تــــــاثیر رقص بـــر سلامتـــــی

Atash

افتخاری
2013-07-17
1,568
3,723
0
[h=2]تــــــاثیر رقص بـــر سلامتـــــی[/h]
رقصيدن با موسيقي به قديمي ترين غريزه ي ذاتي ما برمي گردد: از بدو زماني که بشر پا بر اين کره ي خاکي گذاشت، رقص جزئي از فرهنگ بوده است. اين جنب و جوش و حرکات زيبا، علاوه بر اينکه تفريح جالبي است و براي جسم و فکر ما مفيد است،حواس بينايي، شنوايي و بساوايي را نيز تقويت مي کند. در اين مقاله قصد داريم تا شما را با تاثيرات مثبت رقص بر سلامتي آشنا کنيم.
رقصيدن يکي از بهترين راه هاي آوردن فعاليت فيزيکي در زندگيمان است. يکي از دلايل همه گير شدن اين ورزش ريتميک، انواع متعدد و مختلف آن است که با سلايق مختلف مردم سازگار است.

براي همه مفيد است
براي سلامت ماندن، متخصصين پيشنهاد مي کنند که هر کس حداقل پنج بار در هفته، به مدت 30 دقيقه در فعاليت هاي فيزيکي با شدت متوسط شرکت کنند. اين فعاليت ها ضربان قلب و تنفس شما را افزايش داده و شما را گرم مي کند. لازم نيست حتماً به نفس نفس زدن بيفتيد و شُر و شُر عرق بريزيد. همين که بتوانيد 30 دقيقه اين حرکات را ادامه دهيد کافي است. و جالب است بدانيد که رقص نيز مي تواند جزئي از اين فعاليت هاي فيزيکي باشد. اکثر سبک هاي رقص، حتي نوع آرام آن والس، شدتي تقريباً برابر با 3 مايل در ساعت پياده روي متوسط دارد. افرادي که حتي در چارديواري يک اتاق به تنهايي مي رقصند، ضرر نمي کنند، چون با اين کار ضربان قلب و تنفسشان را بالا مي برند. رقصيدن به طور مداوم، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي-عروقي، فشار خون بالا، ديابت نوع دوم و سرطان را کاهش مي دهد. علاوه بر اين مزيت ها، آنقدر از اين کار لذت مي بريد که حتي فراموش ميکنيد در حال ورزش کردن هستيد!

کالري سوزي مي کند
رقص همچنين باعث خوش هيکل و لاغر ماندن شما نيز مي شود. با بالا رفتن سن، جلوگيري از اضافه وزن کار بسيار مشکلي مي شود چون بالا رفتن سن با کاهش حجم عضلاني و افزايش حجم چربي بدن مرتبط است. اما يکي از فوايد رقصيدن، کالري سوزي آن است. در يک جلسه 30 دقيقه اي رقص، يک فرد متوسط با وزن 60 کيلوگرم حداقل 99 کالري خواهد سوزاند. البته اين مسئله در سبک رقص هاي مختلف تفاوت متغير است. با رقص هاي پر جنب و جوش تر مسلماً ميزان بيشتري کالري خواهيد سوزاند.

براي استخوانها و مفاصل مفيد است
رقصيدن احتمال ابتلا به پوکي استخوان را کاهش مي دهد، به اين دليل که گام هاي رقص بر استخوانها فشاري وارد مي کند که کمک مي کند تا مستحکم و متراکم بمانند. هرچه استخوانهاي شما متراکم تر باشند، استحکام بيشتري خواهند داشت و در مواقع افتادن يا زمين خوردن کمتر دچار شکستگي مي شوند. همچنين حرکات پر جنب و جوش رقص براي عضلات و مفاصل نيز مفيد هستند و از ابتلا به ورم مفاصل جلوگيري ميکند.

فرد را فعال مي سازد
جنب و جوش رقص فرد را به تکاپو مي اندازد و حفظ تعادل و هماهنگي هنگام رقص، قدرت بدني او را افزايش مي دهد. اين مسئله باعث مي شود که افراد در زندگي روزمره نيز راحت تر بتوانند تعادل خود را حفظ کنند و کمتر زمين بخورند و همچنين پر جنب و جوش تر و فعالتر شوند.

فوايد ذهني
رقص هاي پر جنب و جوش و تند، مغز را نيز همانند جسم فعال نگاه مي دارد. ورزش گردش خون را افزايش مي دهد و به اين ترتيب اکسيژن راحت تر و سريعتر به مغز ميرسد. همچنين يادگيري حرکات مختلف و گام هاي دشوار رقص، باعث مي شود ذهن نيز به تکاپو بيفتد. محققين دريافته اند که رقص از بروز بيماري آلزايمر و جنون جلوگيري مي کند. ورزش نه تنها زوال مغز را کندتر مي کند، بلکه قدرت مغز را نيز افزايش مي دهد. تجربه نشان داده است که گوش دادن به موسيقي حين رقص، اين توانايي را چند برابر ميکند.

فوايد اجتماعي
يکي ديگر از فوايد عالي رقص، درمورد زندگي اجتماعي است. با اينکه تنهايي رقصيدن هم فوايد کافي براي سلامتي شما دارد، اما رقص گروهي و دو نفره باعث مي شود علاوه بر اين فوايد جسماني، روحتان را نيز با پيدا کردن دوستي هاي تازه يا مستحکم تر کردن دوستي هاي گذشته تقويت کنيد. احساس عضويت داشتن در يک جمع، گروه يا اجتماع، يکي از کليدهاي رسيدن به زندگي سعادتمندانه است. اگر موقعيت مهماني رفتن برايتان پيش نمي آيد، مي توانيد با شرکت در کلاسهاي رقص، از اين فايده ي اين ورزش زيبا و ريتميک نيز استفاده ببريد.

تقويت روحيه
اکثر سبک هاي رقص فوايد زيادي براي تمدد اعصاب دارند. هنگام رقص مي توانيد ذهنتان را به هر کجا که دوست داريد پرواز دهيد و به آرامش دروني برسيد. محققين دريافته اند که رقصيدن مداوم، از بروز بيماري هاي رواني مثل افسردگي جلوگيري به عمل مي آورد. همچنين فرد با يادگرفتن حرکات و گام هاي دشوار رقص، به احساس موفقيت دست مي يابد که براي تقويت روحيه و اعتماد به نفس عالي است.

هنوز براي رفتن به کلاس رقص دير نشده است!
مي دانم که با خواندن اين مطالب علاقه تان به رقصيدن چند برابر شده است و دوست داريد از کوچکترين زمان ممکن نيز براي اين ورزش فوق العاده استفاده کنيد. اما چرا به تنهايي؟ با شرکت در کلاسهاي رقص مي توانيد هم دوستان جديد پيدا کنيد، و هم قوانين رقص را اصولي بياموزيد. پس از همين امروز اقدام کنيد، هنوز دير نشده است​
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر