مایاها؛ دنیا ریستارت می شود!

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر

تصویری که می بینید تقویم معروف تمدن مایاهاست.
مایا تمدنی مربوط به جنوب مکزیک و شمال امریکای مرکزی است که به دوران 1500 پیش از میلاد بر میگردد، تمدنی پیشرفته در دوران کهن که برای آشنایی بیشتر با این قوم می توانید در اینترنت به جستجو بپردازید.

آثار زیادی از این قوم به جا مانده بود که در طول تاریخ توسط مهاجمین اروپایی به جرم شیطانی بودن نابود شد و تعداد اندکی هم که باقی ماند نتیجه ای نداشت جز طرح کلی سوال که تقریبا همه ی آن ها هم بی پاسخ رها شده است.

اما یکی از شگفت انگیزترین آثار به جا مانده از این قوم، تقویم دایره ای مایاهاست. که بر روی یک لوح نقش بسته است، این تقویم از 13 مرحله تشکیل که Baktun نام دارد و مایایی ها معتقد بودن پس از طی این 13 مرحله که حدودا 395 سال طول میکشد دنیا دچار یک تغییر و تحول بزرگ یا به عبارت ساده تر ریستارت می شود! از همین رو کنجکاو شدم تاریخ رو طبق گفته مایاها بررسی کنم و ببینم آیا واقعا اتفاق خاصی در این بازه های زمانی افتاده یا خیر.

طبیعتا این تقویم جهانی هست و اتفاقات کل دنیا رو پوشش میده اما من فقط تاریخ ایران بعد اسلام رو بررسی کردم.. ببینیم باهم هر 395 سال چه اتفاقی شاخصی در پرشیا رخ داده!
بازه زمانی که انتخاب کردم بین 2012 تا 2019 یعنی بازه زمانی 7 ساله و از این تاریخ هر بار 395 سال میرم عقب.بنابراین خوشحال میشم در این سفر تاریخی کوتاه همراهیم کنید
:)

خب به اولین دوره ای که میرسیم بین سال های 1624-1617 هست، در این دوره ما حکومت صفویان را داشتیم. کمی که بیشتر زوم کنیم میرسیم به دوره قدرتنمایی پرشیا به پادشاهی شاه عباس بزرگ! برای اطلاعات بیشتر به تاریخ مراجعه شود

دوره بعدی بین سال های 1229 تا 1229 ؛ اواخر حکومت ستمگر خوارزشاهی و حمله مغول به ایران!

بازم میریم عقب تر این بار: 834 تا 827 که شروع حکومت طاهریان را داریم.. که اولین حکومت ایرانی مستقل بعد از حمله اعراب بود!


اگر تمام این برش هایی که ازتاریخ زدم مورد بررسی قرار دهید، پی خواهید برد که در هر کدام از این بازه زمانی ها پرشیا دچار یک تحول بزرگ و اساسی شد چیزی که امروز آن را ریستارت می نامیم!

و اما الان یعنی برهه زمانی که در آن زندگی میکنیم باکتون 13 به پایان رسیده و قرار است همه چیز دوباره ریسارت شده و از نو آغاز گردد، آیا فکر میکنید نشانه های این ریست شدن با توجه به اتفاقاتی که در دنیا در حال رخ دادن است، قابل مشاهده شده؟!

بد نیست در پایان به این نکته هم اشاره کنم که ریستارت بعدی طبق تقویم مایاها بین سال های 2407 و 2414 میلادی خواهد بود
;)

پ.ن: قطعا کسانی که تاریخ خواندن یا تاریخدان هستند خیلی بهتر می توانند روی این موارد زوم کنند و شاید حتی توانستند واقعه دقیق را هم مشخص نمایند.

نویسنده: سینا کریم دوست
 

پیوست‌ها

  • maya-restart.jpg
    maya-restart.jpg
    227.8 کیلوبایت · بازدیدها: 2
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: golenaz

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر