بنای های هخامنشی در دوره کوروش بزرگ

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
محوطه‌های باستانی محل واقع شدن کاخ های هخامنشی بوشهر هم از لحاظ تاریخی دارای ارزش‌های بالایی است و هم بناهای موجود در آنها آثاری ویژه در هنر معماری ایرانیان محسوب می‌شوند.
براساس شواهد و اسناد به دست آمده معماری داخلی این 3 کاخ وام گرفته از کاخ بزرگ آپادانا در شوش پایتخت اصلی هخامنشی بوده است.
کاخ چرخاب از کاخ‌های زمستانی کوروش هخامنشی بوده و تنها و یا حداقل اصلی‌ترین سند معماری است که ثابت می‌کند خلیج فارس از دوران باستان متعلق به ایرانیان است.
همچنین در این محوطه باستانی یک لوح تاریخی به خط پارسی باستان در رابطه با کنترل هخامنشیان بر خلیج فارس کشف شده که بهترین سند در این باره است.



userupload_2013_13232621071394663606.9897.jpg



این بنا که از لحاظ ارزش‌های باستانشناسی همسطح با تخت جمشید و پاسارگاد است در نزدیکی برازجان در استان بوشهر و به فاصله 20 کیلومتری از دریای خلیج فارس بدون محافظت و هیچگونه نگهداری رها شده است
این محوطه باستانی و بی نظیر هم از لحاظ تاریخی واجد ارزش‌های بالایی است و هم یک بنای فوق‌العاده در هنر معماری ایرانیان است. کاخ چرخاب جزو کاخ‌های زمستانی امپراتوری بزرگ هخامنشی محسوب می‌شده است.


userupload_2013_723741741394663606.9967.jpg



کاخ چرخاب نیز کاخ ناقصی است که هرگز مسکونی نشد و کاوش‌های باستان‌شناسی در آن نشان می‌دهد ساخت این کاخ بزرگ به فرمان کوروش کبیر بوده و احتمالا با مرگ وی نیز متوقف شده است. بخشی از دروازه شاهی این کاخ که ناتمام مانده برخلاف تالار اصلی با لعابی از جنس سیلیس کف سازی شده است.
10 پایه ستون کوچک تالار اصلی کاخ کوروش در چرخاب برازجان در جریان عملیات پاکسازی این محوطه به دست آمد که شبیه پایه ستون‌های پاسارگاد طراحی شده است.
مهم‌ترین ویژگی‌ این کاخ، تکنیک ساخت پایه ستون‌های سنگی مکعب شکلی است که به طریق دقیق و ظریفی تراش و صیقل داده شده به گونه‌ای که در اتصال سنگ‌ها، از هیچ نوع ملاط یا وسیله دیگری استفاده نشده است.
این پایه ستون‌ها با شالی‌های بسیار زیبا مجموعه‌ای ناقص هستند و تنها 4 سرستون آن‌ها سالم باقی مانده است و در دروازه شاهی نصب شده‌اند، بخشی از کاخ نیمه ساخته کوروش هخامنشی است که پس از مرگ وی ساخت این کاخ متوقف شده است.
فاصله هر یک از پایه ستون‌ها از یکدیگر حدود 2 متر است و بخشی از این بقایا به واسطه وجود سازه آبی‌ که همزمان با کشف این پایه ستون‌ها کشف شده آسیب دیده و آب باعث فرسایش بعضی از نقاط این ستون‌ها شده است.
به عقیده کارشناسان روش صیقل سنگ و اتصال آنها و نحوه استفاده از ترکیب رنگ، عایق‌بندی و مقاوم سازی در این سازه هخامنشی حتی در تخت جمشید و پاسارگاد هم مشاهده شده است.


userupload_2013_20817356081394663607.1574.jpg



موضوع مهم دیگر در معماری و زیبایی شناسی در این کاخ، انتخاب و تنوع رنگ در ستون‌هاست که برای اولین بار در محوطه‌های سنگی هخامنشی دیده می شود.
بنابر اطلاعات باستان‌شناسی این کاخ معاصر با پاسارگاد و تخت جمشید بوده است اما از دو اثر سنگی یاد شده در تراش ستون‌ها، به رنگ سنگی که ستون از آن تراش خورده اکتفا شده است در حالی که در این کاخ تکنیک صیقل و تراش سنگ‌ها این امکان را به هنرمند داده است که از سنگ‌هایی با دو رنگ متفاوت سیاه و سفید استفاده کند.
کاخ کوروش هخامنشی در چرخاب بوشهر، تنها نمونه از معماری این عصر است که در بنای آن هم از سنگ استفاده شده و هم از آجر.
استفاده از لعاب سلیس روی کف بنا نیز از دیگر موضوعات جالب توجه در این کاخ است که به عنوان اندود کف به کار گرفته شده و از نظر رنگ و جنس و روش ساخت موضوع قابل تاملی است به طوریکه بخشی از دروازه شاهی این کاخ که ناتمام مانده، برخلاف تالار اصلی، با لعابی از جنس سیلس، کف سازی شده است.


userupload_2013_11701347141394663607.6585.jpg


 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Melika و pegah

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
عکس از اثر تاریخی " گور دختر " در بوشهر ؛ که شباهت بسیار زیادی به مقبره کوروش بزرگ دارد :



2013103-040295123.jpg


گور دختر آرامگاهی سنگی از دورهٔ هخامنشیان است که در در دشت «میانکوهی پشت پَر» شهرستان دشتستان قرار دارد و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. گمانه زده شده است که این بنا آرامگاه کوروش کوچک، چیش‌پیش، آتوسا، ماندانا، و یا خواهر کوروش بزرگ است.[۱]
شاپور شهبازی، باستان‌شناس بزرگ ایرانی معتقد بود که این بنا آرامگاه کوروش کوچک است. گور دختر در میانه دهه ۱۳۸۰ مرمت شد ولی اکنون در وضعیت بسیار بدی رها شده است
 

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
کاخ هخامنشی در دهانه غلامان سیستان :

userupload_2013_1213926031394714646.6162.jpg



userupload_2013_16191729441394714646.792.jpg



احتمال دارد این محوطه متعلق به کوروش بزرگ باشد . از هخامنشیان در دشتستان نیز کاخ پیدا شده است .
 

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
کشف آجرهای 2 لایه در کاخ کوروش هخامنشی در برازجان






دانلود فایل مرتبط با خبر:
تهران _۲فروردین ۱۳۸۴_ میراث خبر
گروه استان‌ها، میترا اسدنیا: با ادامه برنامه‌های کاوش و پژوهش در کاخ هخامنشی چرخاب برازجان، کارشناسان موفق به کشف آجرهای دو لایه‌ای شدند که در برابر رطوبت ناشی از عوارض اقلیمی در مناطق ساحلی از مقاوت خوبی برخوردارند.
با کشف سازه ها و آثار تازه ای در محوطه باستانی چرخاب برازجان، که اخیرا توجه بسیاری از کارشناسان باستان‌شناسی و معماری را به خود جلب کرده است، جزییات تازه‌تری از سبک معماری ناشناخته عصر کوروش هخامنشی آشکار می شود.
«علی اکبر سرفراز»، سرپرست تیم کاوش در چرخاب برازجان درباره ویژگی آجرهای دو لایه و کاربرد آن در بنای مورد نظر گفت: «این نوع آجرها، متشکل از محفظه‌هایی از گل پخته با قطر 5/1 تا 2 سانتی متر است که با مقادیر زیادی گل فشرده خام انباشته شده است.»
به اعتقاد سرفراز تکنیک ساخت این آجرها امروز شگفتی باستان شناسان را برانگیخته است. وی گفت: «نکته جالب توجه در تکنیک ساخت آجرهای دو لایه که توجه مهندسان و معماران عصر هخامنشی را برانگیخته است؛ خواص شیمیایی خاک و بهره‌برداری هوشمندانه از آن برای ایجاد مقاومت مصالح در برابر عوارض طبیعی و اقلیمی منطقه است.»
به گفته سرپرست تیم کاوش در چرخاب برازجان از آنجا که منطقه ساحلی بوشهر، منطقه‌ای مرطوب و پر باران است، معماران و سازندگان کاخ کوروش برای حذف رطوبت از مصالح و افزایش مقاومت مصالح در برابر فشار و رطوبت شدید منطقه که سبب تلاشی تدریجی بنا می شده است، از خاصیت گل خام فشرده در محفظه‌ای از گل پخته استفاده می کردند. انبوه گل خام پس از خشک شدن خاصیت کمپکت Compact یا فشردگی پیدا می کند. این توده در برابر فشار، از سیمان هم مقاوم‌تر است. معماران هخامنشی همچنین برای ایجاد عایق رطوبتی و حذف رطوبت شدید اقلیمی در بنا، با روکشی از گل پخته یا آجر، مصالحی می ساختند که دارای مقاومت بالا هم در برابر فشار و هم در برابر رطوبت بوده است.
وی در مورد کاربرد این نوع مصالح در بنا گفت: «معماران کاخ کوروش در چرخاب برازجان از این نوع آجر؛ عمدتا در یک سازه آبی که هنوز عملکرد آن برای کارشناسان مشخص نشده، استفاده کرده اند. علاوه بر این؛ تکنیک استفاده از گل خام فشرده در محفظه‌هایی از آجر پخته، در ساخت پایه‌هایی به نام «کوپال» نیز استفاده می شده که در گذشته برای جابه جا کردن سنگ یا وسایل سنگین به کار می رفته است و کارکردی شبیه به قرقره‌های امروزی در حمل و نقل اشیا سنگین داشته است.»
سرفراز در پایان تاکید کرد کشف این نوع مصالح که منحصرا در کاخ کوروش در چرخاب برازجان بکار رفته، کشف نمونه‌ای دیگری از عناصر و شاخصه‌های معماری و هنر ایران است که دقت و ظرافت را با استحکام و استواری بنا در هم آمیخته و هیچ یک را قربانی دیگری نکرده است.
کاخ کوروش هخامنشی در چرخاب برازجان، در 15 کیلومتری شهر بندری بوشهر واقع شده است.این شهر نخستین بار در سال 51 کشف شد. مطالعات اولیه درباره سبک و دلایل ساخت این کاخ که گویی در سال‌های پایانی حیات کوروش ساخته شده، حاکی از اهمیت این منطقه ساحلی در مجموعه امپراتوری هخامنشی و همچنین از مهم ترین اسناد تاریخی موجود در اثبات مالکیت و سیادت دریایی ایرانیان در خلیج فارس، رد نظریه تاریخی دریاترسی ایرانیان و ادعاهای واهی مطرح شده از سوی برخی محافل و کشورهای غربی درباره خلیج فارس است.
 

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
یک بنای بزرگ هخامنشی، از دوره کوروش کشف شد+عکس

بنایی بزرگ از دوره هخامنشیان در نزدیکی تخت جمشید کشف شده‌است. باستان‌شناسان معتقدند این بنا که در دوره کوروش ساخته شده، احتمالا نیایشگاهی از دوره هخامنشیان بوده که به دست هنرمندان بابلی پدیدی آمده‌است. شاهد این امر کشف آجر‌های منقوش لعابدار به نقش موشخوشو، نماد مردوک، خدای بابلیان است.





دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ هیات باستان‌شناسی ایران و ایتالیا در کاوشی مشترک موفق به کشف بنای بزرگی از دوره هخامنشی در نزدیکی تخت‌جمشید شدند. به گفته باستان‌شناسان این بنا احتمالا در دوره کوروش بزرگ ساخته شده‌است.

به گزارش CHN تل آجری، محوطه‌ای باستانی‌ است که این‌روزها با کلنگ باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی جان دوباره‌ای گرفته‌است. هیات باستان شناسی چندی پیش و در پی سومین فصل کاوش خود در این محوطه، موفق به کشف بنایی بزرگ از دوره هخامنشیان شدند.

Image1.jpg


باستان‌شناسان موفق به کشف بنایی منحصر به‌فرد از دوره هخامنشی شدند

«علیرضا عسگری چاوردی»، سرپرست ایرانی هیات کاوش در تل آجری، دراین‌باره به CHN گفت: «طی کاوش‌های باستان شناسی هیات مشترک ایرانی- ایتالیایی در حریم تخت جمشید، در شهر پارسه بنایی شگفت انگیز متعلق به روزگار نخستین هخامنشیان در فارس کشف شد. ابعاد این بنا حداقل 33 در 33 متر است و هزاران آجر لعابدار در ساخت آن بکار گرفته شده است.»
Image2.jpg


معماری بدست آمده در تل آجری

وی در ادامه گفت: «ضخامت دیوارهای این بنا 10 متر است. کشف چنین بنایی با این عظمت، حجم و تعداد آجرهای لعابدار در منطقه فارس برای نخستین بار انجام می شود.»
Image3.jpg


بخش‌های بدست آمده از معماری در محوطه باستانی تل آجری


آنچه در کشف این بنا بسیار اهمیت دارد، آجرهای لعابداری است که به نقوشی از جمله حیوانات افسانه‌ای مزین شده‌اند.

عسگری دراین‌باره گفت: «آجرهای لعابدار بکار رفته در این بنا مزیّن به ترکیبی از نقوش اسطوره های ایران و بین النهرین باستان است. تا آن حدود که حتی قالب های بکار رفته در تزئین نقش حیوانات با قالب نقش اسطوره های دروازه ایشتار در بابل بین النهرین یکسان است.»

Image7.jpg


نمونه‌از از نقش روی آجر؛ احتمالا متعلق به قسمت گردن موشخوشو


این باستان‌شناس می‌افزاید: «از این بنا کتیبه‌ای به خط میخی آکدی بابلی بدست آمده است. مجموع نقش‌ها، فنون بکار رفته در تزئین آجرهای لعابدار، استفاده گسترده از ملات قیر در اندود آجرها، بکارگیری انواع رنگ و نقش در تزیین بنا با استفاده از موتیف‌های اسطوره‌ای نظیر نقش سمبل ایزد مَردوک در بابل همراه با انواع گل‌های لوتوس شانزده پَر همه از جمله دلایلی است که نشان می‌دهد این بنا در دوره کوروش هخامنشی بنا شده‌است.»
Image8.jpg


نمونه‌از از نقش پای گاو که در تل آجری بدست آمده‌است

به گفته عسگری موضوع نقش‌های این بنا با آنچه در آجرهای لعابدار دوره داریوش هخامنشی و دیگر پادشاهان پس از وی در تخت جمشید بکار رفته متفاوت است. کوروش در سال 539 پیش از میلاد بابل را فتح کرد و در آن زمان کاهنان بابلی به دلیل ثروت و قدرت از بین تمام دیگر ایزدان، ایزد مَردوک را برگزیده بودند و ایزد مردوک در دوره بابل نو ایزد آسمان‌ها و زمین بود و در زمانی که کوروش بابل را فتح کرد این ایزد در بین‌النهرین بیشترین قدرت را داشت.
Image6.jpg


ملات قیر برای محافظت از آجرهای لعابدار

به اعتقاد باستان شناسان احتمالا پس از فتح بابل، کوروش به کاهنان بابلی اجازه داده است در منطقه فارس یعنی در خاستگاه ایدئولوژیک قدرت هخامنشیان بنایی ساخته شود که این بنا را هنرمندان بابلی با همان نقش‌ها و موتیف‌های مذهبی اسطوره‌ای و سمبلیک نظیر نقش موشخوشو برای ایزد مَردوک ساخته‌اند.

Image4.jpg


بخشی از معماری بدست آمده در تل آجری


عسگری در ادامه می‌افزاید: «کشف تعداد زیادی از موتیف این حیوان اسطوره ای تردیدی باقی نگذاشته که بنا مربوط به دوره کوروش است. اما اینکه این بنا در دوره داریوش هخامنشی با صبر و شکیبایی مذهبی تحمل شده و با تغییر نگرش‌های مذهبی خشایارشا از دیگر ایزدان به ایزد اهورامزدا چه کارکردی پیدا کرده است، همه از جمله مواردی است که کشف این بنا پرسش‌های جدیدی را در ارتباط با نگرش‌های مذهبی جامعه هخامنشی مطرح کرده است. تحقیقات باستان‌شناسی در ارتباط با کشف این بنای مهم ادامه خواهد داشت.»
Image5.jpg


باستان‌شناسان احتمال می‌دهند که این بنا نیایشگاه باشد


این فصل از مطالعات باستان‌شناسی شهر پارسه تخت جمشید در چارچوب برنامه‌های پژوهشی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد، سازمان میراث فرهنگی فارس و دانشگاه بولونیا ایتالیا انجام شده است.

Image9.jpg


تصویری از موشخوشو که در دروازه ایشتار بابل کشف شده‌است

برنامه مطالعات میدانی این فصل از شهر پارسه از اول مهرماه آغاز شده و در آبان ماه به پایان خواهد رسید. سرپرست ایرانی مطالعات شهر پارسه علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز و سرپرست ایتالیایی برنامه پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا است.

منبع :


 

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
شهر هخامنشي ليدوما



بر اساس مطالعات انجام شده از سوي پروفسور جورج كامرون و پروفسور هيكس بر الواح موجود در دانشگاه شیکاگو مشخص شده 13شهر از شهرهاي هخامنشي در منطقه ممسني واقع شده بود، يكي از اين شهرها ليدوماست. بيش از 20سال بعد يك هيات باستان‌شناسي ژاپني به رياست «كيكيو آتارشي» و «دكتر هاوارجي» در سال ۱۳۳۸ ليدوما را مورد كاوش‌هاي باستان‌شناسي قرار دادند و بناي ساختماني هخامنشي را در اين قسمت كشف كردند. مقايسه شباهت‌هاي معماري اين بناها با كاخ‌هاي داريوش، خشايار شاه و اردشير هخامنشي در شوش و تخت جمشيد اثبات كرد كه آثار يافت شده در ليدوما مربوط به دوران هخامنشي است، گمانه‌زني‌هاي ديگر اثبات مي‌كرد كه ليدوما يكي از شهرهاي بين راهي دوران هخامنشي بوده كه بر سر راه شاهي پاسارگاد و تخت جمشيد به شوش قرار داشته و شاهان و فرمانرواياني كه در اين فاصله رفت و آمد مي‌كردند در اين شهرها و كاخ‌هاي بين راهي استراحت مي‌كردند.
در گل نوشته‌هاي به دست آمده از تخت جمشيد، پايتخت اصلي امپراتوري هخامنشيان، از 26 شهر ميان اين كاخ و پايتخت زمستاني هخامنشيان در شوش نام برده شده كه ليدوما يكي از آنهاست، مساحت اين محوطه باستاني در حدود يك‌هزار متر در ۵۰۰ متر مربع است كه در بيشتر نقاط آن آثار باستاني يافت مي‌شود و حتي شواهد به دست آمده در آن نشان از وجود تمدن تا پنج هزار سال پيش را نيز دارد.


حدود 50 سال طول كشيد تا بار ديگر يك گروه باستان‌شناسي از ليدوما ياد كنند، اين بار هيات مشترك باستان‌شناسي پژوهشكده باستان‌شناسي ايران و دانشگاه سيدني نخستين مرحله از پژوهش‌هاي مشترك را در سال‌هاي ۱۳۸3- ۱۳۸1 در منطقه نورآباد ممسني فارس انجام داد. پس از آن دومين مرحله از پژوهش‌هاي مشترك با ديدگاهي وسيع‌تر و نگرشي عميق‌تر در زمستان ۱۳۸۵ در اين منطقه انجام شد.
در اين مرحله عمده پژوهش‌ها بر شناخت يكي از محوطه‌هاي هخامنشي تمركز يافت. اين محوطه با نام‌هاي محلي نظير «قلعه كلي» يا «سُروان»، جين جان شناخته شده است. محوطه قلعه كلي سُروان در كوه‌پايه بخش غربي دشت رستم يك (فهليان) واقع شده است. با كاوش اين محوطه چشم‌انداز وسيع و ديدگاهي نوين در ارتباط با مطالعات هخامنشي جنوب و جنوب غرب ايران طرح شد. اين بنا از نظر ابعاد ساختماني چهارمين بناي بزرگ هخامنشي پس از بناهاي شوش، پاسارگاد و تخت جمشيد (پارسه) است. در ليدوما بقاياي يك كاخ كوچك هخامنشي يافت شده كه كاخ سروان (سورون) نام گرفته است.
گفته مي‌شود در نخستين مرحله سكونتي بنايي با ستون‌هاي رفيع وجود داشته كه ضخامت پايه ستون‌هاي آن بيش از يك متر است. سبك پايه ستون‌ها برابر سبك هنري به كار رفته در تخت جمشيد است. از نظر ابعاد، اين پايه ستون‌ها با پايه ستون‌هاي تالار صد ستون تخت جمشيد قابل مقايسه است. پايه ستون مزين به گل‌هاي هشت پر (لوتوس) و شيارهاي برگ نخلي شكل است. رنگ پايه ستون‌ها مشابه تخت جمشيد به رنگ خاكستري است. به همين دليل، با توجه به محدوده كاوش و يافته‌هاي به دست آمده به نظر مي‌رسد در اين محل بنايي ستون‌دار وجود داشته است. اما، وجود ظرف‌هاي ارزشمند سنگي در اين محوطه كه با بهترين ظروف خزانه تخت جمشيد و مورد استفاده عالي‌رتبه‌گان درباري برابري مي‌كند.

در مقاله مشتركي كه از سوي عليرضا عسكري، از پژوهشكده باستان‌شناسي و پروفسور دانيل توماس پاتس از دانشگاه سيدني در رابطه با ليدوما منتشر شده است نوشته شده؛ «با توجه به شواهد باستان‌شناسي به دست آمده از اين محوطه به نظر مي‌رسد اين مكان، محل نگهداري و به احتمال مركز توزيع مواد غذايي منطقه در اطراف و پيرامون اين محوطه بوده و نمايندگان يا نايبان پادشاه و ناظران بر توزيع محصولات در اين مكان از ظروف ارزشمند و ظريف استفاده مي‌كردند و خرج و دخل بخشي از مواد مورد استفاده از يكي از همين راه‌ها تامين و ثبت و ضبط مي‌شد.» حسن حبيبي فهلياني محقق و مدير سابق ميراث فرهنگي ممسني نيز در اين‌باره مي‌گويد: «از قسمت گردنه سروان تا قسمتي كه شهر واقع شده فاصله‌اي تقريبا چهار كيلومتري است كه اين محدوده شهر بوده تا قسمت تل‌چغاد يا چكاد (به معني قله) كه وجود اين آثار مبين وجود يك شهر بزرگ در زمان هخامنشيان است، كه بعد از هخامنشيان از رونق قبلي آن كاسته مي‌شود و مجددا در زمان اشكانيان رونق خود را باز مي‌يابد و رونق خود را تا زمان اسلامي حفظ مي‌كند. و نهايتا وجود آتشگاه، كتيبه‌ها، آثار خزانه، جداول صخره‌اي و گستردگي بناها در اطراف و اكناف اين محدوده وسيع يك شهر باستاني را به ما نشان مي‌دهد كه بايد گفت ما با يك شهر وسيع و بزرگ روبه‌رو هستيم كه هم يك استراحتگاه و شهر بين راهي و هم يك شهر والي‌نشين بوده است.»
 

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
دیوار راه شاهی کشف شده در تنگه بلاغ


تنگ بولاغی - نخجیر هخامنشی





دوفصلنامه باستان شناسی و مطالعات میان رشته ای سال دوم شماره سوم- تنگ بلاغی نخجیرگاهی در دوره هخامنشی- محمد تقی عطایی در تنگ بلاغی یا بولاغی دو محوطه و چهار اثر از دوره هخامنشی کشف شده است که عبارتند از دیواره راه شاهی، مجراهای دختربر،دیواره های سنگچین و دو محوطه استقراری.
راه شاهی: از ابتدای دره از سمت پاسارگاد در هر دو طرف رود پلوار دیواره های سنگ چینی دیده میشود که در گذشته یکپارچه بوده اند و اکنون تکه تکه اثر آن باقی است. در سمت راست رود 9بخش از این دیوار مشخص است و در سمت چپ رود 12 قسمت که قسمتهایی که نزدیک کارگاه سد سیوند قرار دارند شدیدا آسیب دیده اند. دیوار 9.5 کیلومتر طول داشته و از خشکه چین و بدون ملات ساخته شده است.
دختربر: در تنگ بلاغی مجراهایی در دامنه سنگی کوه کنده شده است که امروزه آنرا دختر بر میخوانند. تنها اولین دختر بر که 250 متر طول دارد تکمیل شده است و مابقی نیمه کاره رها شده اند. در کف آنها مکعبهای سنگی که دور آنها خالی شده است قراردارند ولی هنوز از کف معبر جدا نشده اند.
دیواره های سنگ چین: در تنگه تیرانداز در شرق رود دو دیواره سنگچین مجزا دیده میشوند که 2متر عرض دارند.ارتفاع دیوارها مشخص نیست و با توجه به آوار میتوان حدس زد که دیوارهای بلندی بوده اند. این دیوارها که عمود بر مسیر رود هستند حریم این محدوده را مشخص میکرده اند.
محوطه استقراری: در پای تنگه تیرانداز در شرق رود تپه ای قرار دارد که مربوط به دوره هخامنشی است و تاکنون حفاری علمی نشده است هرچند آثار حفاری غیر مجاز در آن بسیار نمایان است.

تنگ بلاغی نخجیرگاهی بوده که هم بخش پردیس و هم بخش قرق را داشته است. پردیس در بخش باریک دره بوده که با دیوارهایی احاطه میشد.در این محل آبناهایی ساخته بودند که آثار آن بر روی کوه کوچکک مشخص است. در بخش قرق نیز بنایی قرار داشت که شکارگران در آن استراحت کنند. تنها راه ورودی این نخجیر جایی است که رود از دره جدا میشود.
 

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
کاخ بردک سیاه و3 کیلو طلای هخامنشی همچنان در بوته فراموشی





خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه میراث فرهنگی_ درحالی‌که 4 سال از آخرین کاوش‌های باستان‌شناسی در کاخ هخامنشی بردک سیاه می‌گذرد، این محوطه باستانی و 4 تکه طلای کشف شده در آن هنوز بلاتکلیف مانده و مشخص نیست چه زمانی این کاوش‌ها و مطالعه روی طلاها ادامه پیدا کند. این درحالی است که بردک سیاه هنوز در میان درختان گز محصور است و روند تخریب در این محوطه باستانی ادامه دارد.

به گزارش CHN، کاخ بردک سیاه که در منطقه برازجان واقع شده است، روزگاری کاخ زمستانی شاهان هخامنشی در شهر باستانی تئوکا بوده که پیش از به قدرت رسیدن کوروش هخامنشی ساخته شده و احتمالا به جد وی تعلق دارد. این کاخ نخستین بار در سال 1356 کشف شد و پس از شروع کاوش‌ها در این محوطه نشانه‌های بیش از بیست کاخ، تالار و آثار معماری پراکنده به دست آمد.

پس از انقلاب نخستین بار در سال 1384 و پس از کشف کتیبه‌ای هخامنشی، کاوش‌ها در این محوطه باستانی از سر گرفته شد و پس از یک دوره گمانه‌زنی به منظور شناسایی حدود عرصه کاخ و نجات آن از میان درختان گز، هیات باستان‌شناسی چند ترانشه باز کرده و بخش‌هایی از کاخ را بیرون آوردند. در این میان علاوه بر کشف تالارهای ستون‌دار، 4 تکه طلای هخامنشی به وزن 3 کیلو نیز کشف شد که اکنون در صندوق بانک نگهداری می‌شود.

قطعات طلای هخامنشی درحالی‌که چین‌خورده بودند در کنار یکی از پایه ستون‌های تالار مرکزی کاخ هخامنشی بردک سیاه کشف شدند. در همان زمان این آثار به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تحویل داده شد اما قرار بود تا مطالعات آزمایشگاهی برای باز کردن چین طلاها در موزه ملی انجام شود.

«احسان یغمایی»، سرپرست هیات کاوش در کاخ بردک سیاه با بیان این مطلب که همچنان رایزنی برای انجام کاوش در این کاخ هخامنشی ادامه دارد، گفت:« بارها گفته شده است که کاوش‌ها در این محوطه ادامه پیدا می‌کند درحالی‌که 4 سال از آخرین حضور هیات باستان‌شناسی در آن‌جا می‌گذرد اما خبری از کاوش نیست.»

وی گفت:« طلاها هم هنوز برای مطالعه در اختیار ما قرار داده نشده است و از آن‌جاکه حدس زده می‌شود؛ احتمالا کتیبه یا نوشته‌ای درون ورق‌های طلای کشف شده که چین خورده‌اند وجود دارد، اما هیچ اقدامی برای ادامه مطالعه روی آن‌ها صورت نگرفته است.»

به گفته این باستان‌شناس؛ چین‌خوردگی طلاها به دلیل عوامل جوی نیست و گویا شخصی 2500 سال پیش به عمد آن‌ها چین داده و در زیر پایه ستون پنهان کرده بود تا دست کسی به آن‌ها نرسد. اما بعد‌ها خود او نیز موفق به برداشتن طلاها نمی‌شود. به اعتقاد وی این چهارقطعه طلا می‌تواند کتیبه‌ای از دوره جد کوروش کبیر یا بخشی از روکش در یا یک تاج شاهی باشد.

همچنی در کاوش‌ها، باستان‌شناسان با کشف 16 پایه ستون از تالار مرکزی و 6 پایه ستون از ایوان جنوبی شیوه کلی معماری تالار و ایوان این کاخ را شناسایی کردند. اما اکنون این کاخ به حال خود رها شده و در حال تخریب است.

ساختار معماری ایوان جنوبی کاخ بردک سیاه به شیوه معماری درگاه کاخ بارعام کوروش در پاسارگاد طراحی شده است. این ایوان دارای 12 ستون بود که در این کاوش‌ها 6 پایه ستون از بین آن‌ها کشف شد.

درحال حاضر از تالار بدست‌آمده بخشی تخریب شده و حتی پایه ستون‌ها که با ملات خشت حفاظت می‌شدند به حال خود رها شده‌اند. بخشی از دیوارهای کشف شده تخریب شده‌اند و هر روز ریشه‌های درخت گز بیشتر این محوطه باستانی را مورد تخریب قرار داده‌اند.

از سوی دیگر گزارش مطالعات انجام گرفته در سال 1384 به طور کامل در اختیار سازمان میراث فرهنگی بوشهر قرار گرفت که هنوز منتشر نشده است.

پیش از این و طی 3 سال گذشته بارها مدیر میراث فرهنگی استان بوشهر قول ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در کاخ بردک سیاه را داده بود اما تاکنون حتی کلنگ باستان‌شناسان به این محوطه باستانی نخورده است.

سال گذشته «احمد دشتی»، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر از خرید و تملک زمین‌های نخلستان اطراف کاخ بردک سیاه خبر داده بود تا به این وسیله درختان گز به مکان دیگری منتقل شوند اما هنوز این کار انجام نگرفته است.

گفته می‌شود که رویش درختان گز در منطقه به حدی است که اگر عکس هوایی امروز کاخ بردک سیاه با عکس هوایی سال 1356 مقایسه شود، میزان تخریب در این محوطه هخامنشی به خوبی نمایان است.

به گفته یغمایی امروز از 5 تپه باستانی در این محوطه تنها یک‌چهارم یکی از تپه‌ها باقی مانده و این درحالی‌است که پس‌از یک فصل کاوش در 4 سال گذشته، دوباره کاوش‌های باستان‌شناسی این محوطه هخامنشی معلق مانده است.

از کاخ بردک سیاه به عنوان سند مهمی در باستان‌شناسی کشور یاد می‌شود. زیرا اکنون از آثار به جای مانده هخامنشیان پیش از به قدرت رسیدن کوروش اطلاعات زیادی در دست نیست. 28 سال توقف پژوهش‌های باستان‌شناسی در کاخ بردک‌سیاه باعث شد بخش زیادی از اطلاعات دوره هخامنشی امروز دیگر قابل دسترسی نباشد. این فاجعه فرهنگی می‌تواند با ادامه توقف کاوش‌ها از سر گرفته شود.
 

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
ایوان قدمگاه موطن اصلی هخامنشیان





ايوان قدمگاه ارسنجان





ايوان قدمگاه اثري به جا مانده از دوران هخامنشيان است. برخي آنرا چاشتخوار ناميده اند.وجود دو روستاي كورش آباد و چاشتخوار در نزديكي آن اين نظريه را تقويت مي كند كه وطن اوليه هخامنشيان آنجا بوده است. اين بنا بر كوه سنگي كنده شده است و از دو ايوان سنگي تشكيل شده است.دو پلكان،ايوان اول را به ايوان بالاتر ارتباط ميدهند.در ايوان بالايي نقوشي بر صخره كنده شده است
در صد متري غرب اين اثر گورستاني قرار دارد كه در آن از قبرهاي پيش از اسلام تا دوره قاجار ديده ميشود

 

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
گنجینه ای متعلق به دوران هخامنشی






گنجینه پازیریک-یادگار سکاهای سده پنج و چهار پیش از میلاد






پازیریک دره ای در جنوب سیبری شمال مرز مغولستان است . در این دره یخ زده چند گور سکایی به صورت اتاقک کشف شده است. به دلیل وجود یخ در اطراف اشیای متعلق به گورها، فرسایش این اجناس بسیار کند بوده و باستان شناسان توانسته اند موارد بسیار نادری را از این گورها به دست آورند. در سال 1328 رودنکو قدیمی ترین فرش گره دار و پرز داری که تا کنون کشف شده را از یکی از این گورها بیرون آورد .طرح های این فرش بسیار مشابه طرح های موجود در تخت جمشید است. گوری که فرش از آن بیرون آمده با استناد به آزمایش های کربن 14 به قرن پنج و چهارم پیش از میلاد تعلق دارد.

این فرش تقریباً چهارگوش ، حدود دومتر مربع وسعت دارد و تصویر سوارکاران ، آهوان در حال چرا، جانوران افسانه ای با سرعقاب و بدن شیر برآن نقش بسته و حاشیه ای گلدار آن را زینت بخشیده است . رودنکو در اثبات ایرانی بودن این فرش در کتاب خود به نام " مقابر یخزده سیبری : سوارکاران عصرآهن مدفون در پازیریک" می نویسد: در طرح پازیریک صفهای منظم مردان و چارپایان که همگی به فاصله ای معین از پی یکدیگر می آیند، بروشنی یادآور رسمهای تزیینی هخامنشی و آشوری است . همچنین شیوه گره زدن دم اسبها و کاکل آنها به رسم ایرانیان است . هم در پیکرکنده های تخت جمشید و هم در فرش پازیریک ستوربانان در سمت چپ اسب گام برمی دارند و دست راست خود را برپشت گردن اسب نهاده اند. آنچه آشکار و غیرقابل انکار است تصویر گروهی است شبیه نقش برجسته های تخت جمشید در صفهای منظم که همگی به یک فاصله معین از پی یکدیگر می آیند. نقش گوزن فرش پازیریک از دیگر موارد مهم است . رودنکو یادآور شده است که این گوزنها از تیره گوزن زرد خالدار شاخ پهن و ایرانی است. بعدها هم پروفسور رومن گیرشمن ، ایران شناس فرانسوی می نویسد: در قسمت مرکزی این فرش یک ردیف ستاره های چهارپر نقش شده که روی اشیای مکشوف در لرستان نیز دیده می شود. فرش پازیریک هم اکنون در موزه ارمیتاژ روسیه نگهداری می شود. در ایران نیز در 1355ش دو نمونه از این فرش در شرکت سهامی فرش ایران بافته شد که موزه فرش ایران یکی از آنها را به معرض تماشا گذارده است . متخصصین مختلف در مورد ماهیت و خاستگاه فرش پازیریک نظر های مختلفی دارند و برخی از آنها آنرا ایرانی نمی دانند.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر