شیشه های ایمنی و کاربرد دیگر شیشه ها در ساختمان ها

nazi75

New member
2016-01-30
33
4
0
free_3d_picture_3_20091019_1907977253.jpg

شیشه سکوریت بعنوان مهمترین دسته از انواع شیشه های ایمنی در صنعت شناخنه شده است، تاریخچه تولید اولین شیشه نشکن در جهان به سال 1929 میلادی باز میگردد و از آن زمان تا کنون پیشرفت قابل ملاحظه ای در تولید این نوع شیشه ها صورت گرفته است. در ایران نیز عمر تولید شیشه سکوریت (نشکن) به بیش از 45سال گذشته بر میگردد، اولین کارخانه تولید شیشه سکوریت (نشکن) با نام شیشه میرال فعالیت خود را در تهران آغاز کرد و تا سالها بعنوان تنها کارخانه تولیدکننده در کشور مشغول به کار بود، از این رو در زبان عامیانه، این شیشه ها به نام شیشه میرال نیز شناخته شده اند. با گذشت زمان و با توجه به افزایش استفاده از تمایل به راه اندازی کارخانه های تولیدی این محصول در کشور افزایش یافت .تجهیزات و ماشین آلات تولید در ابتدا کاملاً وارداتی بوده و تنها چند کشور مطرح دنیا به صورت انحصاری تولید کننده و عرضه کننده آن محسوب می شدند.

کردن یک فرایند عملیات حرارتی است که بر روی شیشه های ساختمانی انجام می شود. این فرایند را می توان بر روی شیشه های رنگی، رفلکتیو، چاپ شده و یا لعاب خورده نیز انجام داد.این نوع شیشه که محصولی از شیشه پنجره، رنگی، رفلکس دار، چاپ شده و یا لاکی می باشد.فرایند سکوریت کردن شیشه بصورت زیر انجام می گیردعملیات حرارتی: عملیات حرارتی از گرم کردن یکنواخت جام شیشه تا دمای نرمی شیشه ( بالای 700 درجه سانتی گراد) می باشد. شیشه گرم شده بوسیله دمیدن هوای سرد به هر دو سطح شیشه سریعا سرد می گردد.در این فرایند شیشه را تا مرحله نرم شدن در بالای 700 درجه سانتی گراد حرارت داده، سپس سریعا به دو سمت شیشه هوای بسیار خنک وزیده می شود.در مرحله سرد سازی شیشه، لایه های بیرونی آن سریع تر از لایه های داخلی خنک می گردند که این امر موجب استحکام شیشه می گردد.در خلال سرد شدن، سطوح شیشه سریع تر از مرکز آن سرد شده که موجب ایجاد تنش های دائمی و در نتیجه استحکام شیشه می گردد.مزایای استفاده از در مقایسه با شیشه خام با ضخامت های یکسان، در مقابل شکستگی مقاومت بیشتری دارد، به صورتی که می توان گفت مقاومت مکانیکی آن بیش از 5 برابر می گردد.در صورت شکست شیشه،به قطعات کوچک با لبه های صیقلی تبدیل می شود که قدرت برش ندارند. این امر خطر صدمه را کاهش می دهد.موارد استفاده در جائیکه استحکام، مقاومت در مقابل حرارت و ایمنی مورد نظر باشد قابل استفاده می باشد. عموما در صنعت خودرو سازی برای مقابله از خورد شدن شیشه به قطعات بزرگ از شیشه سکوریت در سمت ها و عقب خودرو استفاده می گردد.در جلو از شیشه لمینیت استفاده می گردد چرا که در هنگام ضربه نمی شکند.هنگامی که پارامتر هایی نظیر مقاومت مکانیکی و ایمنی اهمیت قابل ملاحظه پیدا می کند، شیشه مقاوم سازی شده (سکوریت) مورد استفاده قرار می گیرد. معمولترین مورد استفاده این شیشه بدین خاطر که پس از شکست، بصورت قطعات ریز در می آید در صنعت اتومبیل برای شیشه های جانبی و عقب مورد استفاده قرار می گیرد( برای شیشه جلو در عوض از شیشه لمینیت که هنگام شکست جدا نمی شود استفاده می گردد. تقسیم بندی شیشه‌های تجارتی

سیلیس گداخته
سیلیس گداخته یا سیلیس شیشه‌ای به روش تفکافت تتراکلرید سیلیسیم در دمای بالا یا بوسیله گدازش کوارتز یا ماسه خالص ساخته می‌شود و‌گاه آن را به اشتباه، شیشه کوارتزی می‌خوانند. این ماده، انبساط کم و نقطه نرمی بالایی دارد که به مقاومت گرمایی زیاد آن کمک می‌کند و امکان استفاده از آن را در گستره دمایی بالا‌تر از دیگر شیشه‌ها فراهم می‌آورد. این شیشه، اشعه ماوراء بنفش را بخوبی از خود عبور می‌دهد.
سیلیکاتهای قلیایی

سیلیکاتهای قلیایی تنها شیشه‌های دو جزئی هستند که از اهمیت تجارتی برخوردارند. ماسه و کربنات سدیم را بسادگی با هم ذوب می‌کنند و محصولات بدست آمده با گستره ترکیب Na۲O. SiO۲ تا Na۲O. ۴SiO۲ را سیلیکاتهای سدیم می‌خوانند. سیلیکات محلول کربنات سدیم که به نام شیشه آبی (انحلال پذیر در آب) نیز خوانده می‌شود، بطور گسترده‌ای در ساخت جعبه‌هایی با کاغذ موجدار و به عنوان چسب کاغذ بکار می‌رود.
مصرف دیگر آن در ایجاد حالت ضد آتش است. انواع قلیایی‌تر آن به عنوان شوینده‌های لباسشویی و مواد کمکی صابون‌ها بکار می‌رود.
شیشه آهک سوددار

این نوع شیشه %۹۵ کل شیشه تولید شده را تشکیل می‌دهد و از آن، برای ساخت تمام انواع بطری‌ها، شیشه تخت، پنجره خودرو‌ها و سایر پنجره‌ها، لیوان و ظروف غذاخوری استفاده می‌شود. در کیفیت فیزیکی تمام انواع شیشه‌های تخت، نظیر همواری و نداشتن موج و پیچ، بهبود کلی حاصل شده، اما ترکیب شیمیایی تغییر زیادی نکرده است. اصولا ترکیب شیمیایی در گستره زیر قرار می‌گیرد:
SiO۲ از %۷۰ تا %۷۴، CaO از %۸ تا %۱۳، Na۲O از %۱۳ تا %۱۸.فراورده‌هایی که این نسبت‌ها را دارند، در دماهای نسبتا پایین‌تری ذوب می‌شوند. در تولید شیشه بطری، بخش عمده پیشرفت از نوع مکانیکی است. در هر حال، تجارت نوشابه‌ها، سبب ایجاد گرایشی در بین شیشه سازان برای تولید ظروف شیشه‌ای با آلومین و آهک زیاد و قلیائیت کم شده است. این نوع شیشه با دشواری بیشتری ذوب می‌شود، اما در برابر مواد شیمیایی مقاوم‌تر است.رنگ شیشه بطری‌ها بدلیل انتخاب بهتر و تخلیص مواد خام و استفاده از سلنیم به عنوان زنگ‌زدا بسیار بهتر از قبل است.
"بندیکتوس " شیشه را مورد بررسی قرار داده و متوجه شد که محتوی شیشه محلول سلولزی بوده که به مرور زمان تبخیر شده و فقط قشر نازکیاز آن روی بدنه داخلی بطری رسوب کرده و همین رسوبات مانع شکستن شیشه شده است...!!راز شیشه های ضدگلوله پلاستیک است که چند لایه گفته می شود و لایه هایی از پلاستیک و شیشه است و از شیشه های معمولی ضخیم تر و پلاستیک درون لایه ها معمولاً از مواد کربن دار می باشد.این شیشه ضخیم ولی شفاف است.وقتی گلوله به شیشه ضد گلوله پرتاب می شود اولین لایه شیشه سوراخ می شود ولی لایه پلاستیکی فشار گلوله را می گیرد و آن را متوقف می کند به این ترتیب گلوله نمی تواند به آخرین لایه شیشه برسد.این نوع شیشه شامل چهار لایه 6 میلی‌متری و دو لایه پلاستیک ضخیم است. در هر مورد ، ابتدا از طریق وصل کردن به خلاء ، هوای بین لایه‌‌ها را خارج کرده ، ضخامت شیشه و پلاستیک را به هم می‌جشبانند و بعد تحت فشار 13 اتمسفر در دمای °120C ، به مدت سه ساعت نگه می‌دارند تا لایه‌ها کاملا به همدیگر بچسبند.حال ببینیم مقاوم ترین شیشه ضد گلوله ساخت کجاست ؟در سال2005 نیروی هوایی امریکا اعلام کردماده شفاف و مستحكمی تولید كرده كه قادر است در برابر گلوله‌هایی كه می‌توانند سپر محافظ وسایط نقلیه زره پوش را سوراخ كنند مقاومت كند.این ماده كه از جنس اكسی نیترات آلومینیوم است و با نام تجاری آلون شناخته می‌شود می‌تواند جایگزین همه شیشه‌های كنونی در روی وسایط تقلیه زره پوش شود كه به وسیله نیروهای پلیس و ارتش مورد استفاده قرارمی‌گیرد.به نوشته هفته نامه نیو ساینتیست در جریان آزمایش این ماده در دانشگاه دیتن در اوهایو این شیشه جدید توانست در برابر گلوله‌های تفنگ دور زن روسی ام ‪ ۴۴‬كه كالیبر ‪ ۳۰‬دارد و تفنگ دورزن براونینگ كه دارای كالیبر ‪۵۰‬ است مقاومت كند.این شیشه همچنین در برابر رگبار گلوله‌های ضد سپر كه دارای كالیبر ‪۳۰‬ هستند مقاومت كرد.
شیشه سربی


با جانشین شدن اکسید سرب به جای اکسید کلسیم در شیشه مذاب، شیشه سربی بدست می‌آید. این شیشه‌ها بدلیل برخورداری از ضریب شکست بالا و پراکندگی نور زیاد، در کارهای نوری از اهمیت بسزایی برخوردارند. تاکنون میزان سرب موجود در شیشه را به %۹۲ نیز رسانده‌اند.
درخشندگی یک بلور تراش داده شده خوب بدلیل مقدار زیاد سرب در ترکیب آن است. مقدار زیادی از این شیشه برای ساخت حباب لامپهای برق، لامپهای نئون و رادیوترون‌ها بدلیل مقاومت الکتریکی بالای آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیشه برای ایجاد حفاظ در برابر پرتوهای اتمی نیز مفید است.
شیشه بوروسیلیکاتی

شیشه بوروسیلیکاتی، معمولا حاوی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد B۲O۲، حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد سیلیس و کمتر از ۱۰ درصد Na۲O است. این نوع شیشه دارای ضریب انبساط کم، مقاومت فوق‌العاده زیاد در برابر ضربه، پایداری عالی در برابر مواد شیمیایی و مقاومت الکتریکی بالاست.
ظروف آزمایشگاهی ساخته شده از این شیشه، تحت نام تجارتی پیرکس فروخته می‌شود. با این حال، در سالهای اخیر نام پیرکس برای اجناس شیشه‌ای بسیاری که ترکیب شیمیایی دیگری دارند (مانند شیشه آلومین _ سیلیکات در ظروف شیشه‌ای مناسب برای پخت و پز) نیز بکار می‌رود. مصارف دیگر شیشه‌های بوروسیلیکاتی علاوه بر ظروف آزمایشگاهی عبارت است از واشر‌ها و عایقهای فشار قوی، خطوط لوله و عدسی تلسکوپ‌ها.

در ساختمان سازی شیشه سکوریت برای سازه های بدون قاب مانند در ورودی و یا هر مکانی که احتمال صدمه زدن به انسان را داشته باشد قابل استفاده است قابلیت برش و یا فرم دهی را ندارد. تمامی فرایندها مانند برش، سوراخ کردن و... باید قبل از سکوریت کردن شیشه انجام گیرد.در سال 1362 صنایع شیشه ایمنی آذرجام نشکن بعنوان اولین تولید کننده ماشین آلات کارخانه های در کشور پا به عرصه تولید این ماشین آلات نهاد و موفقیت های بسیاری در این زمینه بدست آورد که از آن جمله می توان به راه اندازی بیش از15خط تولید در سراسر کشور اشاره نمود. صنایع شیشه ایمنی آذرجام نشکن تولید خود را از سال 1371 در شهرک صنعتی زاگرس واقع در غرب تهران آغاز کرد و از آن زمان تا کنون، این واحد صنعتی بطور پیوسته از برترین تولید کنندگان این نوع شیشه ها درسطح کشور بوده است.
[h=4][/h]
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر