تحصیلات دانشگاهی، سرعت ورود جوانان به بازار کار را کندتر کرد

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


رییس جهاد دانشگاهی، توسعه سیاسی را لازمه دستیابی به توسعه اقتصادی دانست و گفت: در شرایط فعلی به یک وفاق ملی در بین سیاسیون کشور نیاز داریم تا همه با هم به سوی اهداف مشترک در راستای توسعه همه جانبه حرکت کنیم.


به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در تبریز گفت: با افزایش قیمت نفت، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه صنعت کشور صورت گرفت که اکثریت آنها، صنایع مونتاژی بودند و چندان توجیهی برای آینده اقتصادی کشور نداشتند.


وی ادامه داد: ما در کشور کارخانه‌های فولاد، سیمان، پتروشیمی و... را بارها به صورت تکراری از خارجی‌ها خریداری می‌کنیم ولی آنچنان که باید و شاید، موفق به انتقال فناوری نشده‌ایم باید اقتصاد ما بر پایه این انتقال فناوری، رشد داشته باشد چرا که صاحب فناوری بودن، می‌تواند محصولات ما را در دنیا از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت کند.


طیبی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد ایران متکی بر تولید ملی رقابتی نیست، عنوان کرد: با توجه به نرخ رشد جمعیتی سنگینی که در دهه‌های گذشته داشتیم، نتوانستیم اشتغال کافی برای جوانان ایجاد کنیم لذا باید اقتصاد متکی بر دانش و فناوری را توسعه دهیم تا عقب ماندگی سالهای گذشته را نیز جبران کنیم.


رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر مولد بودن و توان صادرات بالای حوزه فناوری گفت: با توسعه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، زمان ورود جوانان به بازار کار را کندتر کردیم باید بیش از پیش به مقوله اقتصاد دانش بنیان توجه کنیم و هیچ گونه غفلتی در این خصوص بخشودنی نیست.


طیبی با اشاره به مهاجرت نخبگان علمی از کشور تصریح کرد: با این وجود، هنوز هم نیروی انسانی ارزشمند و متخصص در کشور وجود دارد و با استفاده بهینه از آنان، می‌توان در مدت زمان کوتاهی به توسعه اقتصادی خوبی دست یافت.


وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه نیاز فعلی کشور، دستیابی به یک وفاق ملی در بین سیاسیون است، تصریح کرد: دولت‌ در چهار سال نمی‌تواند برنامه ریزی درازمدت کرده و مشکلات کشور را حل کند، از بابت فیش حقوقی همه ناراحت شدند ولی نباید آن را به حدی عمیق کنیم که به حاشیه برویم و از توسعه کشور بازمانیم.


رییس جهاد دانشگاهی افزود: دعواها باید برای برنامه ریزی درست کشور جهت توسعه همه جانبه، مدنظر قرار گیرد باید در خصوص منافع ملی، همه به یک وفاق ملی دست یابیم.


طیبی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف کشور در راستای ایجاد الگوی مناسب بین‌المللی ادامه داد: تمامی واحدهای جهاد دانشگاهی موظف به توسعه فناوری بر مبنای ظرفیت استان خود هستند و تمامی سرمایه‌گذاری های انجام شده در کشور باید بر اساس منافع ملی و با هدف انتقال تکنولوژی به کشور انجام شود.


وی در همین راستا گفت: بازار ملی را نباید به راحتی در اختیار خارجی ها قرار دهیم. انتقال فناوری نیز باید در این حوزه، به عنوان مهم ترین اولویت قرار گیرد.


طیبی با اشاره به مشکلات مربوط به کم آبی در برخی از استان‌های کشور ادامه داد: برای 17 استان کشور، آب شیرین کن تولید می‌کنیم که همراه با انتقال تکنولوژی و نوآوری در داخل کشور خواهد بود.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم افزایش حمایت‌های دولتی از فعالیت های آتی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در حوزه سلول‌های بنیادی، نفت و انرژی، فناوری های نوین اقدامات اساسی زیادی انجام دادیم و به دنبال منابع برای گسترش حوزه فعالیت هستیم. در دولت نیز باید بین وزارت علوم و صنعت به عنوان متولیان اصلی توسعه علمی و صنعتی هماهنگی صورت گیرد.


به گفته طیبی، در برخی موارد، مسائل سیاسی بر مسایل توسعه‌ای کشور غلبه پیدا می‌کند. وفاق و همدلی بیش از توسعه اقتصادی نیاز است چرا که زمینه ساز آن، توسعه سیاسی است.


وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش مهم جهاد دانشگاهی در شتاب علمی کشور ابراز کرد: باید کار علمی صورت گیرد تا نتیجه آن تولید مقاله شود، نه اینکه ابتدا مقاله تولید شود و سپس عملیاتی شود.


طیبی همچنین با اشاره به راه‌اندازی پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی سازمان جهاد دانشگاهی استان، این پژوهشکده را از جمله مراکز موفق در سطح ملی دانست و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به دنبال دریافت ماموریت از نظام است و تمامی تلاش خود را در این راستا به کار می گیرد که وظایف و ماموریت‌های محوله خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد./ایسنا
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: سحریی

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر