'بزرگترین' دایناسور جهان پیدا شد

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر

دانشمندان می‌گویند فسیل بزرگترین موجودی که تاکنون روی کره زمین زندگی کرده را در آرژانتین پیدا کرده‌اند. طول این دایناسور ۴۰ متر و ارتفاع او ۲۰ متر بوده است.
این دایناسور عظیم‌الجثه که وزن او حدود ۷۷ تن (برابر مجموع وزن ۱۴ فیل آفریقایی) تخمین زده می‌شود، گیاه‌خوار بوده و احتمالا در آخرین دوره حیات دایناسورها بروی کره زمین می‌زیسته است.
دانشمندان می گویند این فسیل متعلق به یکی از گونه‌های تایتاناسورهاست که در دوره کرتاسه زندگی می‌کردند. دوره کرتاسه پس از دوره‌های تریاس و ژوراسیک، سومین دوره میان زیستی است که حدود ۶۵ میلیون سال پیش بوده است. دوره کرتاسه ۷۰ میلیون سال به طول انجامیده است.
این فسیل که فقط استخوان ساق پای او به اندازه قد یک انسان است، ابتدا مورد توجه یک کارگر مزرعه در منطقه فلیچا قرار گرفت. جایی که حدود ۲۵۰ کیلومتری غرب پاتاگونیا واقع شده است.
دانشمندان بر اساس سن لایه‌های زمین و صخره‌هایی که فسیل‌ها در میان آنها قرار گرفته بودند تخمین می‌زنند دایناسورهای غول‌پیکر گیاه‌خوار حدود ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش در جنگل های پاتاگونیا می‌زیسته‌اند.




دانشمندان بر اساس استخوان‌های بر جای مانده گمان می‌کنند ساروپوداها این شکلی بوده‌اند


هنوز نامی برای این گونه جدید دایناسور انتخاب نشده است. دایناسوری که قد او برابر یک ساختمان هفت طبقه (۲۰ متر) بوده است.
بزرگترین فسیلی که پیش از این یافت شده بود نام آرژانتیناسور به خود گرفته بود و ۷ تن سبک‌تر از این فسیل جدید بود.
با وجود این، دکتر پل برِت، دایناسورشناس موزه طبیعی لندن می‌گوید برای اطمینان کامل باید بیشتر روی بقایای کشف شده تحقیق کرد. او پیدا کردن ۱۵۰ استخوان متعلق به این گونه جدید دایناسور را کمک بزرگی به تحقیقات در این باره می کند چرا که محققان وزن و اندازه رکورددار قبلی یعنی آرژانتیناسور را تنها بر اساس چند استخوانی که پیدا کرده بودند، تخمین زدند.

"خیلی جالب توجه است که ما یک ساروپودا (زیرگونه تایتاناسور) دیگر پیدا کرده‌ایم اما برای این که بتوانیم دقیق بگوییم که این گونه از دایناسورها تا چه می توانستند بزرگ شوند، نیاز به یافتن نمونه‌های دیگری از این گونه است."

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: سحریی و asalak

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر