تفاوت بین کروکودیل و تمساح

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
681dff767dcbe819c49fb2cf154dad60.jpg



اولین تفاوت بین کروکودیل و تمساح ، تفاوت بین راسته آنها می باشد که از راسته crocodilians می باشند. کروکودیل ها از خانواده crocodylidae می باشند در صورتیکه تمساح ها و کایمن ها از خانواده alligatoridae هستند.


تفاوتهای فیزیکی بهترین راه برای درک تفاوت بین این دو حیوان می باشد ، کروکودیل خیلی بزرگ ، باریک ، با پوزه ای به شکل V ، در صورتیکه تمساح ها دارای پوزه ای پهن و U شکل می باشند . پوزه پهن تمساح ها بسیار پرقدرت بوده و به راحتی میتواند شکار هایی همچون لاک پشت را گرفته و با پوزه خود پوشش شکار را خرد کنند . پوزه باریک کروکودیل ها اگرچه بسیار قدرتمند است ، ولی برای شکار لاکپشت ها مناسب نیست ولی شکار ماهی ها و پستانداران براحتی توسط کروکودیل ها صورت میگیرد.


دیگر تفاوت کروکودیل ها و تمساح ها در آرواره آنهاست . آرواره بالائی و پائینی کروکودیل تقریبا هم اندازه و هم پهناست ، بنابراین دندانها روی خط آرواره ای و هنگامی که دهان کروکودیل بسته است ، نمایان می باشد و در معرض دید قرار میگیرد . آنها همچنین دارای ۴ دندان بزرگ روی آرواره پائینی میباشند و هنگامیکه حیوان دهان خود را میبندد این دندانها در سوراخهایی روی آرواره بالائی فرو میروند (کمی عقبتر از سوراخهای بینی) .


تمساح ها از طرف دیگر دارای آرواره پهن بالائی هستند ، هنگامیکه حیوان دهان خود را میبندد دندانهای آرواره پائینی در حفره هایی روی آرواره بالائی فرو میرود و از دید مخفی میشود ، و تنها دندانهای آرواره بالائی نمایان میشوند . ۴ دندان بزرگ آرواره تحتانی در کروکودیل ها نمایان و در تمساح ها از دید پنهان می باشد .


از دیگر تفاوتهای فیزیکی در خصوص رنگ این حیوانات میباشد ، کروکودیل ها دارای رنگ آمیزی زیتونی روشن تا قهوه ای هستند در صورتیکه تمساح ها به رنگ سیاه می باشند . همچنین تمساح ها آبهای تازه را ترجیح میدهند در صورتیکه آبهای شور و گاهی زندگی در اقیانوس برای کروکودیل ها مناسب تر است .


تمساح ها و کروکودیل ها دارای غددی روی زبان خود میباشند ، کروکودیلها از این غدد برای دفع نمک اضافی استفاده میکنند . به نظر میآید که در تمساح ها این قابلیت از بین رفته و تحمل آبهای شور تا حدی برایشان مقدور می باشد . باور زیست شناسان بر این است که کروکودیل ها تا حدی از تبار اقیانوس میباشند .


کروکودیل ها و تمساح ها هر دو دارای مراکز حساس نقطه مانند روی آرواره بالائی و پائینی خود می باشند که کمی شبیه ته ریش جلوه میکند . این مراکز حساس حیوان را در برابر تغییرات فشار آب محافظت میکنند ، و گمان میرود که این امر برای مکان یابی شکار و به دام انداختن آن موثر باشد . این مراکز حساس " ارگانهای حساس پوستی ( ISOs ) " نامیده می شوند که تا قبل از این به " گیرنده های فشار پوستی ( DPRs ) " مشهور بودند . علاوه بر اینکه هردو حیوان دارای این ارگانها روی آرواره خود هستند ، در کروکودیل سرتاسر بدن نیز توسط ارگانهای حساس پوستی پوشیده شده . برخی از محققین بر این باور هستند که " گیرنده های فشار پوستی ( DPRs ) " در کروکودیل ها با محافظت در برابر میزان شوری در ارتباط می باشد .


عموما تمساح ها در مقایسه با کروکودیل های وحشی و پرخاشگر آبهای شور رام تر و مطیع تر می باشند ، و بیشتر از کروکودیل ها نیز رشد میکنند .


البته در همه گونه ها استثناء وجود دارد و این قاعده کلی همیشه قابل استناد نمی باشد . به عنوان مثال ، میانگین رشد تمساح ها در حدود ۱۴فوت (۳ الی ۴ متر) می باشد ، در صورتیکه کروکودیل ها میتوانند تا ۱۹فوت (۵ تا ۸ متر) حتی بیشتر نیز رشد کنند . این گفته در یک گونه کروکودیل به نام " کوتوله آفریقایی " صدق نمیکند و این گونه تا ۵فوت (۱.۵ متر) رشد میکند . همچنین ماگر هندی یک نوع کروکودیل با پوزه ای به شکل U می باشد ، در صورتیکه پوزه کروکودیل ها V شکل می باشد .


در بحث لانه سازی ، کروکودیل ها تخم های خود را زیر گل و لای یا ماسه در نزدیکی آبهای راکد یا مردابها دفن میکنند ، در صورتیکه تمساح ها در نزدیکی آبهای تازه و جاری و روی پشته هایی از گیاهان لانه سازی میکنند .


کروکودیل های ایالات متحده امریکا تنها در جنوب فلوریدا پیدا می شوند ، اگرچه در بخشهایی از جزایر رودخانه کارائیب ، آمریکای مرکزی و آفریقای جنوبی نیز دیده شده اند . تمساح ها در نواحی جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا زندگی میکنند ، و نکته جالب توجه اینکه جنوب فلو ریدا تنها مکان شناخته شده در دنیا میباشد که تمساح ها و کروکودیل ها با هم و به صورت اجتماعی در یک منطقه زندگی میکنند .
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر