ترفند عکس گرفتن در سفر

نسترن

Moderator
2014-11-28
179
154
0
papioni.blogfa.com
یکی از بهترین کارها در زمان مسافرت، گرفتن عکس برای ثبت خاطرات شیرین هر سفر است. اگر سال های قبل دوربین عکاسی یک وسیله نه چندان ضروری برای خانواده ها به حساب می آمد، اما در سال های اخیر با پیشرفت چشمگیر تلفن های هوشمند درصد بسیاری از افراد به یک دوربین ساده دسترسی دارند و در حال حاضر تلفن های هوشمند پرچم دار، Sub premium و حتی بعضی از گوشی های میان رده دارای دوربین های بسیار عالی می باشند. البته ممکن است بسیاری از شما یک دوربین نیمه حرفه ای یا حتی حرفه ای هم تهیه کرده باشید و در هر مسافرتی آن را با خود همراه کنید تا لحظاتی به یاد ماندنی را به وسیله آن ثبت کنید. قصد داریم در ادامه به چند ترفند ساده و البته کاربردی برای گرفتن عکس هایی بهتر اشاره کنیم. با سخت افزار همراه باشید.

[h=3]1- ساعات جادویی[/h]حتما می دانید که نور مهم ترین فاکتور برای گرفتن تصاویر زیباست و به خصوص در زمان گرفتن عکس از مناظر طبیعی داشتن نور مناسب بسیار حیاتی است. بهترین زمان برای استفاده از بهینه ترین میزان نور در طول روز اوایل صبح و اواخر ظهر است. در چنین ساعت هایی که به ساعت های جادویی معروفند بهترین کنتراست نور و محیط در دسترس شماست و می توان از گرفتن عکس های عالی اطمینان داشته باشید.
[h=3]2- ترکیب بندی[/h]یکی از ابتدایی ترین نکات برای یادگیری عکاسی ترکیب بندی صحیح است. اگر علاقمند به عکاسی باشید حتما با قانون یک سوم آشنا هستید. در توضیح این قانون باید گفت که به صورت ذهنی یا با استفاده از امکانات برنامه های دوربین کادر مورد نظر را به سه قسمت در راستای افقی و عمودی تقسیم کنید و سپس سوژه اصلی عکس را در مربع مرکزی یا در نقاطی که خطوط با یکدیگر تلاقی می کنند قرار دهید.
landscape-photography.jpg

[h=3]3- شکستن قوانین[/h]این نکته دقیقا بر خلاف چیزی است که در توصیه شماره 2 به آن اشاره شد اما اگر به اندازه کافی در عکس گرفتن مهارت پیدا کرده اید بد نیست گاهی قوانین را بشکنید و کادربندی را بر اساس سلیقه خودتان تنظیم کنید. شاید در چنین شرایطی تعداد عکس هایی که باید برای رسیدن به یک تصویر ایده آل بگیرید افزایش داشته باشند اما بدون شک نتیجه نهایی فوق العاده دیدنی خواهد شد.
[h=3]4- فیلتر پلاریزه[/h]اگر از دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای استفاده می کنید می توانید در برخی شرایط به خصوص در زمان گرفتن عکس از مناظر طبیعی از فیلترهای پلاریزه استفاده کنید. فیلترهای پلاریزه برای عکاسان حرفه ای تر نقش کلیدی تری ایفا می کنند اما از جمله کاربردهای در دسترس آنها برای کاربران غیر حرفه ای از بین بردن بازتاب های نور و ایجاد کنتراست و شدت رنگی بیشتر است. به خصوص اگر کادر شما آسمان را هم شامل می شود می توانید اثر این فلیتر ها را به خوبی مشاهده کنید.
landscape-photography4.jpg

[h=3]5- فرمت RAW[/h]اگر تلفن هوشمند یا دوربین عکاسی شما قابلیت ذخیره تصاویر با فرمت RAW را دارد هرگز در استفاده از آن شک نکنید. البته حجم عکس های ذخیره شده با این فرمت نسبت به تصاویر کمپرس شده با فرمت هایی مانند jpeg بیشتر است اما اگر تصاویرتان دارای فرمت RAW باشند می توانید بهتر به وسیله نرم افزارهای ویرایش عکس تغییرات چشمگیری روی آنها ایجاد کنید و عکستان را به یک اثر هنری دیدنی تبدیل کنید.
[h=3]6- نوردهی با سرعت پایین تر[/h]یکی از ایده های جالب و البته امتحان پس داده در زمان عکاسی در طبیعت استفاده از تکنیک نوردهی با سرعت پایین است. در چنین شرایطی زمان نوردهی (exposure) به جای کسری از ثانیه به چند ثانیه افزایش پیدا می کند و می توانید سطوحی صیقلی از عناصر طبیعی مانند رودخانه ها و آبشارها به وجود آورید. در چنین شرایطی به دلیل حساسیت بسیار زیاد سنسور نسبت به حرکات دوربین، بهتر است از یک سه پایه مناسب استفاده کنید.
landscape-photography3.jpg

[h=3]7- زوم دیجیتال ممنوع[/h]زمانی که از دوربین تلفن های هوشمند استفاده می کنید به هیچ وجه برای تصحیح کادر از زوم دیجیتال استفاده نکنید و سعی کنید به جای این کار بعدا تصویر را کراپ کنید. زوم دیجیتال کیفیت تصویر گرفته شده را به شدت کاهش داده و باعث مشاهده شدن نویزها در تصویر خواهد شد. البته دوربین های حرفه ای تر دارای قابلیت زوم اپتیکال هستند که استفاده از آنها نیازمند یادگیری تکنیک های حرفه ای عکاسی بوده و البته کیفیت تصاویر گرفته شده با آنها بسیار بالا خواهد بود.
[h=3]8- لنز تمیز[/h]تلفن های هوشمند بیشتر زمان عمرشان را در جیب کاربران سر می کنند و به همین دلیل دوربین آنها به شدت مستعد صدمه دیدن است. خراش های جزئی و قرار گرفتن اثر انگشت و لکه های چربی پوست روی لنز بدون شک باعث افت کیفیت تصاویر گرفته شده خواهد شد. اگر قصد دارید از تلفن هوشمندتان برای عکاسی استفاده کنید همیشه لنز را پیش از شروع به وسیله یک پارچه نرم تمیز کرده و سعی کنید در طول زمان استفاده از گوشی لنز آن را در برابر آسیب ها محافظت کنید.
landscape-photography2.jpg

[h=3]9- آبی عمیق[/h]اگر قصد دارید از آب دریا و یا اقیانوس عکاسی کنید بهترین زمان برای داشتن رنگ آبی بهتر در عکس زمانی است که خورشید دقیقا در بالای سطح به صورت عمود قرار گرفته باشد. در واقع برای گرفتن عکس از سطح دریا بهتر است ظهر را برای این کار انتخاب کنید. باید به این نکته توجه کنید که بازتاب نور خورشید از سطح آب می تواند باعث خراب شدن عکس ها و البته در برخی موارد (اگر از سوژه ای پشت به آب عکس میگیرید) تاریک شدن تصویر شود.
[h=3]10- تنظیم ISO[/h]برای گرفتن عکس هایی بهتر تا حد امکان از ISO پایین تر استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که برای این کار به یک سه پایه نیاز خواهید داشت تا لرزش دوربین در زمان گرفتن عکس روی کیفیت آن تاثیر منفی نداشته باشد.

  • نکته نهایی: این نکته برای کاربرانی است که از دوربین های حرفه ای تر استفاده می کنند. در زمان استفاده از هیستوگرام دوربین های دیجیتال سعی کنید طیف سایه روشن های عکس یا همان تن را تا حد ممکن به سمت راست نمودار هیستوگرام منتقل کنید و البته از رسیدن کامل نمودار به سمت راست جلوگیری کنید. چنین کاری باعث افزایش میزان اطلاعات ذخیره شده در تصویر و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه کیفیت عکس خواهد شد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر