ترس مرضي در كودكان (هراس)

razi

New member
2016-02-28
13
3
0
بسياري از كودكان در طول دوران رشد خود از يك چيز خاص يا وضعيت خاص مي ترسند. براي آنكه بدانيم اين ترس ها عادي هستند يا نه، بايد بدانيم چه تاثيري بر زندگي كودك مي گذارند. وقتي ترس خارج از چارچوب رشد طبيعي ايجاد شود و فعاليت هاي روزانه كودك (رفتن به مدرسه، بازي كردن) را محدود كند و تفاوت او را با همسالانش بيشتر سازد، ترس غير عادي تلقي مي شود.
هراس هاي شايع دروان كودكي شامل هراس از بلندي، تاريكي، صداهاي بلند مانند رعد و برق ، آمپول زدن، حشرات ، سگ و ساير حيوانات كوچك هستند. هراس از مدرسه نيز در كودكان شايع است كه نقطه اوج آن بين ١٠ تا ١٣ سالگي است.
اجتناب ، پاسخ كودكان مبتلا به هراس است. اجتناب ممكن است به صورت جيغ زدن ، فرياد زدن، قشقرق به پا كردن به هنگام پيش بيني و رويا رويي با محرك ترسناك بروز كند.به علاوه اين كودكان نگرانند و دائما منتظر محرك ترسناك هستند. همچنين نشانه هاي فيزيولوژيك آنها همراه با احساسات وحشت زدگي ( مثل ضربان قلب سريع، نفس نفس زدن) است.
چگونه مي توانيم كمك كنيم؟؟؟
كودك و نوجوان مضطرب نمي توانند كارها ، وظايف و مسئوليت هاي خود را به خوبي انجام دهد در نتيجه نگران مي شود و اين حالت اعتماد به نفس آنها را در دراز مدت كاهش مي دهد.
معلمان و والدين مي توانند با توجه به عواطف آنها و ابراز همدلي و به كار بردن عبارت دلگرم كننده اعتماد به نفسشان را در موقعيت هاي هراس آور تقويت كنند.
چند نكته در نحوه برخورد با كودكان و نوجوانان جهت كاهش مشكلات آنها:
١-وقتي اضطراب كودك شديد است از او بخواهيد چند نفس عميق و آرام بكشد و به او اطمينان بدهيد كه همه افراد دچار اين حالت مي شوند.
٢- نگراني كودك و نوجوان را جدي بگيريد ، او را مسخره نكنيد و مسئله اش را كوچك نشماريد.
٣- در آغوش گرفتن به آرامش آن ها كمك مي كند.
٤- پس از آرام شدن به او كمك كنيد تا درباره شي يا وضعيتي كه از آن مي ترسد با شما صحبت كند تا در ذهن خود با ترس روبه رو شود كه به كاهش نگراني او كمك مي كند.
٥- ورزش منظم و متعادل براي كاهش اضطراب مفيد است به ويژه اگر با گروه همسالان انجام شود موجب افزايش اعتماد به نفس و بهبود روابط اجتماعي اش خواهد شد.
٦- حذف مواد غذايي كافئن دار ( قهوه، چاي، شكلات و اغلب نوشابه ها) كه موجب افزايش اضطراب مي گردد و مصرف غذا هايي چون سبزيجات ،ميوه، نان و غلات، لبنيات ، گوشت و ساير منابع پروتئيني كه به كاهش اضطراب كمك مي كند.
منبع:
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر