ریزگردهای ماسه ای و نمکی، تهدیدی برای آینده زیست محیطی حوضه دریاچه ارومیه

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
81482848-6234973.jpg



هادی بهادری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: باید کاری کنیم که دریاچه خشک نشود چرا که هم اکنون با خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه، ماسه های اطراف به سمت بیرون، پیش روی داشته اند.


وی اضافه کرد: اگر در سالهای آینده کاری در این خصوص نکنیم، جاده ارومیه - سلماس با ماسه های سطح دریاچه پوشانده شده و حتی در دیگر مناطق نظیر میاندوآب و مناطق شرقی نیز با همین پدیده روبه رو می شویم.


وی با اشاره به اینکه خطرات زیست محیطی حاصل از ریزگردهای ماسه ای بسیار کمتر از ریزگردهای نمکی است اظهار کرد: ریزگردهای نمکی، مشکلات اقلیمی بسیار بیشتری را در محیط اطراف دریاچه ایجاد می کنند.


معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به این معضلات، باید از نگاه سیاسی به دریاچه ارومیه پرهیز کنیم و تمام مردم، مسئولان، صاحبنظران، کارشناسان و رسانه ها اهتمام خود را به حل مشکلات دریاچه ارومیه و جلوگیری از خشک شدن آن در سالهای آینده معطوف کنند.


بهادری به توجه ویژه و خاص دولت تدبیر و امید به موضوع احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم در آبان ماه امسال، بیش از هفت هزار و 260 میلیارد ریال برای هزینه کردن در راستای احیای این دریاچه تصویب کرده که از این میزان حدود 18 درصد ابلاغ شده است.


وی افزود: از یک هزار و 210 میلیارد ریال بودجه ابلاغی نیز 20 درصد تخصیص داده شده و تخصیص دوم نیز در آستانه تصویب است.


وی اظهار کرد: انتقال آب حوضه به حوضه و حفظ آب حوضه دریاچه ارومیه دو راهبرد کلی احیای دریاچه ارومیه است که در این خصوص برنامه های مهمی مطالعه، تصویب، ابلاغ و اجرایی شده اند.


معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: در بخش انتقال آب، از سدهای چپرآباد و سیلوه و همچنین رودخانه زاب فعالیت هایی انجام شده ولی نباید در انتظار تاثیر بسزای این امر در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه باشیم.


بهادری گفت: مهمترین موضوع در راستای احیای دریاچه ارومیه، حفظ آب موجود در حوضه در راستای احیاست و باید مواردی نظیر صرفه جویی های آب را در بخش های مختلف به ویژه بخش کشاورزی مورد اهتمام قرار دهیم.


وی افزود: جلوگیری از برداشت های غیرمجاز، اجرای پروژه فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی وضعیت موجود و نیازهای آبی دریاچه ارومیه به مردم منطقه، ساماندهی چاههای اطراف دریاچه ارومیه، نصب کنتور هوشمند روی چاهها، استفاده از روش های نوین آبیاری نظیر قطره ای و بارانی، تهیه نقشه کاداستر منطقه، برنامه ریزی در راستای برداشت نمک های طعام، پتاس و منیزیم با هدف اقتصادی و کاهش میزان نمک دریاچه، لایروبی انهار و رودخانه های اطراف دریاچه ارومیه و تلاش برای کاشت گونه های غیر آب بر کشاورزی نظیر پسته، زعفران و سنجد در حوضه آبریز دریاچه از جمله پروژه هایی هستند که برخی از آنها اجرایی شده و برخی نیز در آستانه اجرا قرار دارند.


وی اضافه کرد: در روزهای گذشته عملیات رهاسازی نزدیک به 170 میلیون مترمکعب آب سدهای سه گانه در جنوب آذربایجان غربی به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده که تا پایان اسفند ماه این میزان آب وارد دریاچه می شود.


دریاچه ارومیه از 18 سال گذشته با مشکلات جدی خشکسالی مواجه شده و در حال حاضر از تراز حداکثری 32 میلیارد مترمکعبی و اکولوژیک 14 میلیارد مترمکعب، حدود دو میلیارد مترمکعب آب دارد.


دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان به شمار می رود.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر