تغییرات در لباس های سنتی

alijenab

New member
2014-12-10
42
17
0
طهران
تغییرات در لباس های سنتی بصورت تدریجی از اواسط قرن نوزدهم شکل گرفت و شامل شلوارهای کوتاه تر و دامن هایی در اندازه و ضخامت مختلف بود که روی شلوارهای تنگ یا جوراب های نازک پوشیده می شد . معرفی جامه ی اروپایی به زنان دربار تدریجی بود و از اواخر قرن نوزدهم شروع شد که شامل انطباق با سبک سنتی است .
برای نمونه کت ها با دکمه بسته شدند و خط یقه v شکل داشتند . لباس های بلند با کمر تنگ و دامن های ضخیم که زیر کت پوشیده می شد . شنل ها روی کت پوشیده می شد و برخی مواقع رداهای طرح اروپایی به جای چادر در لباس های بیرون از خانه استفاده می شد .
ناصرالدین شاه فعالانه پوشیدن لباس های اروپایی را تشویق می کرد . دخترش تاج السلطنه نوشته است که ناصرالدین شاه به او زمانی که بچه بوده امر می کرده است که لباس های اروپایی ترجیحا صورتی و سفید بپوشد.
بعدها لباس هایی که وی در نامزدی و مهمانی های عروسی اش پوشید ساخته شده از ابریشم صورتی با ساتن سفید بود که با تور سر به سبک عروس های اروپایی کامل می شد . او به حمایت از پذیرفته شدن لباس های کاملا اروپایی در سال ۱۹۰۰ ادامه داد .
همچنین عکس هایی از زنان درباری در لباس هایی برازنده با خط یقه دکولته همان یقه باز به سبک فرانسوی دهه ۱۸۷۰ موجود است .
اندازه دامن ها در لباس های سنتی متفاوت بود تا انکه در دهه ۱۸۶۰ کوتاه و خیلی ضخیم شدند . احتمال دارد ناصرالدین شاه بر شکل و اندازه این دامن ها تاثیر گذاشته باشد . در جریان اولین دیدار وی از اروپا در سال ۱۸۷۳ وی دامن های رقصندگان باله در پاریس را تحسین و در بازگشت ان مدل را به زنان دربار معرفی کرد .

0.895671001315221595_anahita20nemati_urpatogh.jpg
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر