*مسیحیت در ایران*

روشنک m

مدیر تالار اسرار خانه داری
2013-12-01
1,103
1,110
0
*مسیحیت در ایران*

در زمان اشکانیان دین مسیح به مناطق غربی لیران مثل کردستان و آذربایجان راه یافت.دو نفر از رسولان به نامهای«شمعون»و«یهودا» برای تبلیغ به مشرق زمین آمدند.


*مسیحی شدن ارمنستان*


ارمنستان تا قرن 4 جزئی از ایران بزرگ بود و مردم آن غالباً زردشتی بودند تا اینکه یکی از مبلغین دین مسیح به نام «گریگور یونانی»مبشر دین مسیح در ارمنستان گروهی از مردم را به این دین دعوت کرد.تیرداد پادشاه اشکانی ارمنستان هم این دین را پذیرفت.گریگور به عنوان اسقف اعظم کلیسای ارمنستان منصوب شد و به همبن جهت بیشتر مردم ارمنستان مذهب گریگوری دارند.


*مذهب نسطوری*


گروهی از مسیحیان ایران که به نام کلدانیان شهرت دارند مذهب نسطوری دارند.این مذهب منسوب است به«نسطوریوس»اسقف قسطنطنیه در قرن 5.م که وی معتقد به دو طبیعت انسانی و الهی در عیسی مسیح بود.مذهب نسطوری در غرب ایران رواج یافت.اکثر آسوریان و کلدانیان ایران پیرو این مذهب هستند و مرکز آنها در شهر ارومیه است و کلیسای مقدس آنها«مات مریم»به معنای خداوندگار ما مریم نام دارد.


*مسیحیت در ایران اسلامی*


پس از ظهور دین مقدس اسلام مسلمانان با مسیحیان به نیکی رفتار کردند و آنها را یا به قبول دین اسلام یا پرداختن جزیه آزاد گذاشتند.دین اسلام از آنجا که پیروان حضرت عیسی را جزء اهل کتاب می داند برای آنها حقوقی قایل است و مسلمانان برای حضرت عیسی و مریم احترامی خاص قایل اند.در حال حاضر گذشته از دو فرقه ارامنه(گریگوری) و آشوریان(نسطوری) گروهی از پیروان فرقه کاتولیک و پروتستانها نیز در ایران زندگی می کنند و از اقلبتهای دینی به شمار می آیند.اینها در اعمال دینی و مذهبی خود آزادند و در مجلس شورای اسلامی دارای سه نماینده می باشند:دو نماینده ارامنه و مسیحیان منطقه شمالی و جنوبی ایران و یک نماینده هم خاص کلدانیان و آشوریان.

 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر