علت بوت شدن سریع کامپیوتر پس از روشن کردن چیست ؟

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,710
2,901
113
چابکســـر


تنها تعداد کمی از مشکلات کامپیوتری وجود دارند که جدی تر از بوت نشدن سیستم به حساب می آیند. اگر بهترین وسیله ی کامپیوتری دنیای امروز، اینترنت، در دسترس شما نبوده، هیچ پیامی برای راهنمایی شما وجود نداشته و فهرست نرم افزاری نمایش داده شده نیز برای شما آشنا نبوده و کار کردن با آن نیز دشوار است، این مقاله می تواند راهنمای خوبی برای حل مشکلتان باشد.


اشاره ی دقیق به دلیل ایجاد مشکل
اگر سیستم شما به صورت مداوم و پشت سر هم بوت می شود، می تواند دلیل های متفاوتی از جمله قطعات کامپیوتر، درایور ها، نرم افزار، ویروس یا بد افزار داشته باشد. بهتر است برای برطرف شدن این مشکل، ابتدا از روش های رایج تر شروع کرده و در صورت حل نشدن مشکل، از روش های کمتر شناخته شده استفاده نمایید.
نصب مجدد حافظه می تواند برخی مشکلات جدی را برطرف کند.
می توانید تنظیمات پیش فرض بهینه شده ی سیستم را از BIOS Setup Utility بار گذاری کنید.


تغییرات جدید سخت افزاری
بوت شدن سریع کامپیوتر پس از روشن کردن آن، در بیشتر موارد نشان دهنده ی یک مشکل سخت افزاری است. اگر به تازگی یک قطعه ی سخت افزاری مانند هارد دیسک، پردازشگر یا مدول حافظه را نصب کرده اید، ابتدا نصب صحیح و اصولی آن را بررسی کنید. پیش از انجام هر گونه عملیات سخت افزاری، هشدار های ایمنی را مورد توجه قرار داده و آن ها را به این ترتیب انجام دهید: کامپیوتر را خاموش کرده، دوشاخه ی آن را از برق کشیده و برای تخلیه ی الکتریسیته ساکت، بدنه ی کِیس را لمس کنید. قبل از هر کاری قرار گرفتن صحیح حافظه ی RAM را بررسی کنید. کابل های برق و اطلاعات هارد دیسک و SSD را بررسی کنید. پس از بررسی حافظه و هارد، قرار گرفتن صحیح جاذب گرما (heatsink) در جای خود، درست قرار گرفتن کارت گرافیک در اسلات مربوطه (در صورت وجود) و برقراری اتصال تمامی قسمت ها با منبع تغذیه را نیز بررسی کنید. اتصال کابل برق مادربورد را نیز بررسی کرده و توجه داشته باشید که بیشتر مادربورد ها دارای کابل برق 24 پین در لبه ی راست و رابط برق 4 یا 8 پین در بالای خود هستند.


بازگشت به BIOS
اگر تنظیمات BIOS (سیستم ورودی/خروجی پایه یا Basic Input/Output System) ناپایدار شده اند، راه اندازی مجدد آن می تواند این مشکل را برطرف کند. برای انجام این کار، کامپیوتر خود را رستارت کرده (راه اندازی مجدد کرده) و بی درنگ دکمه ی وارد شدن به تنظیمات BIOS را فشار دهید. این دکمه در کامپیوتر های مختلف، متفاوت بوده و در زمان رستارت شدن، بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود. کلید های Delete، Esc، F1 یا F2 در بیشتر کامپیوتر ها، برای ورود به تنظیمات BIOS استفاده می شوند. پس از وارد شدن به تنظیمات BIOS تلاش کنید تا Optimized Defaults (پیش فرض های بهینه شده) را بار گذاری کرده و پس از ذخیره ی تغییرات، کامپیوتر را رستارت کنید. اگر باز هم سیستم بوت نشد، دوباره به تنظیمات BIOS رفته و Fail-Safe Defaults (پیش فرض های ایمن از خطا) را بارگذاری کنید. البته اگر نتوانید به تنظیمات BIOS وارد شوید، می بایست CMOS (مخفف complementary metal oxide semiconductorبه معنینیمه هادی اکسید فلزی تکمیلی) که نگهدارنده ی تنظیمات BIOS کامپیوتر است را راه اندازی مجدد (reset) کنید. با مراجعه به دفترچه ی راهنمای مادربورد، جامپر CMOS (که با نام انگلیسی CMOS jumper مشخص می شود) را پیدا کرده و با خارج کردن آن از روی دو پین و قرار دادن آن در روی دو پین دیگر (پین وسط در هر دو حالت مشترک است)، راه اندازی مجدد را انجام دهید. پس از جابجا کردن جامپر، 10 ثانیه منتظر مانده و پس از برگرداندن جامپر به جای اصلی خودش، کامپیوتر را رستارت کنید. بوت شدن سریع کامپیوتر پس از روشن کردن آن، در بیشتر موارد نشان دهنده ی یک مشکل سخت افزاری است.
اگر تنظیمات BIOS (سیستم ورودی/خروجی پایه یا Basic Input/Output System) ناپایدار شده اند، راه اندازی مجدد آن می تواند این مشکل را برطرف کند. برای انجام این کار، کامپیوتر خود را رستارت کرده (راه اندازی مجدد کرده) و بی درنگ دکمه ی وارد شدن به تنظیمات BIOS را فشار دهید.


حالت Safe Mode یا System Restore Options
پس از رستارت کردن کامپیوتر و در زمان بوت شدن، با فشار دادن F8 به محیط Safe Mode (حالت ایمن) وارد شوید. در صفحه ی Advanced Boot Options (گزینه های بوت پیشرفته)، با استفاده از کلید های پیکان (فِلِش)، حالت Safe Mode را انتخاب کرده و کلید Enter را فشار دهید. اگر بیش از یک سیستم عامل بر روی کامپیوتر نصب شده باشد، می بایست سیستم عامل مورد نظر نیز انتخاب شود. اگر سیستم در حالت Safe Mode بوت شود، ممکن است مشکل ایجاد شده برطرف شده باشد پس سیستم را یک بار دیگر رستارت کرده و در حالت عادی بوت کنید. در صورت برطرف نشدن مشکل، از یک System Restore (بازگردانی سیستم) استفاده کنید. برای این کار دوباره کامپیوتر را در حالت Safe Mode قرار داده، روی Start کلیک کرده و پس از تایپ کردن system restore، کلید Enter را فشار دهید. در این قسمت از یک Restore Point استفاده کرده تا کامپیوتر را به حالت عادی برگردانید. تاریخی را انتخاب کنید که پیش از ایجاد مشکل بر روی سیستم باشد.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر