معرفي فيلسوفان بزرگ

Atash

افتخاری
2013-07-17
1,568
3,723
0
[h=2][/h]

یعقوب بن اسحاق کندی ابو یوسف یعقوب بن اسحق الکندی فیلسوف نامی سریانی از موالی کنده است که نسبتش به ملوک کنده می رسد و از آن رو به فیلسوف عرب مشهور است .
عربهائی که در آغاز اسلام حتی از اشتغال به علوم اسلام امتناع داشتند و آنچه را که از علوم بیگانه در ایران و مصر می یافتند نابود می کردند پس از مدتی هم نشینی با ملل مغلوب به علم توجه کردند و شاهزاده آنان فیلسوف شد .
یعقوب دوره تعلم خود را در بصره و بغداد گذراند و در طب و فلسفه و حساب و منطق و تالیف الحان و هندسه و طبایع اعداد و نجوم براعت یافت و به تالیف و شرح و تلخیص بسیاری کتب مبادرت کرد . ابومعشر او را از حذاق مترجمین دانسته و در ردیف جنین بن اسحاق و ثابت بن قره الحرانی و عمر بن فرخان الطبری ذکر کرده است .
در ذکر احوال او نشوته اند که یکی از دو زبان یونانی یا سریانی را می دانسته است و ابن ابی اصیبعه گفته است که بسیاری از کتب فلسفی را ترجمه کرد الکندی در خدمت مامون و معتصم منزلتی عظیم داشت لیکن در عهد المتوکل کتابخانه او ضبط و بنام ( خزانه الکندیه ) نگاه داشته شد ، وفات او ظاهرا در حدود 258 هجری اتفاق افتاد ، یعقوب اسحق بن کندی شاگردان بزرگ مانند ابومعشر بلخی و احمد بن الطیب سرخسی داشت وی از تمام اطلاعات و علوم عقلی عهد خود برخوردار بود و در غالب آنها تالیفات و تحریراتی کرد ، تالیفات یعقوب بن اسحق را تا حدود 270 مجلد نوشته اند .
 

Atash

افتخاری
2013-07-17
1,568
3,723
0
احمد بن الطیب سرخسی
شاگرد معروف کندی ابوالعباس احمد بن محمد بن مروان الطیب معروف به احمد بن الطیب السرخسی و به ابن الفرائقی استاد و ندیم و مشاور المعتضد بوده است که مدتی حسبت بغداد به عهده او بوده و در سال 286 هجری به فرمان خلیفه کشته شده است . وی در میان تالیفات مختلف خود در فلسفه و منطق نیز کتبی داشته است ، اهمیت او در منطق بیشتر تالیف مختصراتی است در این فن مانند مختصر قاطیغوریاس و مختصر باری ارمینیاس و مختصر انالوطیقای اول و ثانی ، از آثار او کتاب ادب النفس جزو مجموعه شماره 5408 کتابخانه برلین موجود است .
ابوزید احمد بن سهل بلخی
شاگرد دیگر کندی ، ابوزید احمد سهل البلخی مانند استاد خود مردی کثیر التالیف و متفنن در علوم بود ، لیکن تالیفات او در فلسفه بیشتر به بحث در مسائل کلامی اختصاص داشت و از این روی او را در کلام هم ردیف جاحظ دانسته و ( جاحظ خراسان ) لقب داده بودند ، وی از جمیع علوم قدیم و حدیث مطلع و در مصنفات خود پیرو طریقه فلاسفه و از این روی متهم به الحاد بود ، اهمیت اوزید احمد بیشتر در آنست که بین حکمت و شریعت را جمع و آن دو را به یکدیگر نزدیک کرده ، با این حال کتبی خاص فلسفه مانند رساله ( حدود الفلسفه ) و تالیفاتی در فلسفه علمی و توجهی به فلسفه فیثاغوری جدید داشت ، وی گویا استاد رازی در فلسفه بود، وفاتش در سال 332 هـ اتفاق افتاد .
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر