حل یک معمای لاینحل بعد از 120 سال

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
نوچه - آرزو مقدس: آیا نرم افزارهای کامپیوتری می توانند تئوری ها و نظریات علمی ارائه کنند؟ این سئوالی است که محققین با برنامه ریزی کامپیوتری که می تواند در مورد یکی از مشهورترین مسائل لاینحل زیست شناختی تئوری پردازی کند به آن پاسخ داده اند. مسئله ی مورد بررسی: ژن های یک کرم پهن چطور می توانند خود را به صورت ارگانیسم های جدید بازسازی کنند؟ سئوالی که بیش از یک قرن است درخشان ترین اذهان عرصه ی علم را درگیر خود کرده است و به نظر سازندگان این برنامه ی کامپیوتری «جالب» آمده بود!





این کرم ها عملاً نامیرا هستند، حتی اگر آن ها را تکه تکه کنید باز هم به ساخت ارگانیسم های جدید ادامه خواهند داد و کشف چرایی رخ دادن این پدیده می تواند از ساخت دارو های ترمیم کننده تا طراحی روبات هایی که قادر به تعمیر و بازسازی خودشان هستند کاربرد داشته باشد.





این برنامه به گونه ای طراحی شده که تحقیقات انجام شده توسط بشر را بارها و بارها مرور کرده و هر بار تکه هایی از آن ها را جدا کند. این دستگاه با داشتن حافظه ی باینری قدرتمند و عدم نیاز به خواب و غذا، توانست نظریه و فرضیه های بی شماری را بسیار سریع تر از ذهن انسان پردازش کند. اساس کار این برنامه به این صورت بود که حدس بزند ژن های این کرم چطور به یکدیگر متصل می شوند و هر بار تئوری جدیدی ایجاد کند؛ اگر نتایج نهایی به اطلاعات به دست آمده در جهان واقع نزدیک بودند، گام دیگری در همان راستا برمی داشت و در غیر این صورت مسیر خود را تغییر می داد. بعد از گذشت سه روز کد شبکه ی پایه ی ژنتیک این کرم که با صدها تحقیق، بررسی و آزمایش انجام شده در جهان واقع همخوانی داشت، به دست آمد.


سه روز زمان بسیار کوتاهی به نظر می رسد اما در حقیقت سال ها برای نگارش و ساخت این نرم افزار وقت صرف شده است. این برنامه برای بررسی تمام اطلاعات موجود، به زبان برنامه نویسی خاصی نیاز داشت و علاوه بر آن تمام اطلاعات، تحقیقات و آزمایشات موجود در این زمینه نیز می بایست گردآوری می شد چرا که این برنامه تنها با دسترسی به اطلاعات خام دقیق و کامل می توانست نتایج قابل قبولی به دست آورد. همچنین می توان این برنامه را در دیگر زمینه هایی که اطلاعات و داده های کاربردی موجود است نیز به کار برد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: نجبادی ها

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر