سیارک‌ها بیش از آنچه تصور می‌شد می‌توانند برای زمین خطرناک باشند !

mahdi km

افتخاری
2013-10-30
603
892
0
تهران
اور عمومی بر آن است که احتمال برخورد‌ شهاب‌سنگ‌ها و خرده‌سیارک‌ها به زمین بسیار کم است و برخورد‌های بزرگ با فاصله‌های چند میلیون سال اتفاق می‌افتند. باوری که یافته‌های جدید دانشمندان نادرستی آن را نشان می‌دهد.​

شبکه‌ای جهانی از آشکار‌سازهای صوتی که با هدف ثبت انفجار‌های اتمی داخل جوّ زمین فعالیت می‌کند، در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ توانسته ۲۶ انفجار بزرگ را داخل جوّ زمین ثبت کند که هیچ یک منشاء هسته‌ای ندارند، بلکه ناشی از انفجار خرده‌سیارک‌ها در جوّزمین بوده‌اند.البته تنها یکی از این ۲۶ انفجار، در چلیابینسک روسیه باعث خسارت و صدمه دیدن تعداد زیادی شد و توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. این برخورد ۶۰۰ کیلوتن انرژی آزاد کرد و زندگی ۱۰۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار داد (بمب اتمی اول در هیروشیما تنها ۱۵ کیلوتن انرژی آزاد کرده بود). به گفته فضانورد سابق ناسا و مدیر موسسه‌ی B-612، اِد لوو، بیشتر این انفجار‌ها ناشی از سیارک‌های کوچک و در ارتفاعات بالای اتمسفر بوده است، اما با توجه به فراوانی آن، احتمال برخوردهای بزرگی که توانایی تخریب یک شهر را داشته باشد به یک برخورد در هر قرن افزایش می‌یابد.موسسه‌ی B-612 (که نام خود را از سیاره‌ی اسرار‌آمیز شازده‌کوچولو در کتاب آنتوان‌ دوسنت‌‌ اگزوپری گرفته است) قصد دارد در سال ۲۰۱۸ تلسکوپی را برای پایش و شکار سیارک‌های خطرناک به مدار زمین ارسال کند. تلسکوپ این موسسه با نام «دیده‌بان» در ۵/۵ سال اول فعالیت خود، قادر خواهد بود که ۹۰ درصد از سیارک‌های نزدیک به زمین با قطر بالای ۱۴۰ متر و ۵۰ درصد از سیارک‌های با قطر ۴۰ متر را شناسایی کند. گفتنی است که سیارکی با قطر ۵۰ متر می‌تواند یک شهر را نابود کند (تصور کنید برخورد یک آپارتمان بزرگ با ۵۰ برابر سرعت صوت چه انرژی بزرگی آزاد خواهد کرد). اِد لوو با بیان این‌که شهاب‌سنگ چلیابینسک حدود ۲۰ متر بوده است، اندازه‌ی شهاب‌سنگ‌های خطرناک برای شهر‌ها را رو به کاهش می‌داند. به گفته‌ی او مهم نیست که بسامد این گونه برخوردها یک قرن، ۸۰ سال یا ۱۵۰ سال باشد. مهم آن است که همگان بپذیرند که این یک اتفاق نادر در چند میلیون سال نخواهد بود.شاید شما هم مثل من تا امروز فکر می‌کردید احتمال صدمه دیدن با یک شهاب‌سنگ، کمتر از احتمال تصادف با اتوبوس جهانگردی کارتون مورچه‌خوار باشد. ولی گویا خطر خیلی بیشتر از این‌ها است و بهتر است بیشتر مراقب بالای سر خود باشیم.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: zahra

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر