خواص ریحان چیست؟آشنایی با خواص درمانی و فوق العاده مفید ریحان

Nafas

افتخاری
2014-03-18
687
697
0
تهــــــــــــران
[h=1][/h]خواص ریحان خواص درمانی ریحان:ریحان با نام علمی ocimum basilicumواز خانواده labiateaeیانعناعیان،گیاهی یکساله است که در گروه سبزیجات برگی طبقه بندی میشود این گیاه ازنظر تیپ رشدی بهاره بوده و بدلیل عطر وطعم فوق العاده وخواص درمانی خود همراه ویا به تنهایی زینت بخش سفره خانه هایمان است.
اصل ریحان بومی ایران وافغانستان وسنداست ودر حدود پانصد سال پیش ازهندبه اروپا برده شده است وبالغ بر ۶۰نوع ریحان دردنیا وجود داردانواع مختلفی شامل سبز وبنفش وکرمانی وفری وریحان کوچک و بزرگ معروفترین آنهاست. مزه بیشتر آنها شیرین وتند است ودربرخی نیز مانند ریحان لیمویی ودارچینی مزه آنها لیمو ودارچین است.
[h=2]خواص ریحان خواص درمانی ریحان
[/h]ریحان مانند سایر گیاهان هم خانواده خود دارای ماده موثره اسانس بوده که در کرکهای ترشحی یا حجره های مخصوص دربرگ وساقه وگلها ساخته وذخیره میشوند ودر اندامهای مختلف آنها نیز موسیلاژوتانن ومواد تلخ نیز وجود دارد.
دراکثر نقاط کشور عزیزمان ایران ریحان بعنوان یک سبزی خوراکی کشت وکار شده واز برگهای آن استفاده میشود در صورت تهیه اسانس بایستی از اندامهای هوایی گیاه استفاده گردد.درایران دونوع سبز وبنفش آن کشت میشود وبنفش آن از مزه تند وتیزتری برخورداراست آنالیز اسانس این دونوع نشان میدهد که میزان ترکیبات آنها باهم تفاوت دارد

آشنایی با خواص درمانی ریحان:
::خواص درمانی ریحان:مصرف ریحان در تسکین سردرد و میگرن و نیز در درمان سرفه و تنگی نفس موثراست.



::خواص درمانی ریحان:طبیعت این گیاه گرم و خشک می باشد و خواص درمانی آن مقوی، محرک و بادشکن است و به هاضمه کمک می کند، علاوه براین تب بر، آرام کننده و ضد اسپاسم است.


::خواص درمانی ریحان:ریحان باعث رفع بوی بد ناشی ازخوردن سیر و پیاز می شود. همچنین زخمهای دهان را از بین برده و کندی دندان را برطرف می کند.


::خواص درمانی ریحان:از سوی دیگر، ضعف معده و ضعف اعصاب را رفع، و انواع سردرد و میگرن را تسکین می دهد. برای قی کردن و سکسکه و پولیپهای بینی مفید بوده و درد سینه، سرفه و تنگی نفس را نیز درمان می کند.


::خواص درمانی ریحان:تخم ریحان هم ملین است وهم برای قطع اسهال مصرف می شود. اسهال خونی و سوزاک و زخمهای خورنده را درمان و دم کرده تخم آن درجه حرارت بالای بدن را کاهش می دهد


::خواص درمانی ریحان:ریحان آرامش­دهنده اعصاب است و برای درمان سردردهای عصبی بسیار مؤثر است. اگر 20 تا 50 گرم ساقه ریحان که دارای برگ و گل است را در یک لیتر آب جوش بریزید و 12 دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف و شیرین نمایید و پس از هر غذا یک فنجان بنوشید افسردگی را برطرف می‌کند.


::خواص درمانی ریحان:خواص ضد باکتریایی ریحان مربوط به روغن‌های فرار (روغن‌های ضروری) موجود در آن مانند استراگول، لینالول، سینئول، اوژنول، سابینن، میرسن و لیمونن می‌شود. پژوهشگران ثابت کرده­اند که روغن‌های ضروری ریحان در برابر رشد ناخواسته انواع بسیاری از باکتری‌ها مانند گونه‌های مختلفی که در برابر آنتی بیوتیک‌های معمولی مقاومت نشان داده­اند اثر درمانی و محافظتی خوبی از خود بر جای گذاشته‌اند.


::خواص درمانی ریحان:اوژنول (یکی از روغن‌های فرار موجود در ریحان) می‌تواند به مسدود کردن آنزیم سیکلوکسیژناز (COX) در بدن کمک کند. آنزیم COX همان آنزیمی است که در فرمول داروهای ضد التهاب مانند آسپرین و ایپوبروفن وجود دارد.


:: خواص درمانی ریحان:ریحان با ویتامین A (از طریق بتاکاروتن)، منیزیم و بسیاری مواد مغذی دیگر که می‌توانند از رساندن آسیب رادیکال‌های آزاد به دیواره سلول پیشگیری کنند، جریان خون را بهبود بخشیده و از اکسیده شدن کلسترول در جریان خون ممانعت می‌کنند.
ﺧﻮاص ﻋﺮق رﯾﺤﺎن
1)رﯾﺤﺎن ﻣﻌﺎﻟﺞ ﺳﺮدردھﺎی ﻣﯿﮕﺮن و ﻋﺼﺒﯽ اﺳﺖ
2)ﻧﻮﺷﯿﺪن ﯾﮏ ﻓﻨﺠﺎن ﻋﺮق رﯾﺤﺎن ﻧﻔﺦ و ﮔﺎز ﻣﻌﺪه را از ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺒﺮد
3)ﻋﺮق رﯾﺤﺎن را ھﻤﺮاه ﻏﺬا ﺑﺨﻮرﯾﺪ در ھﻀﻢ ﻏﺬا ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ .
4)آرام ﺑﺨﺶ و ﻣﻘﻮی ﻗﻠﺐ اﺳﺖ
5)ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪه دﺳﺘﮕﺎه ﮔﻮارشاﺳﺖ
6)رﻓﻊ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺸﮑﻼت ﭘﻮﺳﺘﯽ و ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺮای درد ﮔﻮش



 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر