مردم فارس در سده‌ى چهارم قمرى

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
ابن حوقل، سیاح و جغرافی‌دان برجسته‌ی عرب (سده‌ی چهارم ق.) در كتاب ارزشمند خود «صورت الارض» (یا: سفرنامه‌ی ابن حوقل) گزارش سودمندی را درباره‌ی وضعیت مردم استان فارس در روزگار خود ارائه كرده است كه متن آن را در زیر می‌خوانید.

مردم فارس اغلب لاغر اندام و كم‌مو و گندن‌گون‌اند ولی مردم سردسیرات تنومندتر و پرموتر و سفیدتر می‌باشند. و آنان را سه زبان است:
زبان «فارسی» كه بدان سخن می‌گویند، و همه‌ی مردم فارس آن را می‌فهمند مگر الفاظی كه مختلف است و قابل فهم عموم نیست. اما زبانی كه كتاب‌های عجم و شرح وقایع و مكاتبات زردشتیان بدان نوشته می‌شود «پهلوی» است كه ایرانیان برای فهمیدن آن احتیاج به تفسیر دارند. دیگر، زبان «عربی» است كه مكاتبات پادشاه و دیوان‌ها و عامه‌ی مردم بدان است.

اما جامه‌ی آنان: سلطان قبا می‌پوشد و گاهی سلاطین آن جا اگر چه ایرانی هستند، دراعه (نوعی جامه‌ی دراز كه جلوی آن باز است) می‌پوشند و دراعه‌ی آنان جلوش گشاده‌تر و گریبان‌های‌اش پهن و جیب‌های آن چون جیب‌های كاتبان، و در زیر عمامه‌های‌شان كلاه‌های بلند است. شمشیرها را با حمایل می‌بندند. كمربند نیز دارند و كفش‌های‌شان كوچك‌تر از آن ِ خراسانیان است. و در زمان ما جامه‌ی سلطان تغییر یافته، زیرا غالباً یاران او جامه‌ی دیلم می‌پوشند، و قضاتْ دنیه (كلاه مخصوص قاضی) و كلاه‌های شبیه آن، كه از نزدیك گوش بالا زده می‌شود، به سر می‌گذارند. و طیلسان و پیراهن و جبه می‌پوشند و دراعه و كفش برگشته و شكسته و كلاهی كه گوش‌ها را فراگیرد نمی‌پوشند. جامه‌ی بومیان آن جا حد وسط جامه‌ی كاتبان و بازرگانان است، از قبیل طیلسان و ردا و پارچه‌های قومسی و خز و عمامه و كفش ناشكسته (ناخمیده) و پیراهن و جبه و جامه‌های آستردار. و اینان در زیبایی لباس و خوش‌پوشی بر یكدیگر برتری می‌جویند و جامه‌های‌شان مانند جامه‌های عراقیان است.

اخلاق پادشاهان و خادمان ایشان و بومیان و ندیمان و اطرافیان سلطان از قبیل كارگزاران دیوان‌ها و جز ایشان و نیز كسانی كه بر آنان وارد می‌شوند، غالباً جوانمردی و تعیین مقرری و تهیه‌ی غذاهای مختلف و رونق بخشیدن به سفره با خوردنی‌ها و فراوانی طعام و آماده كردن شیرینی و میوه پیش از غذا، و دوری از سخنان زشت و اخلاق پست و تظاهر نكردن به كارهای زشت و زیاده‌روی در زیبا كردن خانه و جامه و سفره و رقابت با یكدیگر در این مورد، و ادب ظاهر و دانشی كه در میان همه‌ی آنان شایع است، می‌باشد. اما غالب بازرگانان آن جا بیش از سایر شهرها به دوستی مال و گرد آوردن آن حریص‌اند.

... در تمام برّ و بحر مشرق هر شهری كه گروهی از ایرانیان در آن اقامت داشته باشند پاكدامن‌ترین همه‌ی مردم و بهترین طبقات هستند و اهل دانش‌اند، و بیش‌تر در باب كیفر روز قیامت مذاهب بصریان را دارند و به معتزله می‌گرایند، و خواص مردم گرمسیرات ابوعلی بن عبدالوهاب جبایی را بر همه برتری می‌دهند و او را به پیشوایی می‌پذیرند. اما مردم سردسیرات از قبیل مردم شیراز و اصطخر و فسا غالباً مذهب حشویه دارند و در فتوا تابع مذاهب اهل حدیث‌اند. در فارس، یهود و نصاری و زردشتیان نیز هستند اما صابئی، و سامری در میان ایشان نیست. شمار زردشتیان بیش از صاحبان سایر مذاهب، و یهود كم‌تر از نصاری است، و زردشتیان در فارس بیش‌تر از نقاط دیگر هستند، زیرا كه مركز فرمان‌روایی و ادیان و كتاب‌ها و آتشكده‌های آنان در آن جا است و در زمان ما نیز مردمْ وارث همان امور می‌باشند.
مردم فارس را آیینی پسندیده است و آن بزرگداشت خاندان‌های قدیمی و گرامی داشتن بزرگان و منعمان است. در آن جا خاندان‌هایی است كه كارهای دیوانی را از روزگار قدیم تا زمان ما از یكدیگر به ارث می‌برند، از جمله‌ی آنان آل حبیب است و از بزرگان این خاندان مُدرك و احمد و فضل پسران حبیب‌اند و اصل ایشان از كام‌فیروز و منشأ ایشان شیراز بود، كه در این شهر اقامت كردند و كارهای بزرگ به عهده گرفتند. مأمون، مُدرك بن حبیب را برای تصدی محاسبات دیوانی فراخواند و او را از وجوه خادمان خود گردانید و بر او قرائت كرد.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر