معرفی رشته هنر اسلامی

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


معرفی رشته هنر اسلامی

ويژگي‌هاي هنر و فرهنگ اسلامي ايران در ادوار اسلامي ، زاده تلاش و فعاليت‌هاي هنرمنداني است كه در دامن فرهنگ اسلامي پرورش يافته‌اند. ويژگي‌هاي فني و زيبايي‌شناسي آثار دوران اسلامي همواره منطبق با جهان‌بيني هنرمند مسلمان بوده است. هنرمند مسلمان در پي ايجاد تفاهم و تعامل ميان صورت و معنا و برآوردن نيازهاي مادي و معنوي انسان در مرحله آفرينش اثر هنري مهارت فني را با معرفت ديني درمي‌آميزد و بدين‌ترتيب اثر هنري ضمن دارابودن وجه مهم كاربرد، داراي وجه باطني و مفاهيم ديني نيز مي‌گردد.واژهء سنت به مفهوم وسيع كلمه دين از دلالت‌هاي مهم نحوة حضور هنر ايران در دوران باستان و اسلامي به شمار مي‌رود.


برنامه درسي كارشناسي هنر اسلامي مبتني بر هنرهايي است كه ريشه در اعماق دين اسلام دارد. دوره كارشناسي هنر اسلامي به منظور احياء- توسعه- ترويج و تقويت هنرهاي اسلامي در جامعه ايران و تربيت كارشناساني آگاه و متخصص در يكي از زير مجموعه‌هاي هنر اسلامي يعني هنرهاي صناعي در پنج گرايش: شيشه، سفال،‌ هنر و صنايع چوب، نگارگري، هنر و صنايع فلز طراحي گرديده است.


دانشجويان پس از گذرانيدن دروس پايه- اصلي و تخصصي مشترك با انتخاب يكي از گرايش‌ها واحدهاي تخصصي مربوطه را كه به آموزش نكات فني اختصاص يافته مي‌گذراند. اميد است با عنايات و توفيقات حق تعالي و همت و تلاش مسئولان و دست‌اندركاران با اجراي مناسب و هماهنگ برنامه طراحي‌شده بتوان گامي مؤثر در اعتلاي فرهنگ و هنر ايران اسلامي‌مان برداريم.

تعريف و هدف:

دوره آموزش كارشناسي هنر اسلامي يكي از دوره‌هاي آموزشي عالي است كه هدف از برگزاري اين دوره ترتيب افراد متخصص، پژوهشگر و ژرف‌انديش است كه ضمن آگاهي به مباني نظري و عملي هنر اسلامي، موجبات تقويت و تحكيم آن را فراهم آورند.


اهميت و ضرورت:

1- احياء و توسعه فرهنگ و هنر اسلامي ايران
2- وسعت بخشيدن به پژوهش در زمينه هنر اسلامي در جهت رقاء و اعتلاي فرهنگ اصلي و حاكم ايران
3- تكيه و تأكيد بر حفظ و صيانت اصالت‌ها و ارزش‌هاي حاكم بر هنر اسلامي
4- ضرورت پژوهش و تحقيق نظري و عملي در هنر اسلامي به منظور تطبيق با شرايط و نيازهاي جامعه امروز
5- فراهم آوردن زمينه‌هاي تداوم هنر اسلامي و حيات گسترده آن در آينده
6- اهميت جايگاه هنر اسلامي با توجه به وجود آثار گرانبها و در دسترس- اساتيد هنرمند و كهنسال- منابع حوزه‌اي- نسخ خطي و كتابخانه‌اي كشور


نقش و توانايي:

1- تربيت كارشناساني آگاه و محقق كه ضمن شناخت نسبت به مباني نظري و عملي موجبات احياء و تقويت و تحكيم هنر اسلامي را فراهم سازند.
2- توانايي در بررسي- تحليل و شناخت طرح‌ها و نقوش اصيل و نسبت آنها با فرهنگ و تفكر اسلامي.
3- توانايي در ارزيابي- ارزشيابي و كارشناسي هنر اسلامي.
4- كسب مهارت در اجراي مراحل مختلف ايجاد و ساخت يكي از رشته‌هاي هنر اسلامي از مرحله طراحي تا انتخاب مواد اوليه، شكل‌بخشي و مراحل تكميلي آن.
5- توانايي در همكاري با واحدهاي دولتي و خصوصي.
6- توانايي در اداره يك واحد و يا كارگاه از اولين مرحله تا آخرين مراحل پاياني.
7- توانايي شناخت اقتصاد و بازار جهاني به منظور عرضه آثار هنري به بازارهاي جهاني.


گرایش های رشته هنر اسلامی- گرایش نگارگری
- گرایش سفال
- گرایش هنر و صنایع فلز
- گرایش هنر و صنایع چوب
- گرایش شیشه
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر