روزه داران پیش از آغاز ماه رمضان مصرف چای خود را کاهش دهند

Nafas

افتخاری
2014-03-18
687
697
0
تهــــــــــــران
تهران-ایرنا-رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری با بیان اینکه سردردهای صبحگاهی یکی از مشکلات شایع در روزهای آغاز ماه مبارک رمضان است،توصیه کرد: روزه داران چند روز پیش از شروع ماه رمضان مصرف روزانه چای و قهوه خود را کاهش دهند تا سیستم عصبی مرکزی آنها به میزان کمتری از دریافت کافئین عادت کند.


81213460-5782196.jpg


به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،دکتر منصور رضایی به مصادف شدن ماه رمضان با فصل گرما و تابستان، یکی از مسایل مهم تغذیه ای در این ماه را عمل تعریق ومدیریت مصرف آب در افراد دانست.

وی افزود: افراد می توانند در روزهای پایان ماه شعبان به صورت منظم صبحانه مصرف کنند تا به خوردن سحری عادت کرده و همچنین کالری غذای مصرفی را در وعده ناهار خود کاهش دهند.

رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری، با اشاره به طولانی بودن زمان گرسنگی(اذان صبح تا اذان مغرب) در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: افراد باید در این ماه مدیریت مصرف آب ، مایعات و اطلاعات کافی تغذیه ای داشته باشند.

رضایی توصیه کرد، روزه داران میزان دریافت منابع غذایی فیبردار نظیر غلات کامل(نان سنگک و بربری)، حبوبات خیسانده شده، غلات و حبوبات، آجیل تازه و بی نمک، انواع سالاد و میوه و سبزی را در وعده سحری افزایش دهند.

وی با بیان اینکه مصرف غذاهای پرچرب ( نظیر کله پاچه و حلیم) و سرخ کردنی باعث افزایش عطش در طول روز در ماه مبارک رمضان می شود گفت: بهتر است افراد مصرف غذاهای مدر(ادرار آور)، نظیر چای و قهوه را در وعده سحری کاهش دهند و از خوردن غذاهای فست فود و شور نظیر سوسیس، کالباس، تن ماهی و غذاهای کارخانه ای پرهیز کنند.

عضو عیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب که مصرف ادویه جات، زرد چوبه و فلفل در وعده سحری عطش آور است اظهار کرد: روزه داران باید سعی کنند غذاهای خود را با مواد ترش مزه طبیعی نظیر نارنج، آبغوره، لیمو ترش خوش طعم کنند تا اینکه بخواهند آنها را با نمک، روغن و ادویه جات طعم دار کنند.

رضایی توصیه کرد، روزه داران باید برای جبران مواد معدنی از دست رفته در تعریق روزانه از مواد غذایی غنی از املاح نظیر انواع میوه و سبزیجات، ماست و دوغ کم نمک استفاده کنند .

وی افزود: افراد باید در وعده سحری استفاده از مواد نشاسته ای نظیر نان کامل، حبوبات، انواع آش و سوپ را جایگزین استفاده از قندهای ساده ای نظیر قند، شکر، شربت وشیرینی کنند.

رییس اداره تغذیه مرکز مسیح دانشوری با بیان اینکه شروع افطار باید با مصرف مایعات ولرم همراه با مواد قندی و مغذی باشد گفت: چای و عسل، چای شیرین، چای و خرما، شیر و عسل، شیر و خرما از جمله مایعاتی هستند که می توان افطار را با آنها آغاز کرد .

وی تاکید کرد: علی رغم گرمای شدید هوا افراد باید از مصرف مایعات سرد و یخ زده در ابتدای افطار پرهیز کنند.

رضایی با بیان اینکه افطاری باید جزو وعده های سبک باشد و با فاصله ای به شام برسد اظهار کرد: وعده شام باید سبک باشد به عنوان مثال موادی با پایه ماست نظیر کته و ماست، تخم مرغ، آجیل، انواع کوکوها، ماکارونی، انواع آش، سوپ و فرنی، خورش کم چرب با مصرف محدود برنج توصیه می شود.

رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری همچنین توصیه کرد، افراد در وعده افطاری استفاده از مواد قندی سالم مثل خرما، عسل، شیره انگور را جایگزین مصرف قند، شکر و زولبیا و بامیه کنند.

وی در پایان یبوست را به عنوان یکی از مشکلات روزه داران در ماه مبارک دانست و گفت: بروز یبوست به علت کاهش تحرک، کاهش مصرف مایعات در طول روز و کاهش مصرف فیبرها رخ می دهد .

به گفته رضایی برای پیشگیری یبوست پیاده روی بعد از افطار و قبل از سحر در پیشگیری از یبوست بسیار موثر خواهد بود

__________________

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: zahra

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر