ريش مردان ، حجاب زنان و اسامی اسلامی، ممنوع!

روشنک m

مدیر تالار اسرار خانه داری
2013-12-01
1,103
1,110
0
رستم قل اف در خیابان های خجند در تاجیکستان راه می رفت که نیروهای پلیس او را بازداشت و به مرکز خود منتقل کردند. در هنگام خروج ،‌ دیگر از ریش خبری نبود زیرا نیروهای پلیس آن را برخلاف میلش تراشیده بودند.

91264_553.jpg


طی ماههای اخیر، دولت سکولار تاجیکستان به بهانه های عجیب و غریب، نه تنها ریش مردانه ، حجاب زنان و حج را ممنوع کرده، بلکه اعلام کرده که به بهانه مبارزه با تروریست از نامگذاری اسامی عربی اسلامی بر روی نوزادان جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش انتخاب ؛ خبرگزاری فرانسه نوشت: رستم قل اف در خیابان های خجند در تاجیکستان راه می رفت که نیروهای پلیس او را بازداشت و به مرکز خود منتقل کردند. در هنگام خروج ،‌ دیگر از ریش خبری نبود زیرا نیروهای پلیس آن را برخلاف میلش تراشیده بودند.

مقامات این کشور دارای اکثریت مسلمان، برای مقابله با آنچه «نفوذ فزاینده افراطیون مذهبی» خوانده اند، چنین تدابیری را اتخاذ کرده اند که از آن جمله می توان تراشیدن اجباری ریش ،‌محدودیت ها برای حج یا تبلیغات علیه حجاب اسلامی ،‌اشاره کرد!

نگرانی مقامات تاجیک مستند به یک رقم است : 300 تن از شهروندان این کشور در درون داعش و گروه های افراطی وابسته مبارزه می کنند.

بنابراعلام دولت ،‌دست کم 50 تن از این افراد از آغاز جنگ در سوریه کشته شده اند.

رستم قل اف ،‌وبلاگ نویس مشهور تاجیک ،‌در نامه سرگشاده ای به امامعلی رحمان رئیس جمهوری فقیرترین جمهوری سابق شوروی در آسیای مرکزی نوشت :« اگر من بخواهم براساس مقدار مویی که در این اتاق مرکز پلیس وجود داشت ، قضاوت کنم ،‌آنها ریش حدود 200 تا 250 تن را پیش از من تراشیده بودند.»

به عقیده برخی از مسلمانان باتقوا ،‌گذاشتن ریش مانند ریش حضرت محمد(ص)، صرفا تکلیف مذهبی است ‌،‌تکلیفی که برخی اوقات همچنین گروه های اسلامی افراطی به اعضای خود تحمیل می کنند.

وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه می گوید: بنابراین نیروهای پلیس تاجیکستان به رستم قل اف توضیح دادند که داشتن ریش با سیاست حکومتی مغایرت دارد و او را تهدید کردند در صورتی که اجازه ندهد ریشش را بتراشند ،‌به زور و با کتک این کار را خواهند کرد.»

سخنگوی وزارت کشور تاجیکستان به نوبه خود این مسئله را که دولت منشا این تراشیدن ریش افراد است تکذیب کرد و گفت نیروهای پلیس فراتر از دستوری که به آنان داده شده است عمل کرده اند.

وی در عین حال تایید کرد پلیس می تواند به جوانانی که ریش دارند نزدیک شود تا مطمئن شود آیا آنان مراقبت وضع خود هستند و بهداشت شخصی درستی دارند یا خیر.

مسلمانان تاجیک درعین حال از زمان انتخابات پارلمانی بحث برانگیز مارس که در آن حزب حاکم یعنی حزب دمکراتیک مردمی تاجیکستان با آرا گسترده ای به پیروزی رسید ، از سرکوب فزاینده در این کشور گلایه دارند.

مخالفان دولت تاجیکستان را به استفاده ابزاری از دین و استفاده از روحانیون مساجد تحت کنترل خود برای شوراندن مردم علیه مخالفان متهم می کنند. به این ترتیب مخالفان اسلامگرای میانه رو ( حزب نهضت اسلامی تاجیکستان)‌، ‌اکنون دیگر نماینده ای در پارلمان ندارد.

مقامات تاجیک به نوبه خود اطمینان می دهند از اسلام به ویژه با ساخت بزرگترین مسجد آسیای مرکزی با ظرفیت 100 هزار نفر حمایت می کنند اما در عین حال با رفتن اتباع خود به سوریه مبارزه می کنند.

در واقع ، سال گذشته ، پنج جوان تاجیک در ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد ، گذرنامه های خود را در سوریه سوزاندند.

علاوه بر این ،‌کمیته مسایل مذهبی و فرهنگی تاجیک به تازگی برای افراد زیر 35 سال ثبت نام برای مناسک حج را در فهرست های تحت کنترل مقامات ،‌ممنوع کردند.

مقصود الله ، بازاری 31 ساله حومه دوشنبه با تاسف می گوید:« هر روز ،‌من دعا می کنم تا بتوانم از مکان های مقدس زیارت کنم اما مقامات رویاهای من را خراب کرده اند.»

بیش از 6000 تاجیک هر سال مناسک حج را انجام می دهند که یک سوم آنان کمتر از 35 سال دارند.

فلیکس کورلی Félix Corley سردبیر گروه موسوم به « فروم نیوز 18 سرویس» Forum 18 News Service که آزادی عبادی در این جمهوری سابق شوروی را بررسی می کند، این پرسش را مطرح می کند:«آیا این تصمیم را باید مقامات دولتی که همه فعالیت های مذهبی را در کشور کنترل می کنند اتخاذ کنند و یا جامعه مسلمانان خود این کار را انجام دهد؟»

وی خاطر نشان می کند:« همه در هر سنی حق دارند که اعمال دینی را انجام دهند.»

کورلی می گفت تاجیکستان همچنین حضور عمومی افراد زیر 18 سال را در فعالیت های مذهبی ممنوع می کند.

امامعلی رحمان، ‌مرد قدرتمند تاجیکستان ،‌که رهبری نبردهای دولت را علیه ائتلافی از اسلامگرایان و نیروهای لیبرال در طول جنگ داخلی پنج ساله برعهده داشت ، ‌بارها از نفوذ افراطیون خاورمیانه در کشورش ابراز نگرانی کرده است . این جنگ داخلی در سال 1997 پایان یافت.

مارس ، او از افزایش پوشش حجاب زنان تاجیک که در کشورهای اسلامی مرسوم است اما به گفته وی « هرگز در تاجیکستان حتی در مراسم خاکسپاری وجود نداشته است »، گلایه کرد .

در پاسخ ، شهردار دوشنبه اعلام کرد مقامات اطمینان می دهند که دیگر چادر از خارج وارد نشود و در مغازه ها نیز به فروش نرسد.

اسامی اسلامی هم ممنوع!

دولت تاجیکستان در راستای اقدامات ضد اسلامی خود پیش نویس قطعنامه ممنوعیت نامگذاری اسامی عربی بر نوزادن را بررسی می کند. این روزنامه به نقل از «جلال الدین رحیموف» سخنگوی اداره ثبت الاحوال نوشت: «امام علی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان برای بررسی لایحه قانونی جلوگیری از نامگذاری عربی بر روی نوزادن دستور بررسی داده است.
وی گفت:براساس این قانون هرگز اجازه گذاشتن اسامی نامتعارف یا عجیب و مشتق از اصل عربی داده نمی شود و هدف از آن جلوگیری از نامگذاری اسامی عربی بر روی افراد است.
این روزنامه تاکید کرد: انتظار می رود که این تصمیم تنها برای برای نوزادان تازه متولد شده نباشد، چرا که برخی از اعضای پارلمان از شهروندان تاجیکی که نام عربی دارند، خواستند تا اسامی خود را به اسامی تاجیکی تغییر دهند و وزارت دادگستری به کسانی که نتوانستند اسم غیر عربی برای کودکانشان انتخاب کنند، کمک کنند.
روزنامه «اکسپرس تریبون» نوشت: دولت سکولار تاجیکستان می ترسد که در کشوری که نزدیک به 90% آنها مسلمان هستند، اسلام به سرعت در روستاهای فقیر رشد کند.

 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر