لاک‌پشت سبز دریایی

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
لاک‌پشت سبز دریایی در هنگام تولد تنها 5 سانتیمتر طول دارد، اما تا 1.5 متر طول و بیش از 300 کیلوگرم وزن رشد می‌کند و این اندازه، آن‌ها را تبدیل به بزرگ‌ترین لاک‌پشت دریایی می‌کند.
لاک‌پشتی یا کاراپاس در این لاک‌پشت، پهن، هموار، به رنگ سبز مایل به قهوه‌ای و لاک زیر شکم آن‌ها زردرنگ است. به خاطر رنگ مایل به سبز پوست لاک‌پشت سبز دریایی، این نام بر روی آن‌ها گذاشته شده است. این لاک‌پشت بر خلاف بیشتر لاک‌پشت‌ها نمی‌تواند سر خود را وارد لاک کند. لاک آیرودینامیکی و باله‌های پارو مانند، به این لاک‌پشت امکان شنای سریع در آب و رسیدن به سرعت‌های تا 56 کیلومتر بر ساعت را می‌دهد.

لاک‌پشت سبز دریایی قادر است نفسش را تا چند ساعت نگه دارد. چون لاک‌پشت حیوانی خونسرد است دمای آب بر توانایی نگه‌داشتن نفسش تأثیر می‌گذارد به همین علت لاک‌پشت‌های سبز دریایی در آب‌های سردتر حتی مدت طولانی تری نیز می‌توانند نفسشان را نگه‌دارند.
این لاک‌پشت‌ها ویژگی‌هایی دارند که به خوبی با زندگی دریایی سازگار شده است، اما حرکت چابک و سریع آن‌ها زیر دریا ، دیگر در ساحل نیز ممکن نیست، و آن‌ها در خشکی به زحمت خود را با باله‌هایشان روی زمین می‌کشند. اما به طور کلی لاک‌پشت سبز دریایی تنها برای تخم‌گذاری به خشکی می‌آید. ماده‌ها زمانی که از نظر جنسی به بلوغ رسیدند هر دو تا چهار سال یک بار تخم می‌گذارند.



لاک‌پشت سبز دریایی

لاک‌پشت‌های سبز دریایی برای رسیدن به محل تخم‌گذاری مسافت‌های طولانی را سفر می‌کنند و به همان ساحلی که در آن متولدشده بودند بازمی‌گردند. پس از جفت‌گیری در آب‌های سطحی نزدیک به ساحل، ماده‌ها به ساحل می‌آیند و تخم‌هایشان را در حفره‌ای می‌ریزند. آن‌ها هر بار 100 تا 200 تخم می‌گذارند و آن‌ها را رها می‌کنند و آینه‌اند. پس از دو ماه بچه‌های لاک‌پشت سر از تخم در می‌آورند. همین که نوزاد لاک‌پشت سر از تخم بیرون آورد باید خود را به سمت آب بکشاند و از شکارچیانی از جمله پرندگان و خرچنگ‌ها دوری کند.



لاک‌پشت سبز دریایی

لاک‌پشت‌های سبز دریایی در اقیانوس‌های نیمه استوایی و استوایی زندگی می‌کنند. دو نوع لاک‌پشت سبز دریایی وجود دارد: لاک‌پشت سبز اطلس و لاک‌پشت سبز غرب آرام. هنوز درباره این که این لاک‌پشت‌ها زیر گونه محسوب می‌شوند یا گونه‌ای کاملاً جدا هستند تردیدهایی وجود دارد. هر یک از این‌ها ناحیه زیستگاه و تغذیه خود را دارند. لاک‌پشت سبز اطلس در سرتاسر اقیانوس اطلس دیده می‌شود درحالی‌که لاک‌پشت سبز شرق آرام در اقیانوس هند، آرام و دریای سیاه و مدیترانه یافت می‌شوند. در سواحل بیش از 80 کشور در دنیا لاک‌پشت سبز دریایی لانه دارد. لاک‌پشت سبز دریایی در جوانی از خرچنگ، عروس دریایی و حیوانات دیگر تغذیه میکند. در بلوغ این حیوان گیاه‌خوار شده و غذای اصلی‌اش جلبک و علف‌های دریایی است.

وضعیت حفاظتی
لاک‌پشت سبز دریایی

طبق گزارش سازمان جهانی حفاظت از منابع طبیعی، این لاک‌پشت در فهرست موجودات در خطر انقراض قرار دارد و تعداد آن‌ها رو به کاهش است. شکار لاک‌پشت‌های سبز و جمع‌آوری تخم‌های آن‌ها به وسیله انسان در برخی از کشورها قانونی است . تخریب مناطق آشیانه و تغذیه‌شان در دریا نیز باعث تهدید آن‌ها شده است. گاهی اوقات لاک‌پشت سبز به صورت تصادفی در تورهای ماهی گیری گیر می‌افتد و این نیز به کاهش جمعیت آن‌ها دامن میزند.



چه کمکی از شما بر می‌آید؟
برای حمایت از لاک‌پشت سبز دریایی، محصولاتی که از این‌گونه در خطر به دست می‌آیند را خریداری نکنید. همچنین اگر در ناحیه‌ای زندگی می‌کنید که لاک‌پشت‌های سبز زندگی می‌کنند می‌توانید برای حفاظت از سواحلی که آن‌ها در آن تخم‌گذاری می‌کنند، اجتماعاتی تشکیل دهید.

پراکندگی جغرافیایی لاک‌پشت سبز دریایی
لاک‌پشت سبز دریایی



لاک‌پشت سبز دریایی در اقیانوس‌های استوایی و نیمه استوایی سرتاسر دنیا زندگی می‌کند
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر