روش های کاهش اشتها : دوست دارید کم اشتها تر شود؟

mojtaba_br

همراه نمونه
2015-09-21
406
41
0
روش های کاهش اشتها : دوست دارید کم اشتها تر شود؟
گاهی اوقات گذشتن بر از برخی غذا های خوشمزه بسیار سخت تر از هر کاری می شود. بسیار سخت است در مقابل تعارف دیگران به شیرینی ، بستنی و تنقلات بگوییم «اشتها ندارم!»
بله. همه چیز از همین کلمه ی «اشتها» شروع می شود.
این مقاله مخصوص افرادی می باشد که می گویند اشتهایشان همیشه زیاد است و مدام شیرینی و غذا می خواهند. این افراد همیشه میل به غذا و خوراکی ها دارند. البته برای صحبت در مورد کنترل اشتها می بایست ابتدا تفاوت میان اشتها و گرسنگی را بهتر بدانیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با
و ی بهتین همراه باشید…


دكتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استادیار دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران فرق گرسنگی و اشتها را اینطور می گوید: «گرسنگی یك منشأ فیزیولوژیك دارد، یعنی بر اثر كاهش قندخون به وجود می ‌آید و نشانه‌ هایش ضعف و بی حالی و خستگی است. اما اشتها منشأ روانی دارد و تعریفش هم تمایل به خوردن غذایی خاص است؛ مثلا ممكن است فردی ناهارش را خورده باشد و هیچ احساس گرسنگی هم نداشته باشد ولی ناگهان دوستی وارد می ‌شود و پیشنهاد خوردن دسر یا بستنی را می ‌دهد و این فرد با وجود سیری، تمایل به مصرف آن دارد كه این یك مساله كاملا روانی است نه یك نیاز فیزیولوژیكی.»
پس پیش از هر کاری لازم است معیین کنیم میلمان یه غذا واقعی است یا کاذب.

افزایش وعده های غذایی
">افزایش وعده های غذایی برای کاهش اشتها

بدون شک هر کس با اثرات پر خوری کم و بیش آشنایی دارد.مهم ترین ضرر پرخوری چاقی می باشد. چاق بودن هم می تواند باعث دیابت ، سرطان ، سکته و … شود. پس باید کار کنیم که کالری اضافه به بدن وارد نشود. این کار را می توان به وسیله ی مبارزه با اشتهای زیاد یا مهار احساس گرسنگی انجام دهیم. توصیه ی دکتر مظهری به کسانی که خیلی زود گرسنه می شوند افزایش وعده های غذاییشان می باشد: « سه وعده غذایی و سه میان وعده » برای مثال برخی از افراد صبحانه نمی خورند تا ناهار حسابی گرسنه شوند. اما در عین حال تا رسیدن زمان ناهار مدام با شکلات ، بیسکوییت و شیرینی به دنبال رفع گرسنگی شان هستند. این کار موجب ورود کالری زیادی به بدن می شود.
اما در مقابل زیاد کردن وعه های غذایی البته با حجم کنترل شده ، فرصت گرسنگی شدید را از بدن می گیرد. فواصل زمانی بین این وعده ها و میان وعده ها نیز باید منظم باشد. لازم به تذکر است که باید غذا را با آرامش و زیاد بجوند. دکتر مظهری غذا های آماده و فست فود ها و تنقلات را یکی دیگر از دلایل گرسنگی های کاذب می داند. او در این مورد می گوید: «وقتی یك نوجوان، یك بسته چیپس 50 یا 70 گرمی را می ‌خورد، چیزی حدود700 كیلوكالری یعنی معادل یك سوم یا نصف كالری موردنیاز روزانه یك مرد یا زن بالغ را گرفته ولی سیر نشده است. این نوجوان یك ساعت بعد گرسنه می ‌شود و باید دوباره غذا بخورد و همین باعث اضافه وزنش می‌ شود.»


میوه، بهترین راه حل
چه جور غذاهایی باید مصرف كرد كه زود به زود گرسنه نشویم و در ضمن اضافه وزن هم پیدا نكنیم؟ دكتر مظهری یك رژیم متنوع و كامل را به این افراد پیشنهاد می ‌كند كه شامل همه گروه‌های اصلی غذایی می ‌شود:
“شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزی و میوه، تخم مرغ و گوشت‌های قرمز و سفید به حد تعادل باید در رژیم غذایی این افراد باشد، البته بهتر است كه میوه و سبزیجات را در وعده ‌های مختلف غذایی زیادتر كنند چون این گروه كالری كمتری دارند. مثلا با صبحانه مقداری خیار و گوجه ‌فرنگی و میوه فصل مصرف كنند.
میوه‌ها را بهتر است به صورت كامل بخورند نه آب میوه، چون میوه كامل حجم بیشتری دارد و احساس سیری بیشتری نسبت به آبش به وجود می ‌آورد. همراه با ناهار سبزی خوردن یا سالاد كاهو بدون سُس بخورند. عصرانه یك وعده میوه كامل و همراه با شام هم سبزی استفاده كنند. وارد كردن میوه و سبزی به رژیم غذایی از احساس گرسنگی كم می ‌كند و در عین حال به دلیل كم كالری بودن، به كاهش وزن هم كمك می‌ كند.” اما با رعایت همه این چیزها، باز هم یك وسوسه اساسی می‌ ماند و آن اشتها است كه باید مهارش كرد.

كم بخور، همیشه بخور!

كم بخور، همیشه بخور!
اشتها قسمت روانی داستان است و در صورتی که به درستی مدیریت نشود می تواند کار دست آدم بدهد. عادت هایی از قبیل خوردن شیرینی ، شکلات ، بستنی و دسر های خامه ای و کارامل پس از غذا همچنین میل به نوشابه و فست فود یکی از عمومی ترین ها در میان اشخاص است. البته این تذکرات به این معنا نیست که روی تمام خوراکی های خوش مزه خط قرمز بکشید. دکتر مظهری در این مورد می گوید: «من با مبارزه صد در صد با اشتها هم موافق نیستم ولی باید سعی كرد كم كم آن را تحت كنترل درآورد. مثلا وقتی هوس شكلات یا دسرخامه‌ای می ‌كنید، یك دفعه ننشینید یك بسته شكلات یا یك لیوان دسرخامه ‌ای را بخورید، بلكه می ‌توانید دو سه قاشق بخورید تا این هوس از بین برود. اینها عادات‌ های غذایی بدی هستند كه واقعا نتیجه خوبی ندارند و ما نباید هرچیزی را كه دلمان می ‌خواهد بخوریم. البته اگر كسی اشتهای زیادی به این‌ جور مواد خوراكی دارد می ‌تواند به متخصص تغذیه مراجعه كند تا او میزان كافی و بی خطر مصرف هر كدام از این خوراكی ‌ها را بر اساس انرژی مورد نیاز بدنش برایش محاسبه كند.»
البته دکتر مظهری در مورد مکمل ها و قرص هایی که برای از بین بردن اشتها در بازار به فروش می رسند می گوید: «این محصولات در حقیقت گرسنگی را كاهش می‌ دهند نه اشتها را. اینها از طریق تداخلاتی كه در سیستم هضم و جذب ایجاد می‌ كنند كاهنده گرسنگی هستند كه البته جذب مواد مغذی را هم مختل می‌ كنند و برای همین ما این محصولات را در حالت كلی توصیه نمی ‌كنیم.»
کلینیک زیبایی -
- لیزر مو
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر