سریال‌ها و مستندهای دفاع ‌مقدس در تلویزیون

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


سریال دولت مخفی به تهیه‌کنندگی حمید آخوندی و علیرضا جلالی، سال‌های دفاع مقدس و نیز اسارت رزمندگان ایرانی را در اردوگاه‌های بعثی به نمایش می‌گذارد. این سریال در دو مرحله صحنه‌های شهری و اردوگاه اسرا تصویربرداری شد که حسن برزیده کارگردانی فصل اول را به عهده داشت و فصل اردوگاه و اسارت را راما قویدل کارگردانی کرده است.
دولت مخفی در 28 قسمت زندگی اسرا در اردوگاه‌ها و چشم‌انتظاری خانواده‌ها را به صورت موازی به نمایش می‌گذارد و این سریال از پنجم مهر ماه در جدول پخش شبکه دو قرار می‌گیرد.




داستان دولت مخفی از زمان حمله عراق به ایران آغاز می‌شود و داستان این سریال در اردوگاه‌های اسرا ادامه پیدا می‌کند. پژمان بازغی، لاله اسکندری، سام درخشانی، علی اوسیوند، سعید داخ، مهدی صبایی، مهتاج نجومی، امیر آتشانی، مریم بوبانی، کاوه خداشناس، هادی قمیشی، مریم سلطانی، کریم خودسیانی، محمدرضا رهبری و ابراهیم برزیده از بازیگران سریال دولت مخفی هستند.
بازغی، بازیگر اصلی سریال دولت مخفی است و نقش سعید را بازی می‌کند که از جوانان جنوب کشور است و پدرش با شروع جنگ مفقود می‌شود. او برای نجات جان بقیه اعضای خانواده، آنها را به شمال کشور می‌برد، اما خودش به جبهه برمی‌گردد و مدام بین جبهه و شمال کشور در رفت و آمد است تا این که در عملیاتی به اسارت درمی‌آید و بعد از آن ماجراهای زندگی سعید در اردوگاه‌های عراقی به تصویر کشیده می‌شود.
لاله اسکندری نیز در این سریال دفاع مقدسی نقش پروانه را بازی می‌کند. سعید به پروانه علاقه‌مند است، اما هر بار که این دو نفر تصمیم به ازدواج می‌گیرند، اتفاقی مانع ازدواج آنها می‌شود. پژمان بازغی و لاله اسکندری پیش از این در سریال همچون سرو نیز نقش یک زوج در دوران دفاع مقدس را بازی کردند. سریال دولت مخفی در شهرهای مختلفی تصویربرداری شده است که از آن جمله می‌توان به منطقه پرند در رباط کریم، شمال و جنوب کشور، تهران و شهرک سینمایی دفاع مقدس اشاره کرد.
کیمیا برای سال آینده
تصویربرداری سریال تلویزیونی کیمیا به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی با موضوع دفاع مقدس ادامه دارد. این سریال که براساس فیلمنامه‌ای از مسعود بهبهانی‌نیا برای پخش از شبکه دو ساخته می‌شود، درباره زنی به نام کیمیاست که زندگی‌اش در سه دوره روایت می‌شود. بخش‌هایی از این سریال زندگی کیمیا در دوران دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد که اتفاقات آن در جنوب کشور و در خرمشهر رخ می‌دهد. به گفته محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده سریال کیمیا در این بخش از سریال به مقاومت مردم خرمشهر و دلاوری‌های فرماندهان اشاره می‌شود.
این سریال در مرحله اول زندگی کیمیا را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد، در مرحله دوم به زمان جنگ می‌پردازد و مرحله سوم، زندگی این زن در دوران معاصر را به نمایش می‌گذارد. حامد بهداد در این سریال ایفای نقش یکی از فرماندهان دفاع مقدس را به‌ عهده دارد.
در این سریال، مهراوه شریفی‌نیا نقش کیمیا را بازی می‌کند و بعد از سال‌ها این بازیگر در کنار مادرش آزیتا حاجیان در نقش یک مادر و دختر ظاهر می‌شوند. از دیگر بازیگران این مجموعه می‌توان به نیکی کریمی، حسن پورشیرازی، پوریا پورسرخ، آرش مجیدی، سیدمهرداد ضیایی، رضا توکلی، علی شادمان، عطا عمرانی، امیر کاظمی، کاظم هژیرآزاد، حسین توشه، کورش زارعی، شهین تسلیمی، آشا محرابی، سودابه بیضایی و فریبا طالبی اشاره کرد.
طبق برنامه‌ریزی، تصویربرداری سریال کیمیا تا پایان سال طول خواهد کشید و این سریال سال آینده از شبکه دو پخش خواهد شد.
متولی ساخت سریال‌های دفاع مقدس سیما فیلم است. این مرکز سریال‌های شهید چمران، زندگی محمد متوسلیان و شهید باکری را در دستور کار دارد که در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد. سریال شهید چمران به کارگردانی جلیل سامان آمادگی آغاز پیش تولید را دارد.
زندگی شهید احمد متوسلیان به نویسندگی داوودی در مرحله نگارش است. زندگی شهید باکری هم مراحل تحقیق و نگارش را سپری می‌کند. سریال حماسه میشان هم در شبکه یک به تهیه‌کنندگی رامین عباسی‌زاده ساخته می‌شود که فیلمنامه آن در مرحله نگارش قرار دارد.
شبکه افق پخش 18 مستند را برای این هفته در نظر گرفته که ساعت 19 و 30 دقیقه به نمایش درمی‌آید.
مستند اقلیم سرخ (خرمشهر) روایتگر توضیحات شهید جهان آرا درباره مقاومت خرمشهر در مصاحبه تلویزیونی است. این مستند تصاویری از گذشته و حال خرمشهر ارائه می‌کند و اتفاقات مهم دوران دفاع مقدس در این منطقه را به تصویر می‌کشد. مستند شاهرخ درباره فردی به نام شاهرخ ضرغام، یکی از خلافکاران تهران است که بعد از انقلاب مجذوب امام خمینی (ره) شده و متحول می‌شود. وی با شروع جنگ عازم جبهه و در یکی از عملیات‌ها مفقودالاثر می‌شود.
مستند باید دوباره دید (نان جنگ) اختصاص به گفت‌وگو با تعدادی از مردم ساوجبلاغ دارد که در سال‌های دوران دفاع مقدس به جمع‌آوری کمک‌های مردمی مشغول بودند.
مستند قصه‌هایی از سرزمین خرداد در سه قسمت به بررسی فداکاری‌هایی که در زمان دفاع مقدس از سوی مردم و جوانان شهر ورامین صورت گرفته، می‌پردازد. این مستند به خانواده سلمانیان، زندگی و شهادت کریم و رحیم کدخدایی از زبان مادرشان و زندگی آزاده‌ای به نام محسن معصوم‌شاهی می‌پردازد.
عده‌ای از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در مستند بالای بلند از خاطرات این دوران در شهر تاریخی سرپل ذهاب می‌گویند.
خانواده، نزدیکان و دوستان شهید حسن آبشناسان هم از زندگی این شهید در مستند شیر صحرا می‌گویند. مستند اقلیم سرخ (آبادان) هم تصاویری از گذشته و حال شهر آبادان ارائه می‌کند و درباره شکستن حصر آبادان و نقش دریاقلی سورانی در پیروزی انقلاب می‌گوید.
مستند سردار اروند هم روایتگر زندگینامه شهید حسن یزدانی است. مستند «باید دوباره دید» (ننه قربون) روایتگر ایثارگرانی است که در پشت جبهه فعالیت می‌کردند. مستند پرده آخر درباره شهید محمدرضا شفیعی است که پس از 16 سال پیکر کاملا سالم او را به کشور می‌آورند. خاطرات عکاسان سال‌های دفاع مقدس هم در مستند عکس برابر اصل روایت می‌شود. مستند عروس خفته هم درباره جمعی از جانبازان سال‌های دفاع مقدس است. مستند «سرباز ای ـ 4» درباره موفقیت‌های جانباز نابینا با نام حسن‌علی غدیری است. صحبت‌های گروهی از مسلمانان مغرب، الجزایر، سودان و بحران که برای بازدید به مناطق عملیاتی دفاع مقدس در جنوب ایران آمده‌اند در مستند آسمان منتظر ماست شنیده می‌شود. مستند فکه معبری به آسمان درباره منطقه فکه در سال‌های دفاع مقدس است. مستند پا برای پرواز درباره پدر خانواده‌ای است که جانباز دفاع مقدس است.
شبکه افق سه فیلم داستانی خانه‌ای کنار ابرها، شیخ شریف و دیگر هیچ نبود را هم برای پخش در هفته دفاع مقدس در نظر گرفته است. قاب‌های ماندگار و تاریخ جنگ دو برنامه کوتاه است که در این ایام از شبکه افق پخش می‌شود. (جام‌جم)

سریال کیمیا سریال دولت مخفی
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر