لرستان یکی از استان‌های زیبا در غرب ایران

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
لرستان یکی از استان‌های زیبا در غرب ایران است. لرستان جایگاه آثار باستانی و تاریخی فراوانی است. همچنین در این استان بیش از ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره‌ای وجود دارد که نیمی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

لرستان یکی از استان‌های زیبا در غرب ایران است.

1. این استان، از شمال به استان‌های مركزی و همدان، از جنوب به استان خوزستان، از شرق به استان اصفهان و از غرب به استان‌های كرمانشاه و ایلام محدود است.



2. اشترانكوه با ۴ هزار و ۵۰ متر ارتفاع بلندترین نقطه استان لرستان است.



3. پست‌ترین نقطه این استان در جنوبی‌ترین ناحیه استان واقع شده و حدود ۵۰۰ متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد.



4. لرستان جایگاه آثار باستانی و تاریخی فراوانی است. همچنین در این استان بیش از ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره‌ای وجود دارد که نیمی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.



5. لرستان تنها استان ایران است که به دلیل اهمیت فوق‌العاده تاریخی یکی از چهار بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده ‌است.



6. ازنا، الیگودرز، بروجرد، پل‌دختر، خرم‌آباد، دورود، دوره، دلفان (نورآباد)، رومشگان (چغابل)، سلسله (الشتر) و کوهدشت از شهرهای این استان هستند.



7. در لرستان حدود ۵۰ آبشار وجود دارد که هر سال در فصل‌های مختلف علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب می‌کنند.



8. استان لرستان سومین استان پرآب کشور است و ۱۲ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد.



9. این استان به دلیل قرار گرفتن در میان رشته کوه‌های زاگرس و وجود منابع فراوان آب، دارای موقعیت بسیار خوبی از لحاظ گردشگاه‌ها و دیدنی‌های طبیعی است.



10. این استان با این که در مرز کشور قرار نگرفته، خسارت‌های بسیاری در جریان جنگ ایران و عراق متحمل شده ‌است.



11. کوهستان‌های مرتفع، آبشارهای متعدد، دریاچه‌های طبیعی، جنگل‌های وسیع بلوط و چند دشت وسیع در لرستان نشان می‌دهد که این استان ظرفیت‌های بسیاری برای جذب گردشگر دارد.



12. استان لرستان به سبب داشتن کوهستان‌های پهناور و مراتع بسیار، از گذشته‌های دور زیستگاه مردمی بوده که دامپروری و کشاورزی پیشه اصلی آنها بوده است.



13. بر اساس آخرين تقسيمات كشوری استان لرستان، دارای ۱۰ شهرستان، ۲۷ بخش، ۸۴ دهستان و ۲۷۵۰ آبادی دارای سكنه بوده ومركز سياسی واداری آن شهر خرم‌آباد است.



14. این استان، از شمال به استان‌های مركزی و همدان، از جنوب به استان خوزستان، از شرق به استان اصفهان و از غرب به استان‌های كرمانشاه و ایلام محدود است.



****البته به پای زیبایی شمال نمیرسه اما بازم بعد نیست :d****
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: asalak و zahra

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر