راز ناوگان جنگى داریوش

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
باستان شناسان اسرار یک ناوگان باستانى ایرانى را کشف کرده اند که ۲۵۰۰ سال پیش در خلیج یونان غرق شد.

هرالد کوریر، گروهى متشکل از باستان شناسان یونانى، کانادایى و آمریکایى دومین دور کاوش خود را براى به دست آوردن اشیاى موجود در ۳۰۰ کشتى ناوگان جنگى داریوش به اتمام رسانده اند. این ناوگان دریایى که توسط داریوش، پادشاه هخامنشى، براى حمله به یونان گسیل شده بود، پیش از رسیدن به خاک یونان بر اثر طوفان نابود شد.

این کشتى ها در سال ۴۹۲ یا ۴۹۳ پیش از میلاد در اثر توفانى در شبه جزیره آتوس در شمال یونان غرق شده اند. به ماجراى غرق ناوگان دریایى ایران در سال ۴۹۲ پیش از میلاد، در نوشته هاى هرودوت مورخ یونانى، اشاره شده است. اولین نشانه هاى وجود این کشتى ها در عمق آب هاى خلیج، دو کلاهخود برنزى بود که در سال ۱۹۹۹ توسط ماهیگیران منطقه کشف شدند.
این باستان شناسان نیز در دو سفر گذشته خود در ماه هاى اکتبر و ژوئن شواهدى مبنى بر وجود ۷ کشتى یافته اند. تاکنون باستان شناسان با استفاده از یک روبوت کنترل از راه دور تا عمق ۶۰۰ مترى پایین رفته و مساحتى معادل ۱۵۰ کیلومتر از بستر دریا را بررسى کرده اند.

از جمله یافته هاى آنها مى توان به چندین کوزه با دو دسته اشاره کرد که براى حمل شراب از آنها استفاده مى شده و پیکان برنزى یک نیزه که در یکى از کوزه ها حفظ شده است. پروفسور جان هِیل از دانشگاه لوییزویل کنتاکى مى گوید «اگر چیزى به نظرمان جالب و باارزش برسد، با زیردریایى هاى دونفره براى چک کردن آن به زیر آب مى رویم.»

کشتى جنگى کلاسیک یونانى ها که پس از نبرد سالامیس در سال ۴۸۰ پیش از میلاد باعث تفوق آنها بر کشورهاى دیگر شد، علاوه بر بادبان در هر طرف داراى سه ردیف پارو بوده، ۳۷ متر طول داشته، و کناره هاى آن با برنز پوشانده شده بود. با احتساب شش ردیف پارو هر کشتى یونانى ۱۷۰ پاروزن داشته که باعث مى شده است کشتى بتواند با سرعت ۱۰ گره دریایى خود را به ناوهاى چوبى دشمن بکوبد.
ناوگان داریوش تحت کنترل ایرانى ها بوده است اما ایرانى ها خود در دریانوردى سررشته اى نداشتند و معمولاً کشتى هاى خود را از شهرهاى یونانى تحت کنترل خود در ترکیه تهیه مى کردند. این گروه باستان شناسى در سال آینده به عمقى پایین تر خواهد رفت و در سال هاى آتى در جنوب این محوطه به چهار محوطه دیگر سر خواهد زد که آخرین آنها در جزیره سالامیس، محل شکست ناوگان ایران به رهبرى کوروش پسر داریوش، از یونان در سال ۴۸۰ پیش از میلاد، قرار دارد.
در جریان غرق ناوگان دریایى داریوش، حدود ۲۰ هزار سرباز ایرانى جان باختند. داریوش امیدوار بود تا با این حمله بزرگ، کل خاک یونان را تصرف کند.

خبرانلاین

 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر