بیش از 40 ژن که تهاجم ملانوم را مشخص می کنند کشف شد

Nafas

افتخاری
2014-03-18
687
697
0
تهــــــــــــران

مادرید- ایرنا- محققان مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا، بیش از 40 ژن که درجه تهاجم ملانوم را مشخص می کنند و آن را از دیگر تومورهایی که تشخیص آنها دشوار است، متمایز می سازد را کشف کردند.


81217633-5789365.jpg


به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اروپاپرس، به گفته محققان این کشف که در مجله علمی ˈسلول سرطانیˈ منتشر شده، این مطالعه بسیار مهم است زیرا توضیح می دهد که چرا یک دارو که همچنین در این مرکز ساخته شده به طور انتخابی به سلول های سرطانی ملانوم که در زمان حاضر یکی از سرطان هایی است که بیشترین متاستاز را دارد و بخوبی شناخته شده نیست، حمله می کند.

محققان گفتند: قابل توجه است که عواملی که در ملانوم افزایش می یابند، همچنین در تشکیل سلول هایی به نام ˈاندوزومˈ دخیل هستند.

به گفته دانشمندان، اندوزوم ها دستگاه هایی هستند که سلول های توموری به توسط آنها و از طریق یک پروسه به نام ˈاندوسیتوسیسˈ می توانند اجزای اطراف خود را ترکیب دهند و با نابودی آن، انرژی به دست آورند. این پروسه همچنین به عنوان یک خود پاکسازی برای حذف پروتئین ها یا اجزای سلولی آسیب دیده و یا سلول هایی که لازم ندارد، استفاده می شود.

در میان همه ژن هایی که پروسه اندوسیتوسیس را کنترل می کند، محققان مطالعه مذکور به طور خاصی بر روی یکی از آنها به نام RAB7 که بیشترین میزان انباشته شده سلول های ملانوم را ارائه می دهد، متمرکز شدند.

پس از شش سال تحقیق، گروه محققان به مدیریت ˈماریا سوئنگاسˈ رییس گروه ملانوم مرکز سرطان شناسی اثبات کرد که RAB7 همانند یک رهبر ارکستر عمل کرده و مقصد سلول های ملانوم را معین می کند.

محققان مشاهده کردند که با میزان بالای RAB7 نابودی سلولی فعال تر است و این به سلول های توموری اجازه می دهد که انرژی به دست آورند، از انباشته شدن ترکیبات سمی جلوگیری می کند و بدین طریق به تقسیم و تکثیر می پردازد و هنگامی که RAB7 کاهش می یابد سلول ها از اندوزوم ها برای بازیافت پروتئین های متاستاز استفاده می کنند و با این کار به پخش آن در بدن کمک می کنند.

به گفته سوئنگاس، مشخص شدن ˈکلید مقصد سلول های توموریˈ فقط یکی از جنبه های جدید در مورد ملانوم است که این مطالعه کشف کرده است.

وی اذعان کرد که این مطالعه از نقطه نظر اساسی ، بسیار مهم است زیرا اجازه می دهد که نقاط ضعف خاص ملانوم شناسایی شوند.

محقق مذکور ادامه داد: پیدا کردن مکانیسم های موجود در ملانوم که تشخیص می دهند که چرا ملانوم آنقدر تهاجمی است، بسیار پیچیده است زیرا در این تومور، بیش از 80 هزار جهش صورت گرفته است.

اما این مطالعه همچنین کاربرد کلینیکی دارد و یکی از این کاربردها پیش آگهی پیشرفت ملانوم است زیرا محققان مطالعه در نمونه برداری های توموری نشان دادند که میزان RAB7 در تومور پوست، خطر گسترش متاستاز را معین می کند.

سوئنگاس تصریح کرد: این مطالعه با باز کردن دری نشان می دهد که پروتئین هایی که آندوزوم ها و نابودی سلول ها را کنترل می کنند، می توانند به عنوان نشانگر های جدید بقا بیماران به کار روند.

افزون بر آن، این نتایج، کمک به درک مکانیسم عمل یک ترکیب می کند که همانطوری که این دانشمندان با کشف آن در سال 2009 نشان دادند، برای سلول های ملانوم و دیگر تومورها کشنده است. این عامل که بر اساس نانو ذرات آر ان ای (ARN) است دقیقاً سلول ها را هنگامی که در حال ساخت آندوزوم ها هستند، از بین می برد.

__________________
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ATISH

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر