سفسطه های وزیر صنعت برای افزایش قیمت خودرو

Atash

افتخاری
2013-07-17
1,568
3,723
0





در حالی که بعد از تغییر و تحولات در وزارت صنعت و معدن و تجارت رویکردهای در حمایتی از خودروسازان در این وزارت خانه بیش از گذشته به چشم میخورد اکنون شاهد آن هستیم که نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت روی به مغالطه و سفسطه برای توجیه افزایش قیمت خودرو می آورد.
کد خبر: ۳۶۶۶۱۸​
تاریخ انتشار:​
۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵​
-​
24 December 2013​

324449_621.jpg
در حالی که بعد از تغییر و تحولات در وزارت صنعت و معدن و تجارت رویکردهای در حمایتی از خودروسازان در این وزارت خانه بیش از گذشته به چشم میخورد اکنون شاهد آن هستیم که نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت روی به مغالطه و سفسطه برای توجیه افزایش قیمت خودرو می آورد.


به گزارش «تابناک» وزیر جدید صنعت و معدن و تجارت که از همان شروع به کار خود در این وزارت خانه گویا علاقه خاصی به صنعت خودرو و حمایت از این صنعت نشان داده است در آخرین سخنان خود در این باره استدلالی را در حمایت و توجیه افزایش قیمت خودرو بیان کرده است که جای بسی شگفتی دارد.


البته این برای اولین بار نیست که وزیر صنعت صراحتاً حمایت خود را از افزایش قیمت خودروهای تولید داخل نشان میدهد. وی چندی پیش علناً اعلام کرد که مردم منتظر کاهش میلیونی قیمت خودرو نباشند و همچنین اشاره کرده بود: خودروسازان گفته ایم که قیمت خودرو را زیاد افزایش ندهند.


این اظهارات بلافاصله واکنشهای شدیدی در بین افکار عمومی و کارشناسان به وجود آورد تا جایی که وزارت صنعت و معدن و تجارت مجبور به اراپه توضیحاتی در این خصوص شد و مدتی نعمت زاده دیگر در خصوص قیمت خودرو اظهار نظر نکرد.


اما گویا رویکرد این وزارت خانه همچنان حمایت از خودروسازان با توجیه افزایش قیمت خودرو آن هم با هرگونه استدلال و منطق است و قرار نیست موضوع افزایش قیما خودرو برای نعمت زاده و خودروسازان یک گزینه حذف شده باشد و ایشان همچنان به دنبال میانبرها و کوره راههایی هستند تا دور از چشم افکار عمومی چراغ را برای افزایش بهای خودرو سبز کنند.


بر همین اساس نعمت زاده در آخرین اظهارات خود در خصوص وضعیت بهای خودرو اعلام کرده است: هم‌اکنون تولید خودرو به یک‌سوم سال 90 رسیده است، افزود: بنابرابن با این حجم تولید افزایش قیمت خودرو منطقی به نظر می‌رسد.


اما بگذارید کمی این منطقی را که وزیر صنعت از آن صحبت میکند واکاوی کنیم.


اشاره نعمت زاده به کاهش تیراژ تولید و در نتیجه افزایش قیمت به همان مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا باز میگردد که بر این اساس طبیعتاً کاهش عرضه در حالت افزایش تقاضا یا ثبات تقاضا منجر به افزایش قیمت میشود.


در نتیجه اولین نکته جالبی که باید در سخنان نعمت زاده مورد توجه قرار داد تغییر رویکرد و توجیه برای افزایش قیمت خودرو است. تا کنون توجیهات برای افزایش قیمت خودرو افزایش نرخ ارز و هزینه‌های تولید و مواد اولیه و مانند آن بود اما اکنون توجیه کاهش تیراژ تولید است.


حال بگذارید مغالطه و سفسطه ای که در این سخنان نهفته است را بیرون بکشیم. اصولاً مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا در شرایطی معنی دار و قابل استناد است که بازار آزد در خصوص یک کالا برقرار باشد نه در جایی که کنترل دولتی و قیمت گذاری از بالا صورت میگیرد.


فی الواقع قیاس نعمت زاده یک قیاس کاملاً مع الفارق است و در جایی که دولت مستقیماً در قیمت گذاری خودرو دست دارد و خود مجوز افزایش قیمت را صادر میکند صحبت از کاهش عرضه و تأثیر آن بر افزایش قیمت چگونه میتواند معنی داشته باشد؟


کاملاً مشخص که نعمت زاده با سفسطه سعی بر آن دارد که افزایش قیمت خودرو را توجیه کند. اما شاید لازم است به وی و «همکارانش» یاد آوری شود که زمانی میتوان از این منطق استفاده کرد که بازار خودرو آزاد و غیر انحصاری باشد که اولین لازمه آن بیرون رفتن دولت به شکل کامل از این صنعت و در پی آن خارج کردن آن از شبه انحصار با کاهش رویکردهای حمایتی همچون تعرفه واردات است.


حال سؤال اینجا است که آیا نعمت زاده و خودرو سازان این شرایط را برای تنفیذ استدلال خود پذیرا هستند یا خیر؟ آنگونه که از شواهد بر می‌آید این خط قرمز خودرو سازان و وزیر صنعت است. زیرا وی به صراحت اعلام کرده است که هنوز برای تغییر تعرفه واردات خودرو تصمیم گرفته نشده است و امروز هم رپیس سازمان توسعه و تجارت بر این امر صحه گذاشته. در حالی که قرار بر آن بود که از سال جاری سالانه ۵ درصد از تعرفه واردات خودرو کاسته شود.


حال چه کسی باید وزارت صنعت را در این خصوص بازخواست کند؟


از سوی دیگر سؤال اساسی‌تر در اینجا است که آیا مصرف کننده دلیل و علت کاهش تیراژ خودرو است که اکنون باید تاوان آن را پس دهد؟ در‌ واقع آیا وزیر صنعت متوجه این نکته نیست که از افزایش قیمتی سخن میگوید که مستقیماً بر مردم و مصرف کنندگان بار می‌شود آن هم در جایی که هیچ دخالتی در وضعیت صنعت خودرو نمیتوانند داشته باشند جز آنکه افزایش قیمت های گاه و بیگاه را تنها به این دلیل که دچار یک بازار شبه انحصاری در این حوزه هستند تحمل کنند؟


همه این‌ها اماره و نشانه ای از یک امر مسلم است: تلاش وزارت صنعت برای حمایتهای بی‌دریغ از صنعت خودرو حتی به قیمت فشار گذاشتن بر روی مصرف کنندگان. در این بین فقط جای سفسطه و استدلالهای عجیب و غریب خالی بود که گویا این مسیر هم افتتاح شده است.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر