شهر مد کجاست؟

Atash

افتخاری
2013-07-17
1,568
3,723
0
[h=2]پاریس[/h]
Paris.jpg

شهر ادبیات، شهر سینما، فلسفه، تئاتر، مد، شهر خوردنی‌های رنگارنگ. پاریس: جشن بی‌کران!

پاریس را بی‌ آنکه دیده باشیم می‌شناسیم، پاریس را در فیلم‌ها زیاد دیده‌ایم، در کتاب‌ها تصور کرده‌ایم, نام خیابان‌های پاریس را بلدیم تلفظ کنیم، آثار اصلی‌اش را می‌شناسیم، رفته و نرفته بارها لمس‌اش کرده‌ایم... دیدن پاریس به تحقق پیوستن یک رویاست؛ دیداری از یک دوست ندیده‌ی خوب. پاریس دیدنی‌است؛ دوست داشتنی‌است.
پاریس شهر بزرگیست. متروهای قدیمی دارد با دالان‌های تودرتو و طولانی، پله‌های بلند و عمیق که همه‌ی شهر را به هم وصل می‌کند. ولی پاریس از زیر زمین، آن هم با مترویی قدیمی چندان لطفی ندارد. پاریس را باید از روی زمین دید، با اتوبوس‌ها و گاهی پیاده. حتی می‌شود به دنبال اتوبوس شماره‌ی ٩٦ گشت و یادی از فیلم Bitter Moon کرد!

شانزه‌لیزه، از آشناترین‌های پاریس خیابانی است بلند و پهن با مغازه‌های رویایی، گران و پر زرق و برق. در شانزه‌لیزه می‌توانید علاوه بر نمایندگی معروف‌ترین مارک‌های دنیا (از جمله مغازه‌ی معروف لویی ویتون)، تعداد زیادی نمایشگاه ماشین دیدنی، رستوران، مغازه و سینما هم ببینید. شانزه‌لیزه از یک طرف به میدان شارل دوگل با آن بنای معروف دروازه‌ی پیروزی یاطاق نصرت (آرک دو تریومف) منتهی می‌شود که یادبودی‌است از شهدای انقلاب فرانسه و جنگ ناپلئون.‌ نام فرماندهان و قهرمانان جنگ نیز روی دیوارهای طاق نوشته شده است. انتهای دیگر خیابان میدان کنکورد است با ستون بلند اهدایی از مصر و باغ توئیلری که از کاخ‌های سلطنتی فرانسه بوده و اکنون به باغی تبدیل شده که به موزه‌ی لوور منتهی می‌شود.شانزه‌لیزه روزهای آخر سال میلادی بسیار دیدنی‌است. پیاده‌روی خیابان در قلمرو دکه‌های کوچک و زیبای خوراکی و هدایای کوچک کریسمس است. چراغانی خیابان هم آدم را مجنونِ زیباترین خیابان جهان می‌کند.

اما پاریس ایفل است و ایفل پاریس. ایفل نماد بلندی و استقامت و نمادِ مسلم شهر است. برای بالا رفتن از برج و دیدن کل شهر و پیچ و تاب رود سن از بالای آن، باید در صف‌های طولانی ایستاد، ولی در نهایت تحمل این صف‌های چند ساعته به قدم زدن در بالای آشناترین برج دنیا، گرفتن عکس‌های رنگارنگ از برج و منظره‌ی شهر می‌ارزد.

دیدار از موزه‌ی باشکوه لوور با هرم شیشه‌ای معروف‌اش بی‌شک به یادماندنی‌ است، اما وقت زیادی هم می‌خواهد. به همین خاطر مهم‌های موزه روی نقشه‌ای مشخص شده تا به راحتی بتوان مونالیزا، مجسمه‌ی ونوس میلو، نقاشی تاج‌گذاری ناپلئون، بانوی صخره‌ها، لوح حمورابی و تکه‌هایی از تخت جمشید را درگالری‌های مختلف آن پیدا کرد و دید و لذت برد... یا شاید هم حسرت خورد!
کلیسای نوتردام، که ما را به یاد گوژپشتی می‌اندازد که از ناقوس‌های سنگین و بزرگش آویزان می‌شد، کلیسایی عظیم است و دیدنی و شلوغ؛ در کنار رود سن واقع شده و دسترسی به آن آسان است. پیشنهاد می‌کنیم یکی از مدال‌های طلایی کلیسا را برای خود به یادگار ببرید، یا شمعی در کلیسا روشن کنید. نوتردام روح عجیبی دارد که در کمتر کلیسایی دیده می‌شود.

کوچه‌های باریک منتهی به بلوار سن‌میشل مرکز تجمع رستوران‌های مختلف است. رستوران‌ها تنگِ هم‌دیگر در کوچه‌های محله‌ای روبه‌روی کلیسای نوتردام قرار گرفته‌اند، مغازه‌دارها در هر فصلی هم که باشد دم در ایستاده‌اند و شما را به داخل دعوت می‌کنند. کوچه‌های سن‌میشل یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن شب در پاریس است. با چند بار بالا و پایین کردن کوچه‌ها و خواندن منوی غذای نصب شده‌ی بیرون، انتخاب خوبی خواهید داشت. پاریس شهر غذاها، کافه‌ها و رستوران‌هاست. حتی ساندویچ‌های پاریس هم با بقیه‌ی جاها فرق می‌کند.
در کافه‌های پاریس می‌توانید بهترین کیک‌ها و قهوه‌ها را سفارش دهید. کافه‌های پاریسی به فضای کوچک داخلی و صندلی‌های چیده شده در کنار خیابان معروف‌اند. خیلی اوقات درون آن‌ها موسیقی زنده و اطراف آن‌ها نقاشان و نوازنده‌های دوره‌گرد همراه طعم قهوه‌ی بی‌نظیر، عصری دلپذیر برای شما می‌سازند. رستوران‌هایش عجیب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا را با آداب مخصوص فرانسوی‌ها سرو می‌کنند. از ٥٠ رستوران برتر جهان، ١٠ تای آن در پاریس قرار دارد. غیر از این‌هاکرپ‌های فرانسوی که در همه‌ی دکه‌های شهر یافت می‌شود یکی از خوشمزه‌ترین چیزهایی است که فقط در پاریس می‌توان پیدا کرد. کرپ‌ها به انتخاب شما با شکلات یا کالباس و پنیر یا مخلفات دیگری پر می‌شوند و بی‌نظیرند.

ادامه‌ی همان بلوار سن میشل به بلوار سن ژرمن مشهور در رمان در جستجوی زمان از دست رفته در مرکز شهر منتهی می‌شود که پایگاه نویسندگان و روشنفکران پاریسی است و نزدیک به رود سن و دانشگاه سوربن است.
بلندترین منطقه‌ی پاریس، مونمارتْر، در شمال شهر، به کلیسای سَکره‌کور (قلب مقدس)در بالای آن مشهور است. سَکره‌کور بعد از نوتردام دومین عمارت مذهبی پاریس است. تپه‌ی مونمارتر را که پایین بیایید دستفروشان، نقاشان و نوازنده‌های خیابانی را می‌بینید که منطقه را به مکان پر شوری تبدیل کرده‌اند پر از زندگی و هیجان، به همین خاطر این جا از پرطرفدارترین مکان‌های گردشگری پاریس شده است.
تعداد روزهای اندک، کفاف اعجاز پاریس را نمی‌دهد. اگر به اندازه کافی در پاریس می‌مانید، حتما با قطارهای RER سری به خارج شهر و به مجموعه کاخ‌های باشکوه و تاریخی ورسای بزنید. عصر هم به دیدار صادق هدایت، غلامحسین ساعدی،پروست، شوپن و بالزاک در قبرستان پرلاشز بروید. روز بعد موزه‌ی ژرژ پمپیدو (موزه‌ی ملی هنر مدرن) و در نهایتموزه‌ی اورسی (موزه‌ی نقاشی) را هم ببینید.

اما اگر با کودک‌تان به پاریس سفر کرده باشید، به بهانه‌ی او هم که شده روزی را برای دیدار از دیزنی‌لند درنظر بگیرید. شهر دیزنی، شهربازی بزرگی ‌است با شخصیت‌های معروف کارتون‌های والت‌دیزنی. برای کودکان بهشت است و برای بزرگتر‌ها بسیار سرگرم کننده؛ مخصوصاً اگر به کودک درون‌تان وعده‌ی دیدار با کارتون‌های زمان بچگی‌تان را داده باشید. دیزنی‌لند ٣٠ کیلومتری پاریس واقع شده و با قطار به راحتی قابل دسترسی است.
در پاریس اگر فرانسوی بلد نباشید، ممکن است به مشکلاتی بر بخورید. از یک سو مهاجرین با قومیت‌های مختلف در شهر بسیار زیادند و از سوی دیگر خیلی انگلیسی بلد نیستند. در نظم و ترتیب و گذاشتن تابلو و یادداشت راهنما برای شما هم به پای آلمانی‌ها نمی‌رسند، خصوصاً با توجه به شلوغی جاهای دیدنی و توریستی و صف‌های طولانی هر کدام از آن‌ها، بهتر است از قبل برنامه‌ی گردش خود را مشخص کنید تا بعداً مجبور نباشید پرسان پرسان خود را به مقصدتان برسانید. اما سوال پرسیدن از فرانسوی‌ها این خاصیت را دارد که حتی اگر ایما و اشاره‌ی جوابشان فایده‌ای برای شما نداشت، از شنیدن زبان آهنگین و زیبای فرانسه سرمست شوید!
دیدن بهار در پاریس بی‌نظیر است، تابستانش زیباست و پاییزش رویایی. سفر پاریس سفری‌ست که شما تمام مدتش را در خیابان‌ها و گاهی صف‌ها هستید. برای همین دیدار از پاریس در زمستان به تحمل شما از سرما بستگی دارد. در عین حال شب سال نوی میلادی در پاریس فراموش نشدنی است.

هتل‌های پاریس به بد‌ستاره بودن معروفند. هتل‌های ٤ ستاره‌اش به اندازه‌ی دو ستاره‌ی شهرهای دیگر در نظر می‌آید. هتل‌ها به همان نسبت هم گرانند. هر چه هتل به منطقه‌ی یک و مرکز شهر نزدیک‌تر باشد، طبعاً گران‌تر است. خوبی ِ پاریس این است که شما تمام وقتتان را در خیابان‌ها و آثار دیدنی پاریس هستید و هتل چیزی نیست جز مکانی برای خواب. این که هتل‌تان در کنار ایستگاه مترو باشد کافیست. به صبحانه‌ی هتل هم فکر نکنید؛ کافه‌های پاریس کرواسان‌های محشری دارند و قهوه‌های بی‌نظیر. حتی طعم صبحانه‌های مک‌دونالد هم در پاریس متفاوت و خوب است. ورودی موزه‌ها و ایفل و سایر مکان توریستی خیلی زیاد نیست و به طور متوسط هفت الی هشت یورو می‌شود. یادتان باشد بودجه‌ای برای سوغاتی‌های پاریس کنار بگذارید، مجسمه‌های کوچک ایفل و سوغاتی‌های فروشگاه موزه‌ی لوور، یادگاری‌های خوبی از پاریس زیبا هستند.

توصیه می‌کنیم این‌ها را هم به خاطر بسپارید:
- پاریس شهر مد است. بسیاری از دفاتر اصلی مارک‌های معتبر کیف و کفش و لباس و عطر در پاریس است. هفته‌ی مد پاریس یک فستیوال دیدنی است. این فستیوال دو بار در سال، در اواخر ژانویه و اواخر سپتامبر در کاخ ورسای برگزار می‌شود.
- مولن روژ و لیدو، دو سالن تئاتر معروف در منطقه‌ی شمال شهر پاریس هستند. برنامه‌های تئاتر ترکیبی از تمام هنرهای نمایشی و موزیکال است. بلیط‌هایش گران (٨٠ یورو و به بالا) ولی بسیار پرطرفدارند. دیدن این برنامه‌ها، به‌خصوص لیدو چیزی‌ست که به تجربه‌اش می‌ارزد.
- اگر اهل سینما باشید یکی از سرگرمی‌هایتان می‌تواند پیدا کردن سکانس‌های آشنا در فیلمها باشد: میدان شارل دوگل در روز شغال، هرم لوور در داوینچی کد، سالن تئاتر مولن روژ در فیلم مولن روژ، و کتابفروشی شکسپیر و شرکا (تقریباً روبروی نوتردام) در چندین فیلم مختلف. حتی ممکن است با هر رستوران پاریسی به یاد موش ِ کوچک کارتون راتاتویی بیفتید. ضمناً به فروشگاه بزرگ فیلم و موزیکِ ویرجین در خیابان شانزه‌لیزه حتماً سری بزنید. پشیمان نمی‌شوید!
- اتوبوس‌های گردشگری پاریس برای موقعی که نمی‌دانید پاریس را از کجا شروع کنید و آن‌قدر برنامه در ذهن دارید که گیج شده‌اید راه حل خوبی است. توقف این اتوبوس‌ها فقط در مقابل آثار دیدنی پاریس ‌است و از بلیط اتوبوس و مترو کمی گران‌تر است: ٢٥ تا ٣٠ یورو برای مدت یک تا دو روز.
- بهترین منطقه برای گرفتن هتل مناطق ١ تا ١٣ است. ما گرفتن هتل در منطقه ١٧ و ١٨ را (و حتی گشت و گذار در شب را در این مناطق) به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. هر نقشه‌ای از پاریس داشته باشید، منطقه‌های شهر رویش مشخص شده اند.
- خرید کردن در پاریس متفاوت است. ارزان نیست، ولی اجناس زیبایی می‌یابید. گالری لافایت، منطقه‌ی لادفانس، برج مون‌پارناس و مرکز خرید میدان ایتالی از مراکز خرید معروف پاریس هستند.
- برای رفت و آمد در پاریس، کارت‌های پاریس ویزیت گزینه‌ی بسیار خوبی است. این کارت‌ها رفت و آمد با مترو، اتوبوس، قطارهای RER و آسانسور- قطارهای مونمارتر را در بر می‌گیرد و به صورت ١، ٢، ٣ و ٥ روزه وجود دارد. بلیت‌های یک‌طرفه (یک‌ساعته) را نیز از دستگاه‌های درون ایستگاه‌های مترو می توان تهیه کرد.

دیدنی‌های پاریس
- برج ایفل
- کلیسای نوتردام
- طاق نصرت
- موزه‌ی لوور
- خیابان شانزه‌لیزه
- میدان کنکورد
- باغ توئیلری
- قبرستان پرلاشز
- بلوار سن ژرمن و سن میشل، آبشار میدان سن میشل
- سکره‌کور و مونمارتر
- کاخ ورسای
- اپرای گارنیه
- موزه ژرژ پمپیدو
- شهر دیزنی
- کلیسای مادلین
- گالری لافایت – برج مون‌پارناس
- لادفانس (منطقه‌ی تجاری و مرکز برج‌ها و آسمانخراش‌های بلند؛ نیویورک ِ پاریس)
- مولن روژ، لیدو
- موزه‌ی جنگ
- باغ لوکزامبورگ
- کاخ الیزه ( مقر رسمی ریاست جمهوری)
- موزه‌ی اورسی


 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر