب می باشد.



تکثیر:


بذرهای تازه این گیاهان حدود یک ماه پس از کشت جوانه می زنند. معمولاً بذرها را پس از برداشت، خشک کرده و در کیسه های مخصوص به مدت یک تا دو هفته نگهداری می کنند. این بذرها برای جوانه زنی به تیمار خاصی مانند خیساندن در آب نیاز ندارند. اما بذرهایی که برای مدت بیشتری، حدود یک تا دو ماه نگهداری و انبار شدند، شش ماه پس از کشت جوانه خواهند زد.
این گیاه در استرالیا به خوبی بر روی گونه های A. muricata و Rollinia mucosa پیوند می شود.
گیاهان جوان به مکان های سایه یا سایه – آفتاب برای رشد بهتر نیاز دارند. مکان های آفتابی سبب کوتاه شدن و حجیم شدن درخت خواهد شد.



منبع: nargil.ir
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر