دانشمندان “سرن” در جستجوی ضدگرانش!

بچه کرد

مدیر تالار ورزشی
2013-10-22
1,156
1,206
0
دانشمندان “سرن” در جستجوی ضدگرانش!

فیزیکدانان سرن در تلاشی که شاید متحول کننده ترین پروژه آنها تا امروز لقب گیرد، آزمایشهایی را آغاز کرده اند تا مشخص کنند که آیا ضدگرانش به واقع وجود دارد یا خیر؟ تئوری که می تواند فیزیک را متحول کند و درک ما از جهان را به کلی تغییر دهد. اما اکنون دانشمندان بر این باورند که ممکن است در یک گام رو به جلو و نزدیک به بررسی پاد ماده و تئوری که آن را قادر به حرکت بر خلاف جهت نیروی جاذبه می کند موفق باشند. این نیرو در داستانهای علمی و تخیلی ، مخصوصا در فیلم پیشتازان فضا از آن عنوان شده بود، نیروی ویژه ای که اجازه می دهد سفینه فضایی، سفر بین ستاره ای و مسافتهای طولانی را بدون نیاز به سوخت انجام دهد.
zimg_001_540.jpg
به نقل از مهر، محققان با استفاده از توانایی منحصر به فرد سازمان تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) پاد ماده ای تولید و ذخیره می کنند تا ایده ای را به بوته آزمایش بکشند که تاکنون کاملا متعلق به قلمرو علمی تخیلی بوده است. براساس برخی نظریات، پاد ماده ممکن است یک میدان گرانشی تولید کند که هرچیزی که اطراف آن وجود دارد را به جای جذب دفع کند. اگر این نظریه ثابت شود، این اکتشاف می تواند علم فیزیک را متحول کند و موارد استفاده آن بسیار کاربردی خواهند بود به طوری که هواپیماها برای سفرهای فضایی فراتر از منظومه شمسی به ندرت به سوخت نیاز خواهند داشت.

جفری هانگست محقق اصلی این تیم که درحال ساخت آزمایش آلفا-2 در سرن هستند که خواص پاد ماده را بررسی می کند، گفت: پاد ماده یک معما است. ما می دانیم که پاد ماده تصویر آینه ای ماده است و بسیاری از خواص کلیدی آن عکس شده است. آنچه می خواهیم بفهمیم این است که آیا عکس شدن خواص ماده در ضدماده شامل خواص گرانشی هم می شود یا خیر. وی افزود، به عبارت ساده اگر ما پاد ماده را در یک میدان گرانشی چون زمین قرار دهیم به سمت بالا حرکت می کند یا پایین؟ اگر بالا می رود یعنی توسط زمین دفع شده در آن صورت ما چیز بسیار جدید و مهیجی کشف کرده ایم.


هانگست و همکارانش در سرن یک تله مغناطیسی ساخته اند که اتمهای ضدهیدروژن می تواند در یک میدان مغناطیسی قدرتمند تقریبا ساکن و بی حرکت بمانند. آلفا نخستین آزمایشی بود که اتمهای ضدهیروژن را به دام انداخته است و طی آن اتمهای خنثی پاد ماده با یک میدان مغناطیسی قوی تا یک هزار ثانیه بی حرکت نگاه داشته می شوند. مشکل این است که این میدان به قدری قدرتمند است که دانشمندان نمی تواند تأثیر گرانش را روی آن اندازه گیری کنند. استدلالهای نظری کنونی پیش بینی می کند که اتمهای هیدروژن و ضدهیدروژن ( پادهیدروژن) دارای جرم یکسان بوده و باید به یک شکل نسبت به گرانش واکنش نشان دهند. اگر یک اتم آزاد شود، باید یک نیروی رو به پایین را تجربه کند، حال این اتم چه از ماده و چه از غیر ماده ساخته شده باشد شرایط تغییر نمی کند.


فیزیکدانهای سرن در نظر دارند 100 اتم ضد هیدروژن را در یک میدان مغناطیسی در دام انداخته و سپس آن را به آهستگی خاموش کنند.همکاریهای آزمایش آلفا از گروهی از فیزیکدانها انجام می شود که از 11 دانشگاه مختلف گردهم جمع شده اند. ضد گرانش، گرانش منفی و یا پادگرانش ایده ایجاد شی یا مکانی است که در بند گرانش نباشد. این به معنی ایجاد حالت بی ‌وزنی در شرایطی مانند سقوط آزاد، یا ایجاد تعادل در شرایط گرانش با استفاده از یک نیروی مخالف مانند نیروی مغناطیسی و خواص ایرودینامیک نیست. بلکه منظور خنثی سازی گرانش است به گونه ای که بر روی شی یا مکان مذکور بی اثر شود.

bigbangpage.com

-----
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر