لقمه حرامی که گریبانگیر می شود

zahra

مدیر ارشد
2013-09-24
3,072
2,573
0


لقمه حرامی که گریبانگیر می شود

همه ما از کودکی این ضرب المثل را که «از هر دست بدی از همون دست می گیری» را شنیده ایم، ضرب المثلی که خبر از پاداش نیک اعمال ثواب و نتیجه گناهان دارد .

شاید این پرسش برای همه ما پیش آمده باشد که اگر قرار است مردم نتیجه اعمالشان را به هر اندازه ای که هست، ببینند، پس چرا بسیاری از مردم با راحتی کلاه دیگران را برمی دارند، حق را ناحق می کنند، دروغ می گویند و خیانت را سرلوحه اعمال خود قرار می دهند اما کماکان زندگی روال قدیم را برایشان دارد و نتیجه هیچ کدام از اعمالشان را در روزمرگی های زندگی شان مشهود نیست و آیا این مسئله مثال نقضی برای ضرب المثل ها و باورهای دینی و قرآنی به حساب نمی آید؟ برای پاسخ به این پرسش نگاهی داریم به نتایج گناه و ثواب در مراودات فردی و اجتماعی که در نهایت خبر از بازتاب رفتارهای انسان در جامعه دارد


عیبجویی؛ گناهی که تاثیراتش به زندگی غیبت کننده ها باز می گردد

شاید برای همه اتفاق افتاده باشد، اینکه یکی از معایب دیگران را پیدا می کنیم و در میان جمع این مسئله را بارهای مطرح می کنیم و فرد را به دلیل این خصیصه که گاه ناخود اگاه هم هست، متهم می کنیم اما سالها بعد دقیقا خودمان در شرایطی قرار می گیریم که مدت ها پیش دیگری را به دلیل آن شرایط مورد مواخذه قرار داده بودیم، اتفاقی که هر چه بیشتر ما به یاد ضرب المثل هایی می اندازد که با تاکید بر دوری از عیب جویی و بدگویی، می گوید که با انجام چنین رفتارهای در آینده خود به خصیصه هایی که دیگران را از آن منع می کنید، دچار خواهید شد.


غیبت گناهی که قلب را کدر می کند

یکی دیگر از رفتارهای نامناسب و گناهانی که در آیات و روایات ما بسیار نهی شده و حتی نماد باطنی این گناه را به مانند خوردن گوشت برادر مرده به تصویر در آمده ، اما هنوز هم هر روز خیلی ها با آغاز صبح، روزشان را به این گناه آغاز می کنند و شبهنگام هم زندگی را با آن به پایان می رسانند، غیبت است.





شک و تاثیرات روحی منفی بر فرد شکاک

یکی از خصوصیاتی که بسیاری معتقدند نشات گرفته از برخی عوامل ژنتیکی است که اگر در محیط مناسب قرار بگیرد، فرصت بروز پیدا می کند، شک و سوء ظن است، یکی از رذایل اخلاقی که در آیات و روایات بارها به اجتناب از آن تاکید شده است، اما ما کماکان بسیار در خود و اطرافیانمان با ردپای این موضوع روبرو می شویم. یکی از خصوصیات شک و سوء ظن این است که در ادامه گناهان بسیاری مانند تهمت و غیبت را به دنبال دارد و مادر گناهان بسیار دیگر هم هست. از طرف دیگر شک یکی از خصوصیاتی است که باعث می شود فرد پیش از اینکه دیگران را به تردیدهایش آزار بدهد، خود در هجوم افکار غیر واقعی و بدبینانه، آرامش و شادی زندگی اش را از میان رفته می بیند و در واقع رفتاری نامناسب او نسبت به دیگران پیش از هر کسی در خود او پیامدهای منفی را به بار می آورد.




لقمه حرامی که گریبانگیر می شود



همه ما در محیط های خانوادگی و اجتماعی با افرادی روبرو هستیم که با قضاوت های بیهوده و نسنجیده در خصوص دیگران، خود را برای متهم کردن آنان بر حق می شمارند و با غیبت کردن از دیگران، زمینه را برای تخطئه های شخصیتی آنها فراهم می کنند. در این میان اما کسانی که غیبت یکی از روزمرگی های زندگی شان است و تنها دغدغه شان این است که دیگران را به جرم رفتارهایشان محکوم کنند، نمی داند که همین غیبت کردن در همان لحظه بیشترین فشار عصبی را برای شخص غیبت کننده در پی دارد، چون کسی که از هر تهمتی برای بدنام کردن اطرافیان استفاده می کند، شخصی ناتوان و حسود است که با حضور دیگران موقعیت و جایگاه خود را در خطر می بیند،.غیبت که یکی از محصولات کارخانه حسادت است، باعث نمی شود که قلب فرد تیره و تار شود و فشار عصبی، استرس و افسردگی از پیامدهای غیبت کردن است که در نهایت باعث می شود رفتار غیبت کننده، نسبت به دیگران به صورت پیامدهای روحی و روانی به زندگی خودش باز گردد.از دیگر گناهانی که با زندگی این روزها ما عجین شده است و بسیاری از آن با القابی مانند زرنگی یاد می کنند، کلاهبرداری و خوردن حق مردم است. گناهی که بسیاری از آن به عنوان روشی برای کاسبی در تامین معاش خانواده شان استفاده می کنند و به گونه ای به انجام گناه خود مبادرت می ورزند که انگار قرار نیست هیچ گاه با پیامدهای منفی آن روبرو شوند. این در حالی است که نتیجه لقمه حرامی که این افراد در دهان فرزندانشان می گذارند، شاید امسال و سال دیگر مشخص نشود اما زندگی به امسال و سال آینده ختم نمی شود و این لقمه های حرام در یک جا از زندگی این افراد رخ می نماید.


خوبی هایی که در یک جای زندگی به بار می نشیند

در کنار گناهانی که نتایجش در یک جای زندگی گریبان گناهکاران را می گیرد، رفتارهای خیر و ثوابی مانند کمک به دیگران، خوش خلقی، احترام، اگر رویه زندگی اجتماعی و خانوادگی خود قرار می دهند، شاید در همان لحظه و از سوی فردی که به او خوبی کرده اند، بازتاب نیکی های خود را بینند اما در نهایت در یک جای زندگی و در شرایطی که اصلا انتظارش را ندارند، نتیجه اعمال نیک خود را می بینند.

قانون بقای نیکی و بدی

اثبات این قانون که نیکی و بدی انسان ها در دنیا مانند فریاد زدن در کوه است و هر آنچنان که بخوانی به تو باز خواهد گشت، شاید نیاز به زمان داشته باشد اما درنهایت هیچ کار نیکی در زندگی فردی و اجتماعی آدم ها از میان نمی رود و هیچ بدی بدون جزا باقی نخواهد ماند.

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر