مذاکره برای لغو تحریم نام ایران در یک فستیوال

Atash

افتخاری
2013-07-17
1,568
3,723
0
[h=1]مذاکره برای لغو تحریم نام ایران در یک فستیوال
[/h]

» سرویس: فرهنگي و هنري - تجسمي و موسيقي
کد خبر: 94022111958
دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۳



داور ایرانی فستیوال جهانی معماری گفت: مذاکره یک سخنگو از طرف جامعه معماران ایران با فستیوال جهانی معماری، با هدف حل مشکل حذف نام ایران از این فستیوال در حال پیگیری است.
فرشاد مهدی‌زاده - داور ایرانی فستیوال جهانی معماری 2015 و برگزیده این فستیوال در سال 2014 - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا درباره‌ی حذف نام ایران از فستیوال جهانی معماری، اظهار کرد: تا سال گذشته حضور ایرانی‌ها در فستیوال جهانی معماری با هیچ مشکلی مواجه نشده بود، ولی امسال متوجه شدیم که کسی از ایران نمی‌تواند در این دوره از جشنواره ثبت‌ نام و شرکت کند.
او ادامه داد: من امسال یکی از داوران این فستیوال هستم و وقتی از این موضوع مطلع شدم، با مدیر جشنواره تماس گرفتم و دلیل آن را جویا شدم؛ اما تا کنون متأسفانه موفق به صحبت با مدیر نشده‌ام، البته مدتی بعد ایمیلی از طرف ایشان دریافت کردم که در آن، دلیل این اتفاق، تحریم‌های اقتصادی عنوان شده بود. با توجه به این‌که شرکت در این جشنواره با پرداخت پول امکان‌پذیر است، فستیوال اعلام کرد که ما به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم با ایران مراوده تجاری داشته باشیم.
او بیان کرد: آن‌ها حتی اعلام کردند که شاید بتوان با رایگان در نظر گرفتن ثبت‌ نام و شرکت ایرانی‌ها در این دوره از فستیوال جهانی معماری، این مشکل را حل کرد؛ اما بعد این موضوع مطرح شد که رایگان کردن شرکت ایرانی‌ها در فستیوال هم یک نوع پیشنهاد تجاری است و همچنین این روند نوعی بی‌عدالتی برای کشورهایی است که با پرداخت پول در این فستیوال ثبت نام و شرکت می‌کنند.
این طراح و معمار در ادامه گفت: پس از گرفتن این ایمیل تصمیم گرفتم یک نامه به فستیوال بنویسم و دلیل این موضوع را جویا شوم که چرا علاوه بر این‌که ایرانی‌ها نمی‌توانند در فستیوال شرکت کنند، پروژه‌های شرکت‌های خارجی که در ایران تعریف شده‌اند هم جزو این تحریم هستند. بحث من این بود که چرا خاک ایران تحریم شده است؟ این، یک موضوع فرهنگی است و سختگیری زیادی درباره‌ی آن اعمال شده است. از آن‌ها خواستم درباره‌ی شرایط کمپانی‌های خارج از ایران که طرحی برای ایران دارند، تجدید نظر کنند. البته همچنان در حالت تعلیق هستیم و پاسخی برای این نامه نگرفته‌ایم.
مهدی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش به بیانیه جامعه مهندسان معمار در اعتراض به این اقدام اشاره و اظهار کرد: من در جریان بیانیه‌ای که جامعه مهندسان معمار برای اعتراض به این اتفاق منتشر کرده، هستم. قرار شده است من به‌عنوان داور، یک سخنگو را از طرف جامعه مهندسان معمار ایران به فستیوال جهانی معماری معرفی کنم تا از طریق ویدئو کنفرانس با آن‌ها گفت‌وگو و درباره مشکل به‌وجود آمده مذاکره کند.
شهر رویاهای اصفهان؛ پروژه برگزیده مهدی‌زاده
داور ایرانی فستیوال جهانی معماری 2015 درباره‌ی آسیب‌هایی که این نوع اتفاق‌ها به هنر و فرهنگ ایران وارد می‌کنند، گفت: لطمه‌های اقتصادی را به هر حال می‌توان جبران کرد، اما جبران لطمه‌های فرهنگی بسیار دشوار است. اگر جلوی این اتفاقات گرفته نشود پای تحریم‌ها به بخش فرهنگی هم باز می‌شود، همان‌طور که اکنون می‌بینیم به معماری ما وارد شده است.
مهدی‌زاده درباره‌ی احتمال بازگشت نام ایران به این فستیوال نیز گفت: فکر می‌کنم اگر راهی پیدا شود که مهلت ثبت نام برای معماران ایرانی تمدید شود، می‌توان امیدوار بود که ایرانی‌ها بتوانند در فستیوال جهانی معماری 2015 شرکت کنند.
این طراح و معمار همچنین درباره‌ی سابقه‌ی این فستیوال یادآوری کرد: سال 2014 نخستین‌باری بود که به‌عنوان شرکت‌کننده در فستیوال جهانی معماری حضور پیدا کردم و طرحم برگزیده شد. البته یک سال هم به‌عنوان دانشجو زمانی که این فستیوال در بارسلون برگزار می‌شد، در آن شرکت کردم. فستیوال جهانی معماری حدود هشت سال است که به‌عنوان یک فستیوال محبوب معماری برگزار می‌شود. چهار سال نخست آن در شهر بارسلون و سپس در سنگاپور برگزار شده است. این فستیوال توسط یک کمپانی انگلیسی مدیریت می‌شود و مقر اصلی آن در لندن است. هر سال ایرانی‌های معمار چون این فستیوال تنها فستیوالی است که تمام شرکت‌های دنیا در آن دور هم جمع می‌شوند، جذب آن می‌شوند و طرح‌های‌شان را برای این جشنواره می‌فرستند.
به گزارش ایسنا، فستیوال جهانی معماری WAF در فراخوان سال 2015، نام ایران را از فهرست انتخاب ملیت ثبت نام معماران و همچنین فهرست انتخاب مکان اجرای پروژه حذف کرده و مسوولان ثبت‌ نام فستیوال در پاسخ به پرسش همکاران متعدد ایرانی، دلیل این اقدام را نبودن روابط تجاری با ایران عنوان کرده‌اند. جامعه مهندسان معمار در اعتراض به این اتفاق بیانیه‌ای را برای امضای معماران ایرانی در سایت خود به نشانی قرار داده است.
این در حالی است که معماران ایرانی در دوره‌های پیشین همواره در این فستیوال شرکت کرده‌اند و آثار آن‌ها بارها به‌عنوان منتخبان فهرست کوتاه و همچنین برندگان گروه‌های مختلف موضوعی مورد توجه هیئت‌های داوران قرار گرفته است.
** مجتمع تجاری شهر رویاهای اصفهان؛ این پروژه با طراحی «فرشاد مهدی‌زاده» و «رها اشرفی» در بخش «آینده» (ساختمان تجاری چندمنظوره) جشنواره‌ی جهانی معماری 2014 موفق به کسب عنوان «پروژه برگزیده» شد.
انتهای پیام
کد خبرنگار: 71478

برچسب :
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر