سنجاب زمینی قطب شمال مجرم جدید گرم کردن زمین

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


محققان به رهبری محقق «مرکز تحقیقاتی Woods Hole» در ماساچوست و طی پروژه‌ای موسوم به Polaris، دریافته‌اند گونه‌ای جونده به نام «سنجاب زمینی قطب شمال» احتمالا بیش از آنچه تصور می‌شد، در بروز گرمایش جهانی نقش دارد.





این بدین معناست که در آینده، دانشمندان مجبور خواهند بود نظریه‌هایشان حول تغییرات آب‌و‌هوایی ناشی از فعالیت انسان‌ها را تغییر دهند و بر تاثیرات جوندگان در این زمینه متمرکز شوند.


محققانی که در حال بررسی پرمافراست قاره قطب شمال بودند، دریافتند سنجاب‌های زمینی با تونل‌زنی در زمین‌های یخ‌زده، روند آزادشدن گازهای گلخانه‌ای به دام‌افتاده در آن‌ها را تسریع می‌بخشند.




تیم علمی حاضر در این مطالعه دریافت این جوندگان کوچک با تونل‌زنی لایه‌های باثبات خاک و بارورکردن آن‌ها با ادرار و مدفوعشان، موجب تجزیه مواد زیستی به دام‌افتاده در پرمافراست می‌شوند. این موضوع به نوبه خود باعث می‌شود دی‌اکسیدکربنی که در درون خاک منجمدشده گیر افتاده، به درون جو آزاد شود.


دانشمندان تخمین زده‌اند پرمافراست قاره قطب شمال دو برابر حجم کربن موجود در جو زمین را در دل خود جای داده است و ذوب‌شدن پرمافراست موجب آزادشدن حجم بزرگی از گازهای گلخانه‌ای می‌شود. این موضوع نیز به نوبه خود، به بروز تغییرات آب‌و ‌هوایی زمین می‌انجامد.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر