تاثیر و رفع مشکلات تهویه هوای خانه

nazi75

New member
2016-01-30
33
4
0
mo200.jpg
خانه، پناه گاه امن و مقدس برای همه است؛ جایی که باید در آن احسان امنیت، سلامت و آرامش باشد. متأسفانه گاهی بیش تر افراد متوجه می شوند که خانه ی آن ها، پناه گاهی واقعی که انتظارش را دارند، نیست! بلکه مکانی است که باعث ایجاد مشکل هایی برای سلامتی آن ها می شود؛ البته مشکل های نامحسوس. وقتی مکانی تهویه یا دستگاه هود مناسب نداشته باشد.همه روزه، پوست ما در معرض گرد و غبار هواست. جهتگیری پنجره ها. برای تهویه مطلوب و متقابل، پنجره ها باید در بخش های شمالی و جنوبی قرار بگیرند، مگر اینکه از ایجاد یک نمای زیبا جلوگیری کنند. این کار بویژه در ماه های تابستان، باد شمالی را تقویت می کند و جریان خوبی از هوا را به درون فضای داخلی وارد می کند. فضاهای انتقالی. ایجاد حیاط ها، بالکن ها، حیاط میان ساختمان و فضا های باز دیگر که جریان هوا را تقویت می کنند.متأسفانه وقتی هوا جریان نداشته و ساکن باشد، گرد و غبار معلق در هوا، وارد ریه ها و باعث گرفتاری های بیش تر می شود! وقتی در چنین محیطی تنفس می کنیم، این سموم و بخارها، باعث سرفه های مداوم، عفونت ها و تحریک چشم و بینی و حتی آلرژی می شوند.
اگر در خانه ی شما کودکانی زندگی می کنند یا مشکل هایی از نظر سلامتی دارید، هوای آلوده ی منزل می تواند مسائل جدی تری را رقم بزند. تهویه ی نامناسب، مشکلی است که اکثر ساکنان منازل با آن درگیر هستند؛ به هر حال، تعدادی از آن ها متوجه اهمیت این موضوع شده اند و می دانند که عدم کیفیت هوا، چه اثرهایی بر سلامتی افراد دارد. از سردردها و سرفه های مداوم گرفته تا مشکل های طولانی ‎مدت، نظیر آسم و بیماری های ریوی دچار می شوند.باور اکثر مردم بر این است که خطر آلودگی هوا تنها در خیابانهای شلوغ شهرها می تواند سلامت آنان را هدف قرار دهد و اگر به داخل منازل و یا محل کار خود بروند از خطرات احتمالی آلودگی هوا در امان خواهند بود.یکی از آلاینده های محیط های بسته، گاز رادون می باشد که از انواع گازهای رادیو اکتیو است و می تواند باعث بروز سرطان شود. تهویه این گاز آلاینده، نیاز به مداخله حرفه ای دارد.یکی دیگر از گازهای آلاینده در محیط های سربسته، گاز مونوکسیدکربن می باشد. این گاز کشنده است و مشکلاتی که این گاز ایجاد می کند، معمولا در فصول سرد سال می باشد. هنگامی که برای گرم کردن منزل و یا محیط کار از بخاری گازی استفاده می شود و گاز مونوکسید در اثر احتراق ناصحیح تولید می شود.هنگامی که منبع تولیدکننده گاز مونو کسید کربن در محیط بسته شناخته شد، باید بلافاصله آن منبع را از محیط خارج کرده و نسبت به تهویه و تعویض هوای محیط اقدام کنید. تحقیقات نشان می‌دهد، محیط داخل خانه آلودگی هوا بیشتری نسبت به هوای شهرها و یا شهرک‌ها دارد آثار ناشی از این نوع از آلودگی هوا در حالی مورد بی توجهی قرار می‌گیرد که حدود 80 تا 90 درصد مردم بیشترین زمان خود را در داخل خانه‌ها و فضاهای بسته می‌گذرانند.

پختن غذا در ظروف تفلون در دمای بسیار بالا ممکن است باعث آزادسازی دودهای سمی گردد.اگر دما بیشتر از 260 درجه سانتیگراد باشد و ظرف مورد استفاده تفلون باشد، مواد شیمیایی را پخش می کند.ظروف خود را خیلی داغ نکنید و یا پیش از گرما دادن به این ظروف، آنها را در فر قرار دهید و همیشه موقع پخت غذا، از هود یا هواکش آشپزخانه استفاده کنید (آنها را روشن کنید).به جای تفلون، بهتر است از ظروف چدنی و یا استیل استفاده کنید مشکلات اجاق گازاجاق گازی که به طرز نادرست نصب شده است، می تواند باعث پخش گازهای خطرناکی مثل مونوکسیدکربن و دی اکسیدنیتروژن در خانه شود.مونوکسیدکربن در غلظت کم می تواند باعث خستگی شود.مونوکسیدکربن در غلظت بالا، باعث تهوع، سردرد، سرگیجه و حتی مرگ می شود.دی اکسیدنیتروژن باعث مشکلات تنفسی به خصوص در کودکان می شود.اگر شعله اجاق، آبی رنگ است، می توانید از تنظیم بودن مشعل ها مطمئن شوید.همیشه در هنگام کار با اجاق گاز، هود یا تهویه آشپزخانه را روشن کنید تا گازهای خطرناک وارد فضای خانه نگردد.

در مورد دمای هوا و رطوبت بر اساس استانداردهای جهانی میزان هوای لازم به ازای هر نفر 10 فوت در هر دقیقه است. سازمان بهداشت جهانی دمای هوای حدود 21 درجه سانتیگراد، سرعت جریان هوای 0،8 متر بر ثانیه و رطوبت نسبی 50 درصد را پیشنهاد کرده است. گفته شده مناسب ترین درجه حرارت اتاق هم برای افراد عادی 20 تا 21 درجه سانتیگراد باشد.هوای خانه باید اعتدال داشته باشد و خیلی گرم و یا خیلی سرد نباشد.با قرار دادن یک یا دو گیاه می‏توان هوای یک اتاق را تازه نگه‏داشت و برای مساحت 9 مترمربع حداقل یک گیاه آپارتمانی لازم است اما هنگام نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی لازم است نکات ایمنی و بهداشتی هم مورد توجه قرار گیرد. مثلا برخی گیاهان سمی‏اند و باید در هنگام انتخاب گیاه به این نکته توجه داشت. به ویژه اگر در خانه کودکی دارید توجه به این نکته ضروری است. همچنین قرار دادن گلدان‏ها جایی دور از دسترس کودکان و استفاده نکردن از سنگ‏ها و وسایل تزئینی جذاب در خاک گلدان‏ها از دیگر مواردی است که برای پیشگیری از حوادثی مانند خفگی و مسمومیت در کودکان باید به آنها توجه داشت. کودکان عادت دارند همه چیز را به دهان ببرند و در صورت در دسترس بودن گلدان‏ها ممکن است با گیاه و یا کود مسموم شوند.از نظر صدا و آلاینده‌های صوتی باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که آلاینده‌های صوتی خود موجب بیماری می‌شود که در طب جدید به صورت خیلی ریز و با جزییات به آن اشاره می‌شود. حشره‏کش‏ها که برای ازبین بردن حشرات و جوندگان استفاده می‏شود می‏تواند چشم، بینی و گلو را تحریک کند و به کلیه ‏ها و سیستم اعصاب مرکزی آسیب رسانده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. برای کنترل حشرات و جوندگان، مواد غذایی را بیرون نگذارید و اگر مجبور به استفاده از حشره‏کش شدید، هنگام استفاده و پس از آن پنجره‎ها را باز کرده و تماس‏تان را محدود کنید. در صورت امکان از راه‏های غیرشیمیایی برای مبارزه استفاده کنید.


هود در آشپزخانه کاربردهای زیادی دارد. مهم‌ترین کار آن کشیدن بو، دود و بخاری است که در هنگام آشپزی بلند می‌شود. برخی از افراد گمان می‌کنند کار هودهای آشپزخانه که به‌طورمعمول بالای اجاق‌گاز نصب می‌شوند، تنها کشیدن بوی غذا و بوهای نامطبوع از فضای آشپزخانه است، حتی گروهی گمان می‌کنند هواکش هود فضایی جدا از سیستم هواکش منزل است، درحالی‌که این‌طور نیست و گاهی کارکرد نامناسب هود تأثیر سویی بر کیفیت هوای داخل خانه می‌گذارد و حتی کارکرد دیگر دستگاه‌های تهویه منزل را مختل می‌کند.مهم‌ترین کار هود کشیدن بو، دود و بخاری است که در هنگام آشپزی بلند می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، هود با این کار، گاز، رطوبت و چربی معلق در هوا را به بیرون از منزل می‌کشد و میزان رطوبت را در حد مناسبی ثابت نگاه می‌دارد. درعین‌حال، چربی و رطوبت روی سقف و دیوارها نمی‌نشیند و آشپزخانه برای مدت‌زمان بیشتری تمیز می‌ماند. درصورتی‌که هود یا دستگاه هواکش در آشپزخانه نصب نباشد، بالا رفتن رطوبت شرایط را برای رشد میکروب‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها فراهم کرده و سلامت اعضای خانواده را به خطر می‌اندازد.در بازار ایران انواع آشپزخانه با مدل‌های بسیار شیک و زیبا موجود است که بیشتر آن‌ها ساخت و تولید ایران است؛ اما بعضی از مدل‌ها ساخت کشورهای چین و ترکیه است. حدود نود درصد هودهای ایرانی بهتر از مشابه خارجی است و تنها تفاوت در شکل ظاهری و دکمه‌های دیجیتال هست.میزان مکش هودهامسئله اصلی در خرید هود، مکش آن است و هودهایی که مکش بالایی دارند متأسفانه صدای زیادی تولید می‌کنند که معمولاً آشپزها از این نوع هودها استفاده نمی‌کنند و برای همین منظور تولیدکنندگان برای حل این موضوع هودهای کم‌صدا تولید می‌کنند که این هودها با سرعت کمتری کار مکش و تهویه را انجام می‌دهند و به نظر می‌رسد که هودهای کم‌صدا بیشتر مورد اقبال خانواده شد زیرا هودهای بی‌صدا یا کم‌صدا نیز کار تهویه را به نحو مطلوب انجام می‌دهند.انواع هودبه‌طورکلی در حال حاضر دو نوع هود در بازار موجود است. هودهای تصفیه‌کننده هوا و هودهای دارای خروجی هوا. هودهای تصفیه‌کننده، گردوغبار و بو را به داخل می‌کشند، ذرات معلق را تا حد ممکن از هوا می‌گیرند و دوباره هوای تصفیه‌شده را به داخل آشپزخانه بازمی‌گردانند.هودهای دارای خروجی هوا به یک کانال متصل شده‌اند که گردوغبار، چربی و بوهای نامطبوع از طریق آن به بیرون فرستاده می‌شود. این هودها به دو شکل هودهای معمولی و شومینه‌ای در بازار موجود است.هودهای معمولی که نسل قدیمی هودها به‌حساب می‌آیند، بالای اجاق‌گاز نصب می‌شوند، کمی کوچک‌تر از ابعاد اجاق‌گاز هستند. به دیوار وصل می‌شوند، اغلب زیر یک کابینت دیواری قرار دارند و به‌وسیله یک دریچه و کانال که در داخل دیوار تعبیه‌شده است هوا را به داخل دریچه و ازآنجا به پشت‌بام و خارج راهنمایی می‌کنند. عیب این نوع هودها این است که به‌مرورزمان روی عایق‌بندی و رنگ سقف تأثیر می‌گذارند. هودهای شومینه‌ای بلندتر، بزرگ‌تر و به شکل قیف برعکس هستند. جنس این هودها از مس، فلزهای اکسید نشدنی یا دیگر فلزاتی هستند که در مقابل گرما بادوام هستند و به‌راحتی تمیز می‌شوند. هواکش این هودها گاهی به دیوار و گاهی به سقف وصل می‌شود که نوع سقفی آن به هودهای جزیره‌ای معروف است و اطراف آن شیشه‌ای است.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر