عزت الدوری؛ آیا مرد شماره دو رژیم صدام به هلاکت رسیده است

eMziper

همراه نمونه
2015-03-13
579
102
0
تهـــــران
1664589.jpg



پس از انتشار اخبار ضد و نقیض درباره هلاکت مرد شماره دو رژیم صدام دیکتاتور سابق عراق از سال ۲۰۰۵ میلادی، برخی منابع خبری از کشته شدن «عزت الدوری» خبر دادند. عزت الدوری متولد سال ۱۹۴۲ میلادی و مرد شماره دوعراق در رژیم صدام حسین به شمار می رفت و پست های زیادی را در این رژیم بر عهده داشت که از جمله آنها معاونت رئیس شورای موسوم به رهبری انقلاب عراق، وزیر کشور و وزیر کشاورزی بود. وی همچنین به عنوان یکی از فرماندهای اصلی عملیاتهای تروریستی داعش در عراق محسوب می شد.
پس از اشغال عراق توسط آمریکا الدوری متواری شد و حزب منحله بعث پس از اعدام صدام، وی را به عنوان دبیر کل این حزب اعلام کرد. نظامیان آمریکایی در عراق، جایزه‌ای به ارزش ۱۰ میلیون دلار برای کسی بتواند آنها را در بازداشت الدوری کمک کند، تعیین کردند. آنها حتی تصاویر عزت الدوری را به عنوان یکی از اصلی ترین افراد تحت تعقیب خود در عراق در بسیاری از مناطق منتشر کردند.
از سال ۲۰۰۵ میلادی تا کنون اخبار ضد و نقیض بسیاری درباره به هلاکت رسیدن عزت الدوری به گوش می رسد. حزب بعث عراق در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۵ از هلاکت وی خبر داد اما همین حزب با گذشت زمان، این خبر را تکذیب کرد.
انتصاب عزت الدوری به عنوان دبیرکل حزب بعث پس از اعدام صدام، موجب ایجاد شکاف های عمیقی در این حزب شد و به نوعی این حزب را به حزبی دو قطبی تبدیل کرد که برخی اعضای آن حامی الدوری بودند و برخی دیگر مخالف وی.
در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی حزب بعث عراق مدعی شد که عزت الدوری جبهه ای را تحت عنوان «جبهه جهاد و آزادسازی» تأسیس کرده است. این جبهه همان مجموعه ای است که مقدمات تشکیل گروه تروریستی خطرناکی به نام «نقشبندیه» را فراهم آورد.
عزت الدوری طی سال های اخیر همواره تلاش کرده است تا مواضع خصمانه خود علیه مردم عراق و دولت این کشور را به هر نحوی به تصویر بکشد. وی در سال ۲۰۱۰ با انتشار یک فایل ویدیوئی سالروز روی کار آمدن حزب بعث در عراق را گرامی داشت و از نقش خود در سلسله مبارزات این حزب برای به قدرت رسیدن سخن گفت.
وی در جایی دیگر حمایت قاطعانه و همه جانبه خود از آشوبگران و تروریست ها در سوریه را اعلام کرد. در سال ۲۰۱۳ نیز شبکه العربیه یک فایل صوتی از آخرین اظهارات عزت الدوری منتشر کرد. وی در این فایل صوتی با اشاره به تحصن مردم الانبار، حمایت خود از این اقدام را اعلام و ادامه آن را از مردم خواستار شد. این درحالی است که تحصن استان الانبار، راه تروریست ها برای نفوذ به این استان را هموارتر از پیش کرده بود و تروریست های داعش از تحصن مردم به عنوان سنگری برای خود استفاده می کردند. به عبارت دیگر می توان گفت که هجوم غافلگیرانه داعش به عراق از استان الانبار و تحصنی که عزت الدوری از آن حمایت کرد، آغاز شد.
مرد شماره دو رژیم صدام به دلیل ویژگی های شخصیتی و شرایط زندگی که تجربه کرده بود همواره مورد تمسخر مردم عراق بود به گونه ای که گفتن لطیفه درباره وی کاری روزمره برای عراقی ها بوده و هست. وی تحصیلات خود را در نیمه راه رها کرده و به یخ فروشی روی آورد و همواره به مانند یک احمق تمام عیار در خیابان های عراق ظاهر می شد تا جایی که عراقی ها او را اصطلاحا «طرطور» یعنی «بی دست و پا» می نامیدند.
از عزت الدوری می توان به عنوان نسخه جدیدی از صدام یاد کرد. وی به دلیل روحیه شیعه ستیزی که داشت در نزد شیعیان عراق به شکنجه های وحشیانه ای که علیه آنها انجام می داد، معروف بود. در همین رابطه وی به صراحت گفته است: دشمنی با شیعیان جزو وظایف و تکالیف بر دوش ماست.
الدوری در سرکوب انتفاضه شعبانیه در سال ۱۹۹۱ که از سوی شیعیان و کردها سازماندهی شده بود، حضور فعال داشت و در طول جنگ عراق با ایران نیز عامل اصلی استفاده از سلاح‌های شیمیایی بود. وی در سال ۱۹۹۹ میلادی برای درمان بیماری سرطان خون عازم اتریش شد اما پس از آنکه متوجه شد پلیس بین‌الملل در پی بازداشت وی به‌علت ارتکاب جنایات جنگی و ضدبشری است، از این کشور بازگشت.
الدوری در سال ۲۰۱۴ با انتشار یک فایل صوتی، ضمن اعلام حمایت خود از گروه تروریستی داعش از این گروه به‌عنوان قهرمان یاد کرد. وی در این فایل صوتی به صراحت گفت: باعث افتخار من است که می توانم به این گروه (داعش) و رهبران آنها درود بفرستم و از آنها بخاطر اقداماتشان قدردانی کنم.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که عزت الدوری از زمان حمله داعش به عراق، با این گروه تروریستی همکاری می کرده است. در همین ارتباط یک منبع امنیتی عراق که نخواست نامش فاش شود خبر داد؛ پس از هلاکت عزت الدوری طی روز گذشته، دستگاه موبایل وی را کشف و ضبط کردیم. پس از انجام تحقیقات لازم، اطلاعات زیادی را در رابطه با روابط گسترده الدوری و گروه های تروریستی از جمله داعش به دست آوردیم. این مقام عراقی ادامه داد: ما در نهایت به این نتیجه رسیدم که الدوری در تماس دائم با اعضای حزب منحله بعث، تروریست های داعش و گروه تروریستی نقشبندیه بوده است.
منابع خبری در روزهای گذشته نیز اخبار ضد و نقیضی از کشته شدن وی در استان صلاح الدین خبر دادند. این اخبار در حالی منتشر می شود که رژیم منحله بعث کشته شدن عزت الدوری را تکذیب کرده است. مقامات دولت عراق هنوز به طور رسمی این موضوع را تایید نکرده اند. برخی خبرها نیز حاکی از آن است که جسد عزت ابراهیم الدوری برای انجام آزمایشات نهایی در سفارت آمریکا در بغداد قرار دارد.
«رغد صدام» دختر صدام دیکتاتور سابق عراق نیز اخیرا اعلام کرده که حاضر است در مقابل دریافت جسد الدوری، میلیاردها دلار پرداخت کند. این در حالی است که رغد صدام بارها و بارها حمایت خود از تروریست های داعش را اعلام و حتی برای پیوستن به این گروه نیز اعلام آمادگی کرده است.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر