رده‌بندی نرم افزار شبکه‌های اجتماعی از نظر امنیت؛ تلگرام در رتبه‌ی آخر!

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


به‌تازگی لیست جالبی منتشر شده است که چهار نرم افزار محبوب در بین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی را از نظر سطح امنیت و رخنه‌های امنیتی بررسی کرده است و آنها را رده‌بندی کرده است. شاید مشاهده‌ی سه مورد اول لیست برای خیلی از شما عزیزان چندان عجیب نباشد، اما مطمئنا برای ما و شما که اکثرمان در ایران زندگی می‌کنیم و از (Telegram) به‌صورت روزانه استفاده می‌کنیم، مشاهده‌ی این اپلیکیشن در رده‌ی آخر از نظر امنیت احتمالا این لیست بسیار تعجب‌آور و البته ترسناک باشد!


طبق موارد آورده شده در این لیست، تلگرام ضعیف‌ترین نرم افزار از نظر امنیت و قابلیت نفوذ شناخته شده است و این به معنای آن است که اطلاعات کاربری و پیام‌های تمام کاربران این شبکه‌ی اجتماعی در خطر بوده و از آنجا که اکثر جامعه‌ی کاربری آن را ایرانیان عزیز تشکیل می‌دهند، این موضوع برای کشور ما به موضوع جدی‌تری هم تبدیل می‌شود. پس بیایید ابتدا سه مورد اول این لیست را بررسی کنیم و بعد هم به سراغ ضعیف‌ترین آنها یعنی تلگرام دوست‌داشتنی خودمان برویم!


این نکته را هم باید بدانید که قابلیت هک کردن و سرقت پیام‌ها در بین راه و خوانده شدن آنها توسط کاربرانی به غیر از فرستنده و گیرنده، فاکتور اصلی برای تهیه‌ی این لیست بوده است. در واقع امروزه خیلی از شبکه‌های اجتماعی مطرح از الگوریتم‌های پیشرفته‌ی ریاضی برای کدگذاری پیام‌ها استفاده می‌کنند و این کلیدها تنها در اختیار فرستنده و گیرنده‌ی آن پیام خواهد بود تا هیچکس حتی توسعه‌دهنده‌ی آن نرم افزار و آن الگوریتم کدگذاری، در پروسه‌ی ارسال و دریافت آن پیام نتواند دخالت و دخل و تصرفی داشته باشد.





بهترین از لحاظ امنیت: نرم افزار (Signal)


نرم افزار سیگنال را شاید خیلی از شما عزیزان نشناسید، دلیل این امر هم آن است که مدت زمان بسیار کوتاهی از عرضه‌ی این نرم افزار ارتباطی می‌گذرد و بین کاربران ایرانی هنوز شناخته نشده است. بهتر است بدانید که نرم افزار سیگنال از لحاظ سطح امنیتی، بهترین نرم افزار موجود در بازار این دسته از ابزارهای ارتباطی محسوب





رتبه‌ی دوم از لحاظ امنیت: نرم افزار WhatsApp


نرم افزار واتس اپ بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد و خیلی‌ها از آن به‌عنوان محبوب‌ترین نرم افزار ارتباطی به‌خصوص در کشورهای اروپایی و آمریکایی نام می‌برند. شاید سطح امنیت واتس اپ به‌اندازه‌ی سیگنال نباشد، اما از آنجا که فراگیری بسیار بیشتری از سیگنال دارد، شما را قادر می‌سازد که بدون اینکه نیازی به شناساندن نرم افزار به دوستان و آشنایان خود و مجاب کردن آنها برای دانلود و نصب آن باشید





یک انتخاب قابل قبول از لحاظ امنیت: نرم افزار (iMessage)


سرویس پیام‌رسانی اختصاصی اپل یا همان آی‌مسیج که به‌صورت پیشفرض بر روی تمام آیفون‌های اپل نصب شده است، یکی دیگر از گزینه‌های قابل قبولی است که کاربران می‌توانند از آن بهره ببرند. البته پروتکل‌های امنیتی این سرویس توسط خود اپل توسعه یافته و کمی از استانداردهای روز جهان عقب‌تر است؛ این عقب بودن به حدی است که حتی ممکن است باعث نفوذپذیری افراد خرابکار به این سرویس بشود.





‼️از این اپلیکیشن دور شوید: نرم افزار تلگرام


شاید برایتان عجیب و البته شوکه کننده باشد که نرم افزار محبوبتان را در انتهای این لیست و با این عنوان مشاهده کنید، اما باید بدانید که این موضوع کاملا جدی است و بهتر است که هرچه سریع‌تر استفاده از نرم افزار ارتباطی تلگرام را متوقف کنید! برخلاف آنچه پست‌های تبلیغاتی و بنرهای کمپانی توسعه‌دهنده ادعا می‌کنند، نرم افزار تلگرام در رده‌ی ضعیف‌ترین نرم افزارهای شبکه‌های اجتماعی از نظر امنیت و رمزنگاری پیام‌های کاربران قرار گرفته است و نفوذ به این شبکه و سرقت پیام‌های ارسالی کاربران بسیار راحت‌تر از دیگر رقبا انجام می‌شود.


تلگرام تمام پیام‌های شما را بر روی سرورهای رمزنگاری‌نشده ذخیره می‌کند و این موضوع بزرگ‌ترین ضعف این سیستم ارتباطی است که متاسفانه بیشترین کاربران آن را هم ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. تلگرام به‌صورت پیشفرض رمزنگاری پیام‌ها را انجام نمی‌دهد و اگر هم کاربران ارسال پیام‌های خود را بر روی حالت امن و اصطلاحا secret انجام دهند، این رمزنگاری به حدی ضعیف است که توسط تعداد زیادی از هکرهای با سطوح توانایی متوسط و رو به بالا قابل نفوذ و رخنه است.


در انتهای این مطلب لازم است ذکر کنیم که تمامی موارد مطرح شده در این لیست با کمک کارشناسان برتر امنیتی، اساتید دانشگاه و بر اساس آنالیزهای گسترده و پیچیده به‌دست‌آمده است و در هنگام ذکر مطالب از سایت گیزمودو به‌عنوان منبع این مطلب نام برده شده است

منبع:بروزرسانی
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر