رتبه‌بندی پژوهشگران پراستناد ایرانی در پایگاه isi اعلام شد

روشنک m

مدیر تالار اسرار خانه داری
2013-12-01
1,103
1,110
0
رتبه‌بندی پژوهشگران پراستناد ایرانی در پایگاه ISI اعلام شد



isi_1.jpg
به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، جعفر مهراد سرپرست ISC اعلام کرد
با توجه به اینکه در سال‌های اخیر استادان و پژوهشگران ایرانی در تولید علم سهم موثری داشته و موجبات ارتقاء علمی، تحقیقاتی، فناوری و نوآوری را در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به ارمغان آورده‌اند، حاصل تلاش و مجاهدت‌های علمی پژوهشگران ایرانی علاوه بر کاربردهایی که در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی و اجتماعی دارد به صورت مقاله‌های پژوهشی نیز در مجلات معتبر بین المللی چاپ و منتشر می‌شود.
وی اضافه کرد: ایران از نظر تولید علم مقام شامخی در بین کشورهای جهان دارد در حالی که حجم مقالات دانشمندان ایرانی در خور توجه است، کیفیت مقالات تولید شده نیز منطبق با معیارهای علم سنجی و بر حسب استناد اندازه گیری می‌شود.
مهراد با بیان اینکه استناد، نماد کیفیت است، گفت: استناد به دانشمندان و پژوهشگران بخش مهمی از فرایند تحقیق و ارزش و اعتبار نویسنده به حساب می‌آید. تحلیل استنادی در پایگاه‌هایی که به همین منظور تاسیس شده است از اصول اساسی سنجش عملکرد پژوهشگران قلمداد می‌شود.
وی تصریح کرد: پایگاه ISI یکی از نظام‌های استنادی معتبر بین المللی است. ثبت و نمایه سازی مقالات علمی در این پایگاه و مطالعه تعداد استنادهای دریافت شده توسط پژوهشگران برتر حایز اهمیت فراوان است. در حالی که چندین ده هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به تدریس و تحقیق مشغول هستند نقش پژوهشگران پر استناد از همه برجسته‌تر است.
سرپرست ISC خاطرنشان کرد: طبق داده‌های موجود در ISI، مهدی دهقان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه اول را از نظر تعداد استنادهای دریافت شده در اختیار دارد.
وی افزود: رتبه‌های دوم تا پنجم پژوهشگران پر استناد ایرانی به ترتیب به محمد عبدالهی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، حبیب فیروزآبادی از دانشگاه شیراز، مجتبی شمسی‌پور از دانشگاه رازی و مهراورنگ قائدی از دانشگاهیاسوج تعلق دارد.
مهراد اعلام کرد:

  • محمدرضا گنجعلی (دانشگاه تهران)،
  • علی کاوه (دانشگاه علم و صنعت ایران)،
  • سعید عباسبندی (دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)،
  • بیژن دواز (دانشگاه یزد)
  • و محمدعلی زلفی‌گل (دانشگاه بوعلی سینا)
نیز به ترتیب رتبه‌های 6 تا 10 پژوهشگران پراستناد ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند.
رئیس مرکز منطقه‌ای اظهار داشت: رتبه‌های یازده تا پانزده از نظر تعداد استنادهای دریافت شده در اختیار علی اصغر انصافی ( دانشگاه صنعتی اصفهان)، علی نظری (دانشگاه آزاد اسلامی)، محمدرضا زرین دست ( دانشگاه علوم پزشکی تهران)، پورعبدالله ( دانشگاه آزاد اسلامی) و مسعود صلواتی نیاسری (دانشگاه کاشان) است.
وی گفت: دکتر سیاوش مدائن دومین شخصیت علمی از دانشگاه رازی، پژوهشگر پراستناد ISI، مقام 16 را به دست آورده است.
مهراد ادامه داد: علی مرسلی وابسته به دانشگاه تربیت مدرس، برحسب تعداد استنادهای دریافت شده رتبه 17 را در اختیار دارد.
سرپرست ISC گفت: علی رمضانی، ناصر ایرانپور و امید اخوان نیز به ترتیب پراستنادترین پژوهشگران ایرانی، رتبه‌های 18، 19 و 20 را به دست آورده‌اند. این پژوهشگران به ترتیب به دانشگاه‌های زنجان، شیراز و صنعتی شریف تعلق دارند.
وی ادامه داد: رتبه‌های 21 تا 25 مربوط به زمانی( دانشگاه آزاد اسلامی)، داوود گنجی(دانشگاه مازندران)، نظام الدین دانشور( دانشگاه تبریز)، احمد شعبانی( دانشگاه شهید بهشتی) و مجید هروی( دانشگاه الزهرا) است.
سرپرست ISC ادامه داد:
دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت مدرس، انستیتو پاستور ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران مفتخر به پژوهشگران پراستناد ایرانی در ISI به ترتیب شامل

  • عبدالرضا حاجی‌پور (رتبه 26)،
  • تورج محمدی(رتبه 27)،
  • یدالله یمینی(رتبه 28)،
  • مرتضی محمودی(رتبه 29)
  • و رضا ملک زاده( رتبه 30) هستند.
مهراد افزود: روش استناددهی به منابع و مراجع به دقت نظر احتیاج دارد. استنادها بر حسب موضوع و تناسب هم باید شامل مواد و منابع نوشته شده در داخل و هم شامل منابعی باشد که در خارج از کشور چاپ و منتشر می‌شود.
وی اضافه کرد: عدم توجه به منابع داخلی نادیده انگاشتن حقوق معنوی استادان و پژوهشگرانی است که در تولید علم پیشگام هستند، چنانچه این مسأله که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است رعایت شود، نتیجه به معرفی بیشتر دانشمندان ایران در عرصه‌های بین المللی منجر خواهد شد و این آن چیزی است که ایران برای حضور در عرصه های بین المللی نیاز دارد.
__________________
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر